شاخصه های حوزه انقلابی تبیین شود

به گزارش افکارنیوز ، حضرت آیت‌الله نوری همدانی، در دیدار مدیر و جمعی از مسئولان حوزه علمیه خراسان، در مشهد با بیان این که امروز عزت عظمت و قدرت ما مرهون انقلاب و ولایت فقیه است، گفتند: باید این انقلاب را نگه داشت و روز به روز آن را مطرح کرد، زیرا همه در کنار سفره انقلاب نشسته ایم و نمی توان پذیرفت که برخی نسبت به آن بی تفاوت و ساکت باشند.
معظم له با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری درباره انقلابی ماندن حوزه های علمیه، افزودند: باید انقلاب را شامل "هدف ها"، "زمینه ها"، "برکت ها"، "شاخص ها" و "اصول" بدانیم و دشمنان و آسیب های آن را درست شناخته و به دیگران بشناسانیم.
این مرجع تقلید، «صحیفه نور» را کتاب بالینی مردم عنوان و با اشاره به لزوم مطالعه این کتاب و کتاب های «دفتر تبیان» و «وصیت نامه امام(ره)» در حوزه های علمیه، یادآور شدند: یکی از کارها برای انقلابی ماندن حوزه ها این است که اساتید هفته ای یک مرتبه بحث های مربوط به آن را بیان کنند.
ضرورت طبقه بندی و تخصصی شدن علوم حوزوی
ایشان با اشاره به اهمیت طبقه بندی و تخصصی شدن علوم در حوزه، ادامه دادند: امروزه علوم دینی گسترده شده و معارف اسلامی را می توان به ده قسمت معارف اعتقادی و کلامی که اصل بسیار مهمی از فقه اسلامی است، تقسیم کرد.
معظم له، معارف عبادی و آنچه مربوط به ایجاد رابطه با خداوند متعال است را دومین تقسیم مذکور برشمرده و گفتند: معارف اخلاقی نیز سومین امر می باشد زیرا در اسلام به روحیات انسان توجه فراوانی شده که به طور مثال «جامع السعاداه» و « معراج السعاده» از جمله متون درباره این معارف می باشند.
حضرت آیت الله نوری همدانی چهارمین تقسیم در معارف دین و فقه را اقتصادی خوانده و ابراز داشتند: این تقسیم شامل اموری مانند مال، تولید و توزیع و کسب ثروت و اسراف و تبذیر نکردن و‌.. را شامل می شود.
ایشان پنجمین مورد را معارف مدنی و حقوقی شامل چگونگی معاشرت مسلمانان با یکدیگر و در ارتباط با افراد داخل و خارج کشور عنوان کردند و افزودند: معارف فرهنگی با وجود اهمیت آن و معارف سیاسی با توجه به اینکه اسلام دینی همراه با سیاست و مدیریت سیاسی بسیار مهم است، ششمین و هفتمین تقسیم مذکور به شمار می رود.
این مرجع تقلید، همچنین معارف مدیریت حکومتی، قضایی و جهادی را سه عنوان دیگر در تقسیم بندی مذکور عنوان کردند‌ که در این تقسیم بندی اهمیت دارد.
ایشان با اشاره به اینکه طبقه بندی با گزینش استعدادهای مختلف خدمت بسیار بزرگی به شمار می رود، ابراز داشتند: طبقه بندی علوم در زمان امام صادق(ع) نیز وجود داشته و به طور مثال برای بحث درباره فقه به زراره مراجعه می شد‌.
معظم له در ادامه افزودند: طبقه بندی و تخصصی بودن مباحث توسط بزرگان حوزه نیز مورد توجه بوده است که می توان درباره آن از افرادی مانند محقق حلی نام برد.
حضرت آیت الله نوری همدانی همچنین نسبت به ضرورت بحث های مبسوط و بروز و مبتلا به جامعه مانند امر به معروف و نهی از منکر، ولایت فقیه، جهاد و شکل ها و چگونگی آن با همان سنت جواهری درحوزه های علمیه تاکید کردند.
لزوم توجه به اندیشه های امام راحل
ایشان سومین نکته را درباره توجه به اندیشه و نظرهای فقهی و سیاسی امام خمینی (ره) در برنامه های حوزه علمیه بیان کردند و اظهار داشتند: مخاطب مباحث فقه و مسائلی مانند امر به معروف و نهی از منکر و جهاد ، مردم هستند و به همین علت می بایست موضوع های کتاب و سنت را با نگاه فقهی بررسی کرد و علاوه بر بحث در رساله ها، جامعه نیز به صورت عملی با آن مواجه شود.
این مرجع تقلید افزودند: مردم برای انجام و عمل نسبت به معارف ارائه شده، آماده هستند و امام خمینی(ره) این امر را متوجه شده و با شناخت آنان اقدام کردند.
تاکید بر حضور روحانیون در مناطق مختلف کشور
معظم له چهارمین نکته را لزوم حضور روحانی در مناطق مورد نیاز جامعه و تمرکز زدایی دانسته و تاکید کردند: مسئولیت والا و مهم مبلغان دین نزد خداوند منآن رابسیار سنگین و البته پاداش آن نیز بالاترین ثواب ها است.
حضرت آیت الله نوری همدانی خاطرنشان کردند: امروز دستگاه ها و نهادها به قاضی، امام جماعت، امام جمعه و... نیاز دارند و مسئولان حوزه می بایست این مطلب را با برنامه ریزی احیا کنند.
این مرجع تقلید، خطاب به مدیر و مسئولان حوزه علمیه خراسان گفتند: باید خود را برای موضوع های ذکر شده آماده کنید تا در سال آینده در این حوزه شاهد رشد آن باشیم‌‌.
توجه خاص حوزه خراسان به رهنمودهای رهبری
در این دیدار، حجت الاسلام و المسلمین عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری درباره انقلابی بودن و انقلابی ماندن حوزه های علمیه، ابراز داشت:  بر اساس ابلاغ معظم له در حکم انتصاب شورای عالی حوزه علمیه خراسان و مدیریت جدید، بر این نکته تاکید شده است.
وی افزود: یکی دیگر از فرمایشات معظم له درباره تحول در برنامه های آموزشی و متون، روش های تدریس و تحقیق و پژوهش و برنامه ریزی برای مجتهد پروری است که در این زمینه نیز از تذکرات و توصیه های بزرگان حوزه استفاده شده و می شود.
مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به نکته هایی که توسط آیت الله العظمی نوری همدانی تذکر و اشاره شد، ابراز امیدواری کرد که در حد توان رهنمودهای ایشان را به کار گرفته و تحول مدنظر ایجاد شود.


Let's block ads! (Why?)

شاخصه های حوزه انقلابی تبیین شود


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog