عسل گرین

ب شهرستان نهاوند با داشتن مواهب طبیعی، تنوع آب و هوایی، چشمه ساران پرشمار و سراب های خروشان، دشتهای پوشیده از لاله و باغات پر از گل و گیاه دارای ظرفیت بالقوه ای برای توسعه صنعت زنبورداری و تولید عسل در غرب کشور و هم اکنون نیز دارای 485 نفر بهره بردار، 30 هزار کندو، با تولید سالانه 450 تن عسل است که جایگاه نخست استان همدان را داراست .
نهاوند که موقعیت طبیعی و جلوه های بی نظیر خدادادی آن در کنار آب و هوایی معتدل، خاک حاصلخیز و سرچشمه های فراوان و سراب های خروشان استعدادهای بی شمار و بالقوه در بخش کشاورزی، زراعت، دامداری، باغات و گیاهان دارویی دارد و پای افراد زیادی را برای دیدن این ظرفیت و پتانسیل به این شهر باز می کند بارها  استعداد و ظرفیت بی نظیر خود را در تولید عسل طبیعی بر همگان نشان داده است .
ا .
عسل گرین نهاوند به عنوان بهترین و مرغوبترین عسل استان همدان می تواند از سوغاتی های معروف استان همدان و به ویژه شهرستان نهاوند باشد تا مسافران و گردشگرانی که در طول سال از نهاوند و جاذبه های مختلف آن دیدن می کنند را به خود جذب کند اما متأسفانه تا کنون بعلت اینکه برند معرفی برای آن مشخص نشده و از وجود صنعت بسته بندی محروم است ناشناخته مانده و عسل مرغوب نهاوند به استانهای همجوار منتقل می شود تا توسط آنها از برند برخوردار و در قالب بسته بندی شیک به فروش برسد .

این در شرایطی است که شهرستان نهاوند دارای پتانسیل های بالا برای تولید عسل طبیعی بوده و در صورت احداث صنایع جانبی می تواند اولین قطب تولید عسل استان باشد .
 
متأسفانه تا کنون در معرفی و شناسایی عسل طبیعی نهاوند کوتاهی شده است
ا .
 با توجه به پتانسيل شهرستان در پوشش گياهي و باغات و شرايط توپوگرافي نهاوند و وجود گونه هاي مهم زراعي و باغي و گلهاي فراوان در اين منطقه ، عسل مرغوب از كندوهاي شهرستان برداشت مي شود که این مهم لزوم احداث صنایع تبدیلی و بسته بندی عسل را در منطقه بیان می کند .
مناطق مستعد تولید عسل شهرستان نهاوند از مهم ترین مناطق استان همدان است که در فصل گرما پذیرای شمار زیادی کندوی عسل زنبورداران بومی و حتی کندوهای عسل میهمان از استان های مختلف  کشوراست .
وجود طبیعت مملو از گل و شکوفه ، بهار مفرح مناطق گرمسیری و طبیعت شهرستان سرسبز شهرستان نهاوند  بویژه درفصل تابستان به بستر مطلوبی برای حرفه شیرین تولید عسل در این شهرستان  زیبا تبدیل شده است .

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادی کشاورزی استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت:  دو هزار زنبور دار در استان همدان فعالیت دارند که رتبه دهم کشور را به خود اختصاص داده اند و 190 هزار کلنی زنبور عسل در استان همدان موجود است که از نظر تعداد کلنی استان همدان دارای رتبه هشتم کشور است .
.
 
.

.

در شهرستان نهاوند شرایط آب و هوایی، کوهستان‌های بلند، میزان بارندگی بالا، مراتع مناسب و زراعت عمده محصولاتی نظیر، یونجه، شبدر، کلزا و سایر محصولات و همچنین امکان کوچ‌های قشلاق و ییلاق در بیشتر ایام سال و از همه مهتر بالا بودن کیفیت عسل تولیدی زمینه مناسبی برای توسعه زنبورداری را فراهم کرده است این صحبت های مسئول امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند است که اعتقاد دارد عسل نهاوند ناشناخته مانده است
عسل نهاوند بعلت تنوع کشت های کلزا، گشنیز، آفتابگردان بهترین کیفیت استان همدان را دارد
تنوع آب و هوایی و گل و گیاه و وجود شادابی و سرسبزی و پوشش مختلف گیاهی به واسطه خاک حاصلخیز و آب فراوان باعث شده است تا مقداری از  ظرفیت زنبورداری و تولید عسل نهاوند در اختیار شهرستانهای ملایر، نورآباد، کنگاور و نجف اباد اصفهان قرار بگیرد .
.
مصرف روزانه یک قاشق عسل طبیعی برای سلامتی انسان بسیارمفید بوده و در بسیاری مواقع عسل طبیعی می تواند برای درمان برخی از بیماریها موثر باشد و به افراد توصیه می شود از خرید عسل های رنگی و دارای طعم های مختلف نیز جدا پرهیز کنند با این مقدمه با محمد نبی  جانجان تولید کننده نمونه عسل استان همدان وارد گفتگو شدیم .

محمدنبی جانجان، زنبوردار نمونه استان همدان که به گفته خود از کودکی به کشاورزی علاقه فراوانی داشته با بیان اینکه 30 سال است زنبورداری کردم، ادامه داد: زنبورداری از کار‌هایی بود که خانواده من نیز از ابتدا وارد آن شده بودند و من به صورت علمی کار پرورش و نگهداری زنبور را آغاز کردم .
.
.
نقش زنبور عسل در گرده افشانی، ایجاد تنوع گیاهی، افزایش عملکرد و تولید مرغوب اکثر محصولات زراعی و باغی غیر قابل انکار و کارشناسان معتقدند که زنبور عسل سبب حفظ تنوع گیاهان در محیط زیست شده و از بزرگترین حافظان تنوع گیاهی در دنیاست .
عسل مرغوب شهرستان نهاوند به عنوان یکی از دهها ظرفیت این شهرستان در صورت بازاریابی مناسب ،
Let's block ads! (Why?)

عسل گرین


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog