۱۰ سوال رایج عکاسان آماتور


با پرسیدن سوال های زیر پیش از عکاسی، می توانید در عکاسی یک قدم جلوتر بایستید و تعداد عکس های زیبایی خود را بیشتر کنید.



پیش از برداشتن دوربین، کادربندی و فشار شاتر باید فکر کنید. باید فکر کنید که برای چه می خواهید این سوژه را ثبت کنید. شاید بگویید تاکنون بدون فکر، عکس های بسیاری گرفته اید که زیبا هم از آب در آمده اند. آنها الله بختکی بوده اند و شاید دوباره تکرار نشوند. اما با پرسیدن سوال های زیر پیش از عکاسی، می توانید در عکاسی یک قدم جلوتر بایستید و تعداد عکس های زیبایی خود را بیشتر کنید.
۱. با این عکس چه می خواهید بگویید؟
این سوال در عکاسی بسیار مهم است. اگر بدانید قصد شما از گرفتن عکس موردنظر چیست، بسیار بهتر زاویه و کادر بندی و نور را در جهت مناسب تنظیم می کنید. سوالی که در این مورد باید بپرسید این است: چرا این عکس را می گیرم؟ با این عکس چه داستانی می خواهم نقل کنم؟ آیا می خواهید احساسات لحظه موردنظر را ثبت کنید؟ آیا قرار است این عکس را با کسی بدهید؟ آیا این بخشی از عکس های دنباله دار است؟
داستان سوژه یکی از مهم ترین مسایلی است که باید پیش از عکاسی در ذهن پروراند.
۲. نقطه کانونی این عکس کجاست؟
پیش از کادربندی باید بدانید چه بخشی از آن قرار است در نظر بیننده خودنمایی کند. بدانید نقطه کانونی عکس چیست و می خواهید با این عکس دقیقا کدام بخش از سوژه را به مرکز توجه تبدیل کنید. نقطه کانونی می تواند، انسان، ساختمان، کوه، گل یا ... باشد. برای ایجاد نقطه کانونی می توانید از فوکس، بلور کردن، اندازه، رنگ و ... کمک بگیرید.
۳. چه چیزی به نقطه کانونی لطمه می زند؟
پس از تعیین اینکه چه چیزی قرار است نقطه کانونی عکس شما بشود باید به اطراف چشم بیندازید و ببینید آیا چیزی هست که باعث از بین رفتن توجه ها از نقطه کانونی شود؟ اگر این گونه است باید آنها را از کادر بیرون کنید. نقطه کانونی عمق بسیاری به عکس می تواند ببخشد اما شاید لازم باشد جای خود به عنوان عکاس را تغییر دهید تا برجستگی لازم را به سوژه ببخشید. به این نکته توجه داشته باشید شاید کادر شما دو نقطه کانونی داشته باشد. بنابراین بهتر است آن را در دو عکس متفاوت ثبت کنید. به این ترتیب، عکس تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.
۴. در زمینه یا جلوی سوژه چه چیزهایی قرار دارند؟
یکی از رایج ترین مشکلاتی که به زیبایی عکس های دیجیتال لطمه می زند، پس زمینه عکس ها است. هنگام عکاسی به همه اطراف و پشت زمینه توجه کافی داشته باشید تا مسایل اضافه در عکس ثبت و باعث بی ارزش شدن عکس نشوند. برای محو زمینه باید روی سوژه فوکوس کنید تا حد امکان پس زمینه آن بلور و تار شود.
۵. آیا به اندازه کافی نزدیک هستم؟
یکی دیگر از اشتباهات رایج در عکاسی دیجیتال این است که سوژه در وسط تصویر بسیار کوچک است. بهتر است همیشه کادر را با سوژه خود پر کنید تا پویایی و زیبایی بیشتری به عکس ببخشید. برای این منظور باید خودتان هم به سوژه نزدیک شوید یا نقطه کانونی بلندتری به عکس بدهید که تاثیر نزدیکی را داشته باشد.


منبع: مجله آفتاب

۱۰ سوال رایج عکاسان آماتور


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog