بهترین دوربین های سوپرزوم


دوربین‌های سوپرزوم جزو دوربین‌های محبوب هستند. سوپرزوم‌ها به واسطه‌ی بزرگنمایی فوق‌العاده، دکمه‌‌های کنترلی مختلف و اخیرا سنسور‌های بزرگ و قدرتمند، نیاز‌های قشر گسترده‌ای از کاربران را تامین می‌کنند. اگر قصد خرید دوربین‌های سوپرزوم را دارید، همراه زومیت باشید تا به بررسی مطرح‌ترین گزینه‌های موجود بپردازیم.







رده دوربین‌های سوپرزوم همواره به دلیل ارایه‌ی قابلیت‌های کاربردی و جذاب، خریداران زیادی را به خود جلب می‌کنند. اما در چند سال اخیر ، فروش این دسته از دوربین‌های نیز تحت فشار‌های گوشی‌های هوشمند تغییر زیادی کرده و خریداران دیگر علاقه‌ای به استفاده از دوربین‌های بزرگ و سنگین با گستره‌ی زوم زیاد، اما کیفیت عکس مشابه نمونه‌های جیبی، ندارند. به همین جهت تولید‌کنندگان این رده از دوربین‌ها در اقدامی مشابه با دوربین‌های کامپکت، افزایش کیفیت عکس‌های خروجی را در دستور کار خود قرار دادند. به همین جهت در حال حاضر دوربین‌های سوپرزوم به دو دسته تقسیم می‌شوند: دوربین‌های سوپرزوم کلاسیک و دوربین‌‌های سوپرزوم پرمیوم.
دوربین‌های سوپرزوم کلاسیک: این دسته از دوربین‌ها از ظاهر مشابه با DSLRها بهره می‌برند و سنسور کوچک (۱/۲.۳ اینچ) و گستره‌ی زوم بسیار زیاد از دیگر مشخصات شاخص این دسته از دوربین‌ها است. دوربین‌های مذکور به واسطه بدنه‌ی بزرگ از کلید‌های کنترلی زیادی بهره می‌برند تا عکاس بنا به تشخیص خود اقدام به تغییر تنظیمات مختلف کند.
دوربین‌های سوپرزوم سایز کامپکت نیز در کنار نمونه‌های مشابه DSLR‌ها عرضه می‌شوند که در کنار گستره‌ی زوم وسیع، از بدنه‌‌ای کوچک بهره می‌برند تا قابلیت حمل را افزایش دهند. سنسور مورد استفاده در سوپرزوم‌های کامپکت با نمونه‌های بزرگ‌تر کلاسیک مشابه هستند.

سوپرزوم کلاسیک (سمت چپ) در برابر سوپرزوم پرمیوم (سمت راست)
دوربین‌‌های سوپرزوم پرمیوم: این نمونه از سوپرزوم‌ها تلاش جدید تولید کنندگان برای احیای این شاخه از دوربین‌های عکاسی است. سوپرزوم‌های پرمیوم از سنسور‌های بسیار بزرگ‌تر، یک اینچی بهره می‌برند که بدین ترتیب کیفیت عکس‌های خروجی ارتقای بسیاری نسبت به نمونه‌های کلاسیک یافته است. لنز‌های باکیفیت‌تر و توانایی بالا در ضبط کلیپ‌های تصویری از دیگر مشخصه‌ی این محصولات است. البته باید در نظر داشته باشید که نمونه‌های پرمیوم از قیمت بسیار بالاتری (نزدیک به DSLR‌ها) برخوردار هستند. اما قابلیت زوم بالا در این محصولات تنها با خرید لنز‌های تله و بسیار گران قیمت در دوربین‌های حرفه‌ای با قابلیت تعویض لنز، محیا می‌شود.
شاید با توجه به موارد ذکر شده خرید دوربین‌های سوپرزوم امری چندان مناسب به نظر نیاید. اما در نظر داشته باشید که به این دسته از محصولات لقب پل (Bridge) نیز داده‌اند. دلیل این امر امکانات زیاد، در حد دوربین‌های حرفه‌ای، جهت اعمال تنظیمات دستی است و بدین وسیله می‌توان پیش از خرید DSLR مورد نظر، با استفاده از دوربین‌های سوپرزوم با انواع تنظیمات مختلف آشنا شد و نحوه‌ی تغییر آن‌ها را در شرایط مختلف به خوبی فرا گرفت.

یکی دیگر از مباحث مهم در عکاسی تنظیم کادر تصاویر است. عکاسان حرفه‌ای با توجه به تجربه‌ی خود، با نزدیک یا دور شدن از سوژه بهترین کادر را تنظیم می‌کنند. اما برای عکاسان ابتدایی جهت تنظیم کادر دوربین‌های سوپرزوم پیشنهاد می‌شود زیرا با گستره‌ی بالای زوم می‌توان به راحتی تمامی کادر‌ها را آزمایش کرد و بهترین را انتخاب کرد.
در ادامه لیست بهترین دوربین‌های سوپرزوم را بررسی و توانمندترین گزینه‌ها را اعلام خواهیم کرد. البته در نظر داشته باشید بعضی از انواع موجود در بازار ایران قیمت به مراتب بیشتری نسبت به برچسب قیمتی خود در خارج از کشور دارند و تا حدود زیادی ارزش خرید خود را از بین برده‌اند.
هم‌چنین لازم به ذکر است که بهترین گزینه‌ی اعلام شده، همواره بهترین گزینه‌ی موجود در تمام مناطق کشور نخواهد بود. لوازم جانبی موجود در کنار قیمت، شرایط گارانتی و خدمات پس از فروش از دیگر نکاتی هستند که با توجه به محل زندگی خود، باید همواره مد نظر داشته باشید.
سونی سایبرشات DSC-HX400V


قیمت: ۱.۵۰۰.۰۰۰ تا ۲.۰۰۰.۰۰۰ تومان (۴۵۰ دلار)
HX400V دوربین سوپرزوم کلاسیک سونی است که با بدنه‌ای مشابه با نمونه‌های حرفه‌ای و لنز ۱۰۰۰-۲۴ میلی‌متری (زوم ۵۰ برابر) با دیافراگم F2.8-6.3 عرضه شده است. استفاده از سنسور کوچک و پایه‌ی دوربین‌های خانگی در کنار گستره‌ی زوم بالا و قیمت مناسب از مشخصات اصلی این دوربین به شمار می‌رود. ارگونومی مناسب HX400V باعث شده است تا به راحتی بتوانید آن را در دست بگیرید. کنترل کامل روی اکثر تنظیمات با این دوربین به سادگی قابل دستیابی است، اما استفاده از تنها یک حلقه‌ی کنترلی تا حدودی روی این بخش تاثیر گذاشته است. نمایشگر ۳ اینچی با ۹۲۱ هزار پیکسل و منظره‌یاب الکترونیکی با همان رزولوشن از دیگر امکانات سوپرزوم سونی است.
HX400V توانایی ثبت تصاویر با نرخ خوب ۱۰ فریم بر ثانیه را دارد. این مشخصه در کنار قابلیت زوم بالا به HX400V این امکان را می‌ده که به خوبی به ثبت تصاویر از اشیای متحرک (در شرایط نوری خوب) در فاصله‌ی دور اعم از پرندگان، پرداخت. اما سیستم فوکوس این دوربین همواره در تقلا برای فوکوس بر سوژه‌های سریع، است. همچنین باید توانایی‌های سنسور کوچک این دوربین را نیز در نظر داشته باشید که عکاسی در شرایط نوری ضعیف مطمئنا جز آن‌ها نیست. HX400V توانایی تنظیم حساسیت طبیعی در بازه‌ی ۳۲۰۰-۸۰ (به صورت داینامیک تا ۱۲۸۰۰) را دارد. عدم توانایی در ثبت تصاویر با فرمت خام RAW نیز یکی دیگر از نقاط ضعف این سوپرزوم به شمار می‌رود.

سونی HX400V به خوبی می‌تواند نیاز‌های فیلمبرداری کاربران ابتدایی و نیمه‌حرفه‌ای را پوشش دهد. این دوربین توانایی ثبت کلیپ‌هایی با رزولوشن 1080P با نرخ ۲۴ یا ۶۰ فریم بر ثانیه و در فرمت AVCHD را دارد. میکروفون استریو و لرزش‌گیر اپتیکال نیز جهت بهبود کیفیت فیلم‌های خروجی تعبیه شده‌اند. GPS، NFC و وای‌فای داخلی را نیز به امکانات HX400V اضافه کنید.
گستره‌ی زوم بیشتر و دکمه‌های کنترلی بزرگ‌تر، نقاط برتری HX400V نسبت به برادر کامپکت خود است. سونی سایبرشات HX400V گزینه‌ی مناسبی برای افرادی است که به عکاسی و فیلمبرداری در نور مناسب در سفر‌های مختلف می‌پردازند، به شمار می‌رود.

نقاط قوت


منظره یاب با ۹۲۱ هزار پیکسل عکاسی پیاپی (فوکوس ثابت) با نرخ ۱۰ فریم بر ثانیه گستره‌ی زوم عالی GPS داخلی

نقاط ضعف


تعبیه‌ی تنها یک حلقه‌ی کنترلی گستره‌ی ایزو محدود عدم پشتیبانی از فرمت خام

بهترین دوربین های سوپرزوم


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog