همه چیز در مورد ویتامین K

فواید سلامتی ویتامین K شامل کاهش خطر لخته شدن خون ، پیشگیری از پوکی استخوان ، تسکین درد قاعدگی ، ممانعت از خونریزی داخلی و جلوگیری از انسداد صفراوی می شود.
ویتامین K در مجموع حدود ۸۰ نوع مواد مغذی را که برای بدن انسان ضروری است ، فراهم می کند. این مواد عبارتند از : مواد معدنی ، آنتی اکسیدان ها ، آنزیم ها ، ویتامین ها ، اسیدهای آمینه ، عصاره های گیاهی ، کاروتنوئید ها و غیره.
این ویتامین بعنوان ویتامین محلول در چربی شناخته شده است که در روده انسان یافت می شود. نقش حیاتی که ویتامین K در کنترل لخته شدن خون و جلوگیری از دست دادن خون در طول آسیب ایفا می کند بسیار مهم است. همچنین این ویتامین در کمک به جذب کلسیم مواد غذایی نقش دارد که همین امر در سلامت استخوان ها موثر می باشد.
از جمله فواید سلامتی این ویتامین می توان به موارد زیر اشاره کرد.
پوکی استخوان
از علائم اصلی ابتلا به پوکی استخوان کاهش تراکم استخوان است که این امر بطور معمول بعد از سن ۵۰ سالگی و در زنان بعد از شروع یائسگی رخ خواهد داد.پوکی استخوان را اصطلاحا بیماری خاموش می نامند زیرا هیچ گونه علائمی از خود بروز نمی دهد. پس از سالها از دست دادن تدریجی تراکم استخوان می توان علائم این بیماری را مشاهده کرد که شامل بدشکل شدن ستون فقرات ، شکستگی و درد می باشد. در سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی کاهش توده استخوانی در فرد آغاز می شود و این زمانی اتفاق می افتد که استخوان به حداکثر تراکم خود رسیده باشد. برای زنان حداکثر میزان کاهش تراکم استخوان بعد از یائسگی است که به علت کاهش میزان استروژن در بدن رخ می دهد.
مصرف سبزیجات با برگ سبز ، خربزه ، کلم بروکلی ، اسفناج ، کلم بروکسل ، کاهو که سرشار از ویتامین K هستند می تواند برای سلامت بدن و استخوان ها مفید باشد. همچنین شیرگاو نیز سرشار از این ویتامین است.
لخته شدن خون
یکی دیگر از کاربردهای این ویتامین کمک به تنظیم انعقاد خون است. ویتامین K در تنظیم لخته شدن خون به وسیله حمل اکسیژن به سراسر بدن کمک می کند.
جریان قاعدگی بیش از حد
زمانی که خانوم ها خوونریزی بیش از حد را در دوران قاعدگی خود تجربه می کنند می تواند بعلت کمبود ویتامین K باشد. وجود این ویتامین به کاهش جریان قاعدگی بیش از حد کمک می کند.
خونریزی داخلی
ویتامین K در کاهش خطر خونریزی در کبد ، جذب مواد مغذی فقیر و زردی کمک می کند. برخی از مشکلات مرتبط به دستگاه گوارش بعلت کمبود این ویتامین عبارتند از انسداد ، بیماری کرون و کولیت.
درد قاعدگی
ویتامین K در عملکرد مناسب از هورمون ها در زمان مناسب برای دوره های منظم ، جهت کاهش درد قاعدگی موثر است.
زنان باردار

زنان باردار مبتلا به تهوع و استفراغ اغلب مبتلا به کمبود ویتامین K هستند. مصرف این ویتامین باید با مشورت پزشک صورت گیرد.
خونریزی در نوزاد
این ویتامین به نوزادان برای جلوگیری از خونریزی تزریق می شود. ویتامین K حتی برای کودکان مبتلا به آسم ضروری است که می توان از طریق مصرف مداوم قطره خوراکی این ویتامین درمان صورت گیرد.
مشکلات صفراوی
درمان طولانی مدت با آنتی بیوتیک های خوراکی باعث انسداد صفراوی ، بیماری سلیاک ، اسهال و کولیت اولسراتیو می شود و حتی امکان بدتر شدن آن در صورت کمبود ویتامین K است. بنابراین مصرف ویتامین K بطور منظم می تواند از بروز این عوارض جلوگیری نماید.

همه چیز در مورد ویتامین K


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog