دردسرهای بارداری دوقلویی


   دردسرهای بارداری دوقلویی

اگر بفهميد دوقلو باردار هستيد، چه كار مي‌كنيد؟ خوشحال مي‌شويد و از اين‌كه در يك زمان مادر 2 فرزند شده‌ايد، احساس آرامش مي‌كنيد؟ يا اين‌كه فكر مي‌كنيد مادر بدشانسي هستيد كه حالا بايد همزمان كارهاي مربوط به 2 نوزاد را انجام دهد؟
جام جم: اگر بفهميد دوقلو باردار هستيد، چه كار مي‌كنيد؟ خوشحال مي‌شويد و از اين‌كه در يك زمان مادر 2 فرزند شده‌ايد، احساس آرامش مي‌كنيد؟ يا اين‌كه فكر مي‌كنيد مادر بدشانسي هستيد كه حالا بايد همزمان كارهاي مربوط به 2 نوزاد را انجام دهد؟ در هر صورت اگر شما هم چنين شرايطي را تجربه مي‌كنيد، بهتر است به جاي ناراحتي و غصه خوردن و همچنين به جاي شادي بيش از حد، به فكر مراقبت از خود و فرزندان‌تان باشيد تا اين كوچولوها بدون مشكل متولد شوند. البته جالب است بدانيد بعضي از خانواده‌ها با مراجعه به پزشك، از متخصص زنان و زايمان مي‌خواهند به آنها كمك كند تا به اين هدف برسند. اما آيا اين روش واقعا درست است؟ آيا بارداري دوقلويي به چنين روشي نمي‌تواند مشكلي براي مادر يا جنين‌هايش ايجاد كند؟
دكتر الهه ثناگو، جراح و متخصص بيماري‌هاي زنان و زايمان با بيان اين نكته كه بارداري‌هاي دوقلويي در گروه بارداري‌هاي پرخطر قرار مي‌گيرد، مي‌گويد: بيشتر دوقلويي‌ها، حاصل بارور شدن 2 تخمك است كه در نتيجه همزمان 2 جنين در رحم مادر رشد مي‌كنند. به اين نوع دوقلويي، دوقلويي دوتخمكي مي‌گويند كه در اصطلاح عموم دوقلوهاي غيرهمسان نيز ناميده مي‌شوند.
به گفته اين پزشك متخصص، عوامل متعددي در ايجاد اين نوع دوقلويي موثر است؛ به عنوان مثال اگر سابقه دوقلوزايي در خانواده فرد و بخصوص خانواده مادري وجود داشته باشد، احتمال بارداري دوقلويي افزايش مي‌يابد. علاوه بر اين، خانم‌هايي كه در سنين بالا (حدود 38ـ37 سالگي) باردار مي‌شوند و همچنين كساني كه تعداد زايمان‌هاي بيشتري داشته‌اند نيز شانس بيشتري براي بارداري دوقلويي دارند. در بارداري در ماه اول بعد از قطع قرص‌هاي جلوگيري و همچنين در بارداري‌هايي كه با استفاده از داروهاي ناباروري ايجاد مي‌شود نيز احتمال چندقلويي وجود دارد.
دكتر ثناگو درباره نوع ديگر دوقلويي توضيح مي‌دهد: نوع ديگر دوقلويي، دوقلويي تك‌تخمكي است كه از تقسيم يك تخمك بارور شده ايجاد مي‌شود. اين نوع دوقلويي ارتباطي به سن يا سابقه دوقلوزايي خانوادگي ندارد، ولي در درمان‌هاي نازايي و IVF احتمال آن افزايش مي‌يابد.
عوارض ناشي از بارداري‌هاي چندقلويي
با اين‌كه بارداري‌ دوقلويي براي اغلب خانواده‌ها اتفاقي خوشايند و لذت‌بخش است، اما از نظر متخصصان زنان و زايمان در زمره بارداري‌هاي پرخطر محسوب مي‌شود، بنابراين مشخص است كه والدين بايد نسبت به اين خطرات آگاه باشند تا بتوانند از بروز مشكلات و عوارض مربوط به جنين و مادر پيشگيري كنند.
دكتر ثناگو در اين زمينه يادآور مي‌شود: خطرات بارداري دوقلويي، هم جنين‌ها را تهديد مي‌كند و هم مادر را؛ به عنوان مثال تغييرات فيزيولوژيك كه در دوران بارداري پيش مي‌آيد در اين بارداري‌ها شديدتر است و اين مادران ضعف، تهوع و استفراغ شديد اوايل بارداري و شيوع كم‌خوني را با شدتي بيشتر نسبت به شرايط عادي تجربه مي‌كنند. علاوه بر اين، افزايش شديدتر حجم خون در اين نوع بارداري، منجر به وارد شدن فشار بيشتري به قلب مادر مي‌شود و ضربان قلب او را افزايش مي‌دهد. همچنين احتمال افزايش فشار خون و بروز مسموميت حاملگي نيز در اين موارد بيشتر است.
به گفته اين متخصص زنان و زايمان، بزرگي بيشتر رحم و وارد شدن فشار به قلب، ريه‌ها و احشاي مادر نيز منجر به كاهش تحرك او در اين دوران مي‌شود؛ اين مساله، عوارض خاصي به همراه دارد و علاوه بر اين‌كه باعث چاقي مادر مي‌شود، او را مستعد بروز مشكلاتي مانند ايجاد لخته خون درون عروق مي‌كند.
وي مي‌افزايد: گاهي نيز افزايش آب اطراف جنين‌ها (هيدرآمنيوس) منجر به انسداد مجاري ادراري و وارد شدن فشار به كليه‌هاي مادر مي‌شود كه حتي در شرايطي ممكن است مجبور باشيم آب دور جنين‌ها را كاهش دهيم.
اين پزشك متخصص درباره زايمان مادران در اين شرايط توضيح مي‌دهد: زايمان‌هاي دوقلويي بنا به تشخيص پزشك مي‌تواند هم به روش طبيعي انجام شود و هم سزارين. البته در زايمان‌هاي دوقلويي نسبت به زايمان‌هاي تك‌قلويي، خونريزي نيز 2 برابر بيشتر است و سقط خودبه‌خودي هم در اين حاملگي‌ها بيشتر مشاهده مي‌شود.
به گفته وي، همچنين به علت كاهش فضاي رحمي براي جنين‌ها، ممكن است اثرات فشاري روي آنها حين رشد اندام‌ها، باعث بروز عوارضي مانند پاچماقي و دررفتگي مفصل ران، عدم به وجود آمدن دست و پا، مشكلات قلبي ـ عروقي و رشد كم جمجمه (ميكروسفالي) شود.
دكتر ثناگو درباره ساير مشكلاتي كه جنين‌ها را تهديد مي‌كند، مي‌گويد: پديد آمدن عوارضي نظير آنچه در نوزادان نارس مشاهده مي‌شود، مانند مشكلات بينايي، شنوايي، عصبي، عفوني، تنفسي، وزن كم و افزايش احتمال مرگ و مير نيز از ديگر مشكلاتي است كه مي‌تواند در بارداري‌هاي چندقلويي بروز كند.
خود را به دردسر نيندازيد
خيلي از پدر و مادرها ترجيح مي‌دهند فرزندشان دوقلو باشد و براي رسيدن به اين خواسته از پزشك كمك مي‌خواهند. تعجب نكنيد؛ خيلي از خانواده‌ها چنين درخواستي از پزشك‌شان دارند و مي‌خواهند با يك مرتبه زايمان، صاحب 2 فرزند شوند. دكتر ثناگو ضمن تاكيد بر اين نكته كه نبايد به خواست پدر و مادر، بارداري‌هاي دوقلويي ايجاد ‌شود، توضيح مي‌دهد: در سال‌هاي اخير به علت شيوع بيشتر درمان‌هاي نازايي شاهد افزايش بارداري‌هاي چندقلويي هستيم. اما برخلاف ظاهر قضيه كه تولد 2 نوزاد باعث شگفتي خانواده‌ها مي‌شود و آنها را خوشحال مي‌كند و حتي با وجود اين‌كه بعضي از خانواده‌ها با مراجعه به پزشك خواستار بارداري دوقلويي هستند، بايد بدانيد اين بارداري‌ها هم براي پزشك و هم براي مادر دردسرساز و نيازمند مراقبت‌هاي بيشتر، شديدتر و هوشيارانه است.
به گفته وي، خانم‌هايي كه بارداري دوقلويي يا چندقلويي را تجربه مي‌كنند، حتما بايد به مراقبت‌هاي خاص و دقيق توجه داشته باشند و طبق نظر پزشك در زمان مناسبي كه او تعيين مي‌كند، براي معاينات و بررسي‌هاي مورد نياز مراجعه كنند.
 
دكتر ثناگو تاكيد مي‌كند: اين افراد چون در معرض پارگي زودرس كيسه آب هستند، بايد از انجام فعاليت‌هاي سنگين و ايستادن به مدت طولاني نيز اجتناب كنند. علاوه بر اين، فشار بيش از حد جسمي و روحي نيز مي‌تواند براي اين خانم‌ها دردسرساز شود. در ضمن، با مشاهده كوچك‌ترين وضعيت غيرطبيعي بايد به پزشك مراجعه كرده و از كنار هيچ مشكلي به سادگي نگذرند. دانلود پروژه و پایان نامه

دردسرهای بارداری دوقلویی


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog