رئیسِ «اوزی» اتاق بازرگانی هرمزگان از تعلقاتش به زادگاه خود می گوید

رئیسِ «اوزی» اتاق بازرگانی هرمزگان از تعلقاتش به زادگاه خود می گوید
هادی صدیقی/ پیام اوز :  در نخستین گفت و گو از سلسله گفت و گوهایی که با اوزی های خارج از اوز انجام می دهیم ، پای صحبت های دکتر محمدامین صباغی زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس نشستیم.
صباغی زاده که سه دوره ریاست اتاق بازرگانی بندرعباس را در کارنامه دارد متولد سال۱۳۳۳ در بندرعباس است و دارای مدرک دکترای مدیریت کسب و کار DBA و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی می باشد و تحصیلات ابتدایی اش را در اوز گذرانده است. او که چهار دوره ریاست اتحادیه کارگزاران گمرک بندرعباس را درکنار عضویت در هیئت مدیره مرکز تجاری ایران-عمان و هیئت نمایندگان اتاق ایران، کمیته بازرگانی اتاق بازرگانی بین المللی در کارنامه خود دارد، یکی از فعال‌ترین اوزی های خارج از اوز است که ارتباط تنگاتنگی با شهر آبا و اجدادیش داشته و فعالانه برای اوز دل می سوزاند.
دکتر صباغی زاده مؤسس انجمن بازار اوزی های بندرعباس، مؤسس و رئیس هیئت مدیره مرکز نگهداری ایتام و معلولین همت از سال ۱۳۷۷ می باشد که نشان می دهد علاوه بر کارهای تجاری به  امور خیریه و عام‌المنفعه نیز مشغول است.
او علاوه بر عضویت در هیئت امنای سازمان خیرین آزاداندیش دانشگاه آزاد اسلامی و هیئت امنای نهاد یاوران کرامت دانشگاه پیام نور، نایب رییس اول اتاق بازرگانی ایران و امارات و نایب رئیس اول اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران-عمان و نایب رئیس اول کمیسیون راه و ترابری-گمرک-ترانزیت اتاق ایران و دارای چندین سمت اقتصادی مهم دیگر نیز می باشد.
همسر ایشان شهین عابدینی که دانش آموخته کارشناسی ارشد زبان انگلیسی است، رئیس کانون زنان بازرگان استان هرمزگان و عضو هیات مدیره کانون زنان بازرگان اتاق ایران می باشد و صاحب امتیاز و مدیرعامل زبانکده مهرداد در بندرعباس است.
عبدالمجید فرزند بزرگ این زوج فعال، دانشجوی دکتری مدیریت و مدرس دانشگاه است و مهرداد فرزند دیگرشان کارشناس اقتصاد بازرگانی می‌باشد که هم اکنون فعال اقتصادی در زمینه صادرات و واردات است.
***
از ۱۲ مهرماه ۱۳۱۱ خورشیدی که اتاق بازرگانی بندرعباس تشکیل می شود تا به امروز همواره اوزی ها نقش پررنگی در این اتاق داشته اند. به طوری که می بینیم در دوره اول حاج میرشمس الدین شمس اوزی و حاج میرحاجی صدیق عضو هیئت مدیره بوده اند و چندین دوره رییس و نایب رییس بوده  و هم اکنون شما و مهرداد بازرگان نوه میرشمس الدین شمس(رییس و نایب رییس) اتاق بازرگانی بندرعباس هستید. سال ها پیش نیز شادروان میرعبدالعزیز امیرزاده شمس ریاست اتاق را بر عهده داشتند. در ابتدای گفت و گو کمی بیشتر از نقش اوزی ها در تجارت جنوب ایران و نیز اتاق بازرگانی بندرعباس و وظایف آن بگویید.
نزدیک به یک قرن گذشته با توجه به عدم رونق اقتصادی در منطقه لارستان و رونق استان های جنوبی که به دریا متصل بودند در آن زمان بعضی از مردمان شهر اوز به بندرعباس جهت کسب و کار مهاجرت نمودند هم زمان نیز بازار اوزی ها شکل گرفت. با رونق کسب و کار اتاق تجارت در آن زمان تاسیس و اوزی ها نیز عضو اتاق و فعال در زمینه تجارت بودند و مسئولیت هایی نیز در آن دوره، هم در بازار به عنوان پیشکسوت و هم اتاق تجارت داشتند.
اتاق بازرگانی به عنوان مشاور سه قوه و با توجه به وظایفی که در قانون برای آن محول گردیده در جهت خدمات به اعضای تحت پوشش که در زمینه بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی فعال می باشند ارائه نمایند اتاق بازرگانی از ابتدا تاسیس محل ماوای تجار و بازرگانانی بوده که درعرصه تجارت و صنعت و کشاورزی به امورات به آن می‌پرداختند و در آن زمان به عنوان هیئت نمایندگان فعال بودند و خدمات شایانی در آن دوره از خود به جای گذاشته اند.
ضمناً خدمت به اعضا در قالب هیات نمایندگان اتاق بازرگانی افتخاری می‌باشد و اتاق به عنوان محل ارائه خدمات به سرمایه گذاران، به این امر می پردازد.
عضویتتان در هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی مرکز اوز ، شرکت در جلسات مختلف شهر اوز و ایجاد هماهنگی و دعوت از فعالان اوز به استان هرمزگان و تشکیل جلسه برای آنان، نشان می‌دهد پیشرفت اوز یکی از دغدغه های شماست. چرا با این که ساکن اوز نیستید تا این حد دغدغه شهر آبااجدادیتان را دارید؟
عِرق ملی به انسان ها این باور را می دهد که نسبت به توسعه محل اجدادی خود عکس‌العمل مثبتی را نشان داده و بتواند تا آن جایی که امکان دارد در توسعه و پیشرفت آن سهمی داشته باشد. لذا اینجانب به تبعیت از  این مورد در آن احساس وظیفه نموده و در تلاش بوده ام سهم کوچکی در این مسیر داشته باشم.
در مقایسه با گذشته وضعیت شهر را چگونه ارزیابی می کنید؟
با توجه به پیشرفت شهرها الخصوص در دوران بعد از پیروزی انقلاب و توسعه راه های ارتباطی و حضوربیشترین خیرین در صحنه آبادی اوز مشاهده می گردد که هر سال در توسعه و آبادی شهر رونقی ایجاد نموده اند و ما در حال حاضر شاهد اوزی آباد در زمینه شهری، فرهنگی و اجتماعی می باشیم.
آیا پیگیر اخبار اوز هستید؟ بیشتر علاقه دارید چه اخباری از اوز را دریافت کنید؟
بله! روزانه از طریق جراید اوز و اخبار رسانه ها و سایت ها و فضای مجازی در جریان اخبار شهر اوز قرار می گیرم. بیشتر علاقه دارم در جریان اخبار علمی و توسعه شهری قرار گیرم.
چه انتظار یا خواسته ای از مردم و مسئولین اوز دارید؟
در رونق هر استان و توسعه آن، دعوت از متخصصین و صاحب نظران عرصه شهری می تواند آبادی و زیبایی شهر را به دنبال داشته باشد، می طلبد با همدلی میان مردم و مسئولین شاهد شهری آرام و توسعه یافته باشیم که در ارتقای آن نیز مؤثر است.
دوست دارید در اوز چه تغییراتی روی دهد؟
آرزوی مردم شهر اوز به خصوص اوزی های ساکن در اوز تغییر در سیستم ارتقا می باشد که این نیز دور از دسترس نیست ما باید با نگاه همدلی، همفکری و یک صدا بودن در بین مردم و ارتباط با مسئولین و گفت‌وگوهای سازنده در جهت ارتقای شهر اوز کوشا باشیم.
به نظر شما تأثیرگذارترین کاری که در سال های اخیر در اوز صورت گرفته چه بوده است؟
ایجاد بخشهای درمانی در زمینه تاسیس بیمارستان‌ها و درمانگاه های مختلف و ارتباط جاده ای و دایرشدن شهرک صنعتی و توجه به رونق آن در شهرمان و توسعه و رونق شهری توسط شهرداری ها و زیبا سازی شهر می تواند تأثیرگذار باشد. از نگاه تأثیرگذاری در بخش های مختلف می توان نگاه به ترویج علم و دانش در ایجاد توسعه شهری و مراکز آموزش عالی و توسعه آموزش و پرورش و مراکز درمانی را داشت.
آیا بین اوزی های بندرعباس همدلی و همبستگی وجود دارد؟
ثابت گردیده که اقوام لارستانی به ویژه اوزی ها در هر کجا که فعالیت دارند توانسته اند زمینه های همدلی و همبستگی را بین خودشان ایجاد نمایند و در آبادانی و رونق نیز سهیم باشند که یکی از این مردم اوزی های ساکن در استان هرمزگان می باشد.
آیا اوزی های مقیم بندرعباس در پیشبرد امور شهر و بخش اوز فعالیتی دارند؟
توسعه راه های ارتباطی و جاده ها  و ارتباط بین مسئولین اوز با اوزی های ساکن بندرعباس، دوستان اوزی را قادر ساخته است در پیشرفت و توسعه شهر اوز اظهار نظر نمایند به گونه ای که در زمینه خیر و نیکوکاری نیزدوستان اوزی مقیم بندرعباس همکاری های لازم را با شهرشان دارند.
روانشاد محمدرسول صباغی زاده از تجار با سابقه و خوشنام اوزی در بندرعباس بودند.کمی بیشتر از پدرتان و دغدغه هایشان برایمان بگویید.
مرحوم پدراین جانب حاج محمد رسول صباغی زاده تحصیلات ابتدایی را در اوز به پایان رسانده و برای امرار معاش و کار، با خانواده به بندرعباس عزیمت نمود و نزد تجار آن زمان مشغول به کار گردید.
ایشان قبل از انقلاب در زمینه تجارت مشغول به فعالیت بوده و بعد از انقلاب به عنوان یکی از معتمدین شهر بندرعباس در کارهای اجرایی همکاری داشته و در آن زمان نیز در اتاق اصناف و اتحادیه بنکداران به عنوان ریاست مشغول بوده و در سه دوره ریاست اتاق بازرگانی را در کنار ریاست اصناف به عهده داشته و تا زمان  فوت نیز رئیس اتاق بازرگانی بوده است.
بنده نیز با تأسّی از فرمایش مرحوم پدرم به عنوان یک مدرس که باید به آن نگاه ویژه داشت، توانسته ام از آن در طول زندگی بهره ببرم. تأکید ایشان در زمینه علم و دانش همیشه گوشزد خانواده بوده است. او درپرورش انسان‌ها و ارتقای سطح کارها همواره به علم و دانش توجه داشت.
به تازگی موفق به دریافت مدرک دکتری در رشته مدیریت شده اید که نشان از علاقه شما به علم و داشتن دانش روز در فعالیت  های اقتصادی-مدیریتی تان دارد. با توجه به شناخت و سابقه طولانی مدتی که در بخش خصوصی دارید به نظر شما دانش روز و تحصیلات تکمیلی چه تأثیری بر کار و کسب می تواند داشته باشد؟
ادامه تحصیل و دسترسی به اطلاعات روز و ارتباط علمی با دنیای حاضر می تواند در افراد و جامعه تحول نوین ایجاد نماید. بنابراین برای دستیابی به حداکثر منابع جهانی که یکی از اهداف و ایده هایم می باشد، به جوانان و مسئولین محترم نیز توصیه می کنم در محیط اشتغال و حتی فراتر از آن خود را با علم روز هماهنگ نمایند تا کشورمان از سایر کشورها عقب نماند.
آیا خودتان تغییراتی در نگرشتان قبل و بعد از اتمام تحصیلتان مشاهده کرده اید؟
قطعاً در ارتقای سطح مدیریت توانسته است مسیر گفت‌وگو و ارائه خدمات را با توجه به مبحث تخصص در مقام اجرایی، شاهد روند مثبت در جریان زندگی ام باشد. این دانش در انتقال به صاحبان حرف و فعالین اقتصاد در حوزه های منتسب به اتاق گره گشای کارهای آن‌هاست.
با سپاس از وقتی که در اختیار ما گذاشتید برای کلام پایانی چه سخنی دارید؟
سال جدید در حالی آغاز گردیده که اقتصاد ایران چشم انتظار نتایج مذاکرات بین المللی که در سال گذشته شروع شده است. دیپلماسی ایرانی توانسته است مغایرت های بین المللی حاکم بر مبادلات تجاری با ایران را که در قالب تحریم های ظالمانه بر اقتصاد کشور تحمیل شده بود، بشکند و بر محدودیت ها غلبه کند. اکنون چشم ها دوخته و امیدها اندوخته دورانی است که پسابرجام نام گرفته است.
درست در این شرایطِ بیم و امید است که رهبر معظم انقلاب اسلامی ابتدا در پیام نوروزیشان و سپس در سخنرانی آغازین سال جدید از اقتصاد مقاومتی سخن به میان می آورند.
ایشان در تبیین و گفتمان مذکور ده ها پیشنهاد را به عنوان راه‌کار متذکر شده اند که به نظر می رسد اگر دولت مردان و برنامه ریزان با رویکرد اقدام و عمل بدان بپردازند چشم‌انداز روشنی در اقتصاد کشور پدیدار و ماندگار خواهد شد.
با برنامه ریزی جهت ایجاد ظرفیت های سرمایه گذاری و اقتصادی که می توان رونق اقتصاد را به وجود آورد و مسیر زندگی جوانان را هموار نمود، ان‌شاء‌الله در این دوران نیز با همدلی و انسجام و گفتمان بین مسئولین و مردم شهر اوز می توانیم در این دوران طلایی به ارتقای به شهرستان نائل آییم. همزمان با رونق بیشتر از مراجعه به شهرستان های همجوار نیز کاسته شود. به امید روزی که اوز را به نام شهرستان اوز داشته باشیم.
همچنین در پایان به جناب آقای ابراهیم احمدی و همکارانشان در انتشار نشریه جدید پیام اوز تبریک می گویم.هر جا عده ای اهل علم و فرهنگ، قلم به دست گرفته تا به زادگاهشان یا میهنشان خدمت کنند، شاهد رشد وتوسعه بیشتر آن منطقه بوده ایم که امیدوارم با انتشار پیام اوز بتوانیم از فکر و اندیشه اهل قلم در پیشرفت شهر، منطقه و میهنمان استفاده کنیم.
نوشته رئیسِ «اوزی» اتاق بازرگانی هرمزگان از تعلقاتش به زادگاه خود می گوید اولین بار در سایت خبری شهرستان خنج پدیدار شد.

رئیسِ «اوزی» اتاق بازرگانی هرمزگان از تعلقاتش به زادگاه خود می گوید


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog