تاثیرات بازی های رایانه ای بر سلامت کودکان

گروه اجتماعی- در روزگان نه چندان دور بازی های متنوع و پرهیجان مانند هفت ‌سنگ، اسم فامیل، شطرنج ، فوتبال، والیبال، وسطی و ... جزو تفریحات مهم خانواده ها محسوب می شد و کوچک و بزرگ به آنها علاقه داشتند اما در یک دهه گذشته این بازی ها تقریبا فراموش دشه و کودکان و نوجوانان هیجانات و انرژی خود را در دنیای بازی‌ های رایانه‌ ای و مجازی تخلیه می‌کنند و عجب انکه والدین از این که فرزندانشان ساعت ها در این بازی ها غوطه ور باشند و تحرک فیزیکی نداشته باشند، راضی هستند.
 
تاثیرات بازی ها رایانه ای بر سلامت کودکان
استفاده مداوم از بازی های رایانه ای تاثیرات منفی فراوانی بر سلامت کودکان و نوجوانان برجا می گذارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
*مشکلات بینایی
با توجه به آنکه کودکان در هنگام بازی مدام به صفحه رایانه خیره می‌شوند، در معرض خطر نزدیک بینی قرار می‌گیرند.
 
*مشکلات اسکلتی
استفاده طولانی مدت از رایانه و نشستن در یک وضعیت ثابت برای ساعات متمادی ستون فقرات و استخوان بندی کودک را دچار مشکل می کند؛ همچنین احساس سوزش و سفت شدن گردن، کتف‌ها و مچ دست از دیگر عوارض کار ثابت و طولانی مدت با رایانه ‌است.
 
*افزایش وزن
از دیگر عوارض جسمانی استفاده بیش از حد از رایانه را می توان چاقی ناشی از کم تحرکی دانست.
 
*آسیب های روحی و روانی
دور شدن کودکان و نوجوانان از دنیای واقعی و پناه بردن آنها به دنیای مجازی و رویاپردازی و عدم درک مسایل اجتماعی، منزوی شدن، افسردگی، گرایش به خشونت و ... از سایر عوارض استفاده بیش از حد از رایانه است.
 
*افت تحصیلی
درگیر شدن فکر و ذهن کودک حتی در مدرسه و کلاس درس به بازی های رایانه ای سبب فاصله گرفتن از درس و کلاس می شود .
 
برای پیشگیری از موارد بالا بهتر است والدین کودکان و نوجوانان را به شرکت در بازی های گروهی و کلاس های ورزشی و آموزشی ترغیب کنند زیرا در این صورت می توان به گذران زندگی به شکل طبیعی از سوی فرزندان امیدوار بود.
 

Let's block ads! (Why?)

تاثیرات بازی های رایانه ای بر سلامت کودکان


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog