پوران خزایی

posted Jul 3, 2016, 10:20 PM by Anahita Samavati   [ updated Jul 3, 2016, 10:24 PM ]


به نام خدا

روزه درمانی Therapeutic fasting
شاید نگاه عمومی نسبت به موضوع روزه داری، صرفا نگاهی دینی و مذهبی است و به فواید بیشماری که در روزه داری نهفته است، توجه خاصی نشده است. از آنجا که پشت هر یک از احکام دینی، حکمتی نهفته است، محققان و دانشمندان خواسته یا ناخواسته، در صدد یافتن این فواید و حکمتها برآمده اند...
یکی از مهم ترین توصیه های مذهبی، روزه داریست. که ما قصد داریم از وجه درمانی به آن نگاه کنیم. یعنی روزه درمانی.
روزه درمانی یکی از شاخه های طب مکمل بوده و  به معنای پرهیز کامل از تمام مواد غذایی به غیر از آب است. این کار باید در یک محیط سرشار از آرامش و در زمان معینی انجام شود. در غیر این صورت، روزه درمانی انجام نشده است.  شواهد زیادی حاکی از آن است که طی 7-21 روز، روزه درمانی، می توان بر بیماریهای بسیاری تأثیر گذاشت. روزه بر روی بیماریهایی مانند روماتوئید، دردهای مزمن، سندرم ها و اختلالات، فشارخون بالا و سندرم متابولیک مؤثر می باشد.

روزه چیست؟
روزه یک سنت فرهنگی و مذهبی است که در سراسر جهان با محدودیت در مصرف مواد غذایی جامد و بطور اختیاری انجام می شود. روزه تمایل به پرهیز و اجتناب از خوردن کامل بعضی از موادغذایی یا نوشیدنی، یا هر دو در یک دوره ی زمانی معین می باشد.
هم چنین اصطلاح روزه، بر پرهیز کامل یا فقط نوعی از ماده ی غذایی یا آب به دلایل مختلف اشاره دارد. بنابراین ممکن است انواع روزه ی میوه ، روزه ی سبزیجات، روزه ی شیر، روزه ی آب و... را نیز شامل شود. دلایل متفاوتی برای روزه در نظر گرفته می شود. روزه ممکن است که روزه حرفه ای، روزه مذهبی، روزه فیزیولوژیکی، روزه پاتولوژیکی یا تجربی باشد.
روزه به بدن در رفع مشکلات و علایم بیماری شامل تب، التهاب، درد و غیره کمک زیادی می کند

تعاریف
 
Dry fasting
 به معنای پرهیز از تمام مواد غذایی و مایعات برای یک دوره ی معین زمانی د ر  24
 ساعت یا تعداد روزهای مشخص می باشد.
Water fasting
 روزه ی آب فقط مجاز به نوشیدن آب بوده نه مواد غذایی دیگر.
روزه های دیگر ممکن است محدود کردن مصرف غذاها یا مواد خاص دیگر باشد و براین اساس روزه های مشابه تعریف می شوند.
-روزه ی مذهبی به معنای ریاضت جهت پرورش و بسط تفکر معنوی و یا انجام یک مراسم مذهبی است.
-روزه ی فیزیولوژیکی( physiological) مانند خواب زمستانی حیوانات به معنی سکون و بی حرکتی در طبیعت است.
-روزه پاتولوژیک(pathological ) نوعی همکاری با اختلالات اندامهایی است که در حفظ و نگهداری مواد غذایی ناتوان می باشند.


روزه درمانی Fasting therapy/Therapeutic fasting
روزه درمانی به معنای پرهیز کامل از تمام مواد غذایی به غیر از آب و در یک محیط سرشار از آرامش و در زمان معینی می باشد. هدف از روزه درمانی ارتقاء و بازسازی سلامت است. پرهیز از خوردن در حالیکه کار، نگرانی، استرس و... حتی برای چند روز هم وجود داشته باشد به معنای روزه درمانی نیست. محیط های شلوغ و پُر استرس فرصتی به بدن برای درمان یا شفا نمی دهد. برای بهره مندی از حداکثر مزایای روزه درمانی، استراحت کامل ضروری است. بدن با رعایت موارد بهداشتی از جمله رژیم غذایی مناسب، محیط زیست، فعالیت و روانشناسی می تواند سلامت خود را نگه دارد.

اثرات روزه درمانی
شواهد زیادی در خصوص تعدیل بیماریها با انجام روزه در فواصل زمانی 21-7 روز وجود دارد. روزه بر روی بیماریهایی مانند روماتوئید، دردهای مزمن، سندرم ها و اختلالات، فشارخون بالا و سندرم متابولیک مؤثر می باشد. اثرات مفید روزه همراه با گیاهخواری در آرتریت روماتوئید با مطالعات بالینی اثبات شده است. محدودیت کالری و روزه داری متناوب باعث کاهش سرعت یا پیشگیری از بیماریهای التهابی و دژنراتیو مزمن می شود. روزه داری متناوب به عنوان یک درمان مکمل در حین شیمی درمانی سرطان مفید است.
مکانیسم های متفاوت شناخته شده از روزه به اثرات بالقوه ی آن در سلامت اشاره دارد. به عنوان مثال: افزایش تولید فاکتورهای نوروتروفیک،کاهش استرس میتوکندری اکسیداتیو، کاهش کلی سیگنال مربوط به افزایش سن و ارتقاء اتوفاژی .
روزه درمانی ممکن است در پیشگیری و درمان بیماریهای مزمن کمک کند. اساس بیماریهای مزمن اغلب بیماریهای حاد سرکوب شده یا رفع نشده می باشد. روزه برای بدن یک فرصت تولید پاسخ حاد در یک شرایط مزمن می باشد. در حالت روزه بدن فرصت پاکسازی بافتها، حذف تجمع مواد زاید از بافتها، و ... را بدست می آورد.
مقالات زیادی در خصوص روزه درمانی وجود داردکه به خصوص در درمان چاقی، دیابت، صرع، تصلب شرائین، نارسایی احتقانی قلب ، سرطان، بیماریهابی اتوایمیون مانند آرتریت روماتوئید، اختلالات روانی از جمله اسکیزوفرنی و به عنوان عاملی در حساسیت زدایی برای درمان آلرژی و حساسیت استفاده می شود.
روزه به عنوان جوان کننده Rejuvenescence استفاده می شود که فرصتی برای اندام ها جهت پاکسازی ذهنی و جسمی(clean house) فراهم می کند.
در طول روزه داری تنظیمات متابولیکی(سوخت و ساز) مختلفی اتفاق می افتد و بعضی تست های تشخیصی برای وضعیت روزه داری استفاده می شود.
بیشتر بیماریهای مزمن در جوامع غربی ناشی از مصرف غذاهای چرب ، فست فود و غذاهای آماده، نمک، شکر، روغن، رژیم گوشتخواری می باشد. چرا که مولکولهای غذای باقیمانده و هم چنین موادی مانند رنگها، پرزرواتیوها، طعم دهنده ها و... در طول زمان در سلول ها و بافتهای بدن  تجمع یافته و موجب خستگی مزمن و اختلال در عملکرد بدن می شوند. روزه ی آب ، بدن را درسطح عمیق سلولی پاک می کند و بطور مؤثری غلظت مولکولهای مخرب را کاهش می دهد. جای تعجب نیست که مردم پس از روزه ی آب احساس سبکی و پاکسازی در بدن را دارند.
روزه ی آب بیشتر از 3 روز باید تحت نظر پزشک انجام شود. عملکرد تمام داروها، مکمل های گیاهی و ویتامین ها و ... در روزه ی آب بیشتر شده و بنابراین باید مصرف داروها غیر از داروهای تیروئید، قبل از روزه ی آب قطع شود.

موارد منع روزه درمانی
عدم شناخت از روند روزه می تواند مشکلات غیرقابل تصوری را ایجاد کند. ضعف شدید در بیماریهای مختلف به همراه ضعف عضلانی از موارد منع روزه می باشد. عدم ذخایر غذایی کافی، انواع خاصی از سرطان، بیماریهای کلیوی، مصرف داروهای ضد افسردگی، پردنیزولون(که امکان قطع دارو وجود ندارد) از موارد منع استفاده از روش روزه درمانی می باشد.
قبل از انجام روزه درمانی باید از بیمار ارزیابی کلی انجام شود و تاریخچه ی بیماری و سلامتی بیمار، بیماریهای قبلی، جراحی، سابقه فامیلی و ... بررسی شود. سپس آزمایش خون و ادرار انجام شود و بعد پزشک نسبت به تعیین روش روزه درمانی برای بیمار تصمیم گیری کند.
پوران خزایی

منابع:
1- therapeutic fasting ,http://www.healthpromoting.com/learning-center/articles/therapeutic-fasting, 
2- fasting,www.wikipedia.org 
3- FASTING – An Effective Ancient Therapy for Today’s Health Concerns,
http://nutritionstudies.org/fasting-effective-ancient-therapy-todays-health-concerns/
Let's block ads! (Why?)

پوران خزایی


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog