تحلیل درس ادبیات عمومی کنکور 95 انسانی





تحلیل درس ادبیات عمومی کنکور 95 انسانی
( 2 راً ی )



تحلیل سوالات درس ادبیات عمومی انسانی – کنکور 95
اعظم نوری‌نیا 
تحلیل کلی
در یک نگاه کلی، می‌توان گفت سوالات ادبیات عمومی امسال نسبت به کنکور 94، سا‌ده‌تر و تعداد سوالات چالشی کمتر بود.
تحلیل جزئی
واژگان
تقریباً تمام واژگان از کتاب درسی انتخاب شده بود. معانی بسیاری از این واژگان را، دانش‌ آموزانی که در آزمون‌های کانون شرکت کرده‌بودند، می‌توانستند به راحتی از بین سایر گزینه‌ها بیابند. مبحث چالشی خاصی در 3 سوال این بخش وجود نداشت.
املا
بخش املا، جزو بخشهایی است که کمی وقت گیر است. معمولاً در کنکور از واژه‌های هم‌آوا استفاده می‌شود؛ یعنی واژه‌هایی تلفظ مشترک اما معنای متفاوت دارند و نمی‌توان آنها را به جای هم به کار برد. دانش‌آموز باید با دقت به متن و خوانش صحیح و درک مفهوم بیت یا عبارت به پاسخ صحیح برسد. امسال هم طراحان سوال کنکور، همین رویّه را پیش گرفتند. همچون سال‌های گذشته واژگان، هم از ادبیات فارسی و هم از زبان فارسی، آورده شده بود و مشکل خاصی در این بخش وجود نداشت.
تاریخ ادبیات
این بخش، همانگونه که انتظار می‌رفت از بخش‌های نسبتاً دشوار و وقت‌گیر بود به این دلیل که دانش‌آموزان باید اسامی بسیاری را به خاطر می‌سپردند. امسال همانند کنکور یکی از سال‌های اخیر، از پاورقی زبان فارسی3؛ سوال تاریخ ادبیات داده شده بود.
آرایه‌های ادبی
سوالات آرایه، با توجه به اینکه دانش آموز باید به خوبی معنا و مفهوم بیت را درک کند و سپس پاسخ دهد، سوالات نسبتاً وقت‌گیری هستند. البته در سوالات آرایه امسال دانش‌آموزان می‌توانستند با کمی هوشمندی، به‌راحتی، گزینه‌های نادرست را تشخیص دهند و به پاسخ صحیح برسند.
دستور زبان
امسال برخلاف کنکور چند سال گذشته، سوال شمارش واژگان و تکواژها وجود نداشت؛ این سوالات بسیار وقت‌گیر هستند(البته یک سوال شمارش واج وجود داشت که چندان زمانی نمی‌گرفت). طراحان سعی کرده بودند این زمان را به سمت درک مطلب‌ها و تاریخ ادبیات‌ها ببرند.
به طور کلی، زبان فارسی امسال نسبت به سال‌های گذشته، دشواری کمتری داشت.
درک مطلب
مشکل‌ترین و بحث‌برانگیزترین بخش درس ادبیات، این بخش است.امسال هم مانند کنکور سال گذشته، 9 سوال درک مطلب از داخل و خارج کتاب وجود داشت. اغلب یک سوال از شخصیت‌های متون کهن ادبی، به شیوه‌های گوناگون، می‌آید.
امسال برای پاسخ گویی به این سوال، دانش‌آموز باید داستان ضحاک(از ادبیات پیش دانشگاهی) را به خوبی می‌دانست و اشعار را به خاطر می‌سپرد تا به این سوال خاص(سوال23) پاسخ دهد. به نظرم باید این تیپ سوالات، بیشتر در کنکور گنجانده شوند.
مقایسه کنکور امسال با سال گذشته 
تعداد: تعداد سوالات هر مبحث دقیقاً مانند کنکور سال گذشته بود.
گرایش: بیشتر سوالات به سمت درک مطلب پیش رفته است؛ به این معنا که دانش‌آموز حتی برای پاسخ دادن به سوالات املا هم باید ابتدا ابیات را معنا کند و سپس با توجه به معنای لغات به پاسخ درست برسد.
تیپ جدید سوال: سوال 23 ؛ سوالی جدید بود. دانش‌آموز برای پاسخگویی به این سوال می‌بایست داستان ضحاک، اتفاقات آن و شخصیت‌های آن را دقیق می‌دانست و سپس به پاسخ صحیح می‌رسید.
ایده نو: علاوه بر سوال 23 که سوالی نو بود و ایده‌ای جدید داشت، سوال یک هم جالب بود. در کتاب درسی، معمولاً برای اغلب واژگان، بیش از یک معنا آورده شده است و با دانستن یک معنا، دانش‌آموز به راحتی به پاسخ می‌رسید اما امسال در سوال یک، تمام معانی یک واژه آورده شده بود و علاوه بر آن یک معنای دیگر که گاه نزدیک و گاه صرفاً شبیه معنی درست بود، آورده شده بود. این نکته، کمی کار دانش‌آموزان را دشوار می‌کرد.
به طور کلی، طراحان گرامی کنکور امسال؛ سعی بر آن داشتند که بیشتر سطح درک دانش‌آموزان از ادبیات را بسنجند تا اینکه صرفاً بر محفوظات تکیه کنند و این خود، نقطه قوت سوالات درس ادبیات عمومی امسال بود.
اعظم نوری‌نیا (مسئول درس ادبیات عمومی)
منبع : کانون فرهنگی آموزشی   لینک منبع
با تشکر از خانم اعظم نوری نیا
لطفاً سایت بانک سوال را به دوستان و هم کلاسی های خود معرفی کنید


اگر این مطلب برای شما مفید بود ، با فشردن دکمه گوگل پلاس از ما حمایت کنید.





Share on Google Plus Share


Share on Facebook Share


Share on Twitter Tweet


Share on LinkedIn Share


Share on Pinterest Share


Share on Digg Share


Send email Mail


Let's block ads! (Why?)

تحلیل درس ادبیات عمومی کنکور 95 انسانی


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog