با شاهی بیشتر آشنا شوید

شاهی را به عنوان نیروگاه در میان سبزیجات می شناسند ، زیرا یکی از مفید ترین سبزیجات محسوب می شود. این سبزی ، که از خانواده ی کلم پیچ است ، سابقه ی زیادی در میان گیاهان دارویی برای درمان بسیاری از بیماری ها دارد و حتما شما از شاهی در سبزی خوردن و سالاد بیشترین استفاده را می نمایید. این سبزی کم نظیر در درمان بسیاری از بیماری های مزمن موثر است .
تاریخچه ی شاهی

به طور معمول شاهی در آب باران بهاری به عمل می آید و به عنوان یکی از بهترین و مفید ترین مواد غذایی برای قرن ها شهرت فراوانی داشته است. می گویند بقراط اولین بیمارستان خود را در کنار رودی ساخت که محل رشد شاهی بود و با این کار بیماران می توانستند با این گیاه درمان شوند . همچنین سربازان یونانی قبل از رفتن به جنگ از شاهی به عنوان ماده ای نیروبخش و مفید برای تصفیه خون استفاده می کردند. شاهی ، با طعمی تند و مواد مغذی بسیار ، گزینه ی بسیار خوبی برای تمام وعده های غذایی و همچنین استفاده در سوپ ، مواد طعم دار کننده ی گوشت و سالاد ، است.
در سال ۱۸۰۰ میلادی ، ساندویچ شاهی یکی از بخش های جدانشدنی از رژیم غذایی طبقه ی کارگر در اروپا محسوب می شد. زیرا این گیاه توانایی رشد در کنار رود و چشمه به صورت وحشی را داشت و همیشه قابل دسترس بود. اگر مردم توانایی خرید نان را نیز نداشتند ، شاهی خالی می خوردند و همین دلیل باعث معروف شدن شاهی با نام ” نان مردان فقیر” ، شد.
نوع سنتی شاهی سبز از مزه ای تند ، شبیه به خردل اما کاملا منحصر به فرد برخوردار است. از نظر تجاری ، شاهی در سال ۱۸۰۸ مشهور شد و این شهرت به جایی رسید که در ۱۸۶۵ یک خط آهن با نام شاهی در گرجستان ، یعنی زادگاه صنعت شاهی ، احداث کردند.
شاهی یک گیاه چهار فصل است که به طور طبیعی در مسیر آب روان می روید. البته علاوه بر آب فراوان ، شاهی به آفتاب خوب نیز نیاز دارد. این سبزی برگ سبز از pH قابل قبولی ( ۶.۵ تا ۷.۵) برخوردار است و وضعیت رشد این گیاه ، تا زمانی که آب کافی دارد ، در هر نوعی از خاک را می توان مناسب دانست . شما هم می توانید شاهی را در باغچه ی خانه و یا حتی در گلدان و سطل ، به شرط داشتن آب کافی ، پرورش دهید. برگ و ساقه ی شاهی علاوه بر آشپزی ، برای موارد دارویی و پزشکی نیز کاربرد دارد. این گیاه در برابر سرما مقاوم بوده و می توان در سردترین موقع زمستان آن را برداشت کرد. اما بعد از شکوفه ی اول به مرور گیاه شاهی طعم اولیه ی خود را از دست می دهد. احتمال وجود انگل و پاتوژن در شاهی زیاد است ، بنابراین برای استفاده خیلی خوب آن را بشویید.
هشدارها در رابطه با مصرف شاهی

مصرف میزان مناسبی از شاهی برای اکثر مردم بی خطر است . اما مصرف زیاد آن برای مدت طولانی می تواند موجب بروز مشکلاتی برای معده و کلیه شود.
مصرف شاهی به عنوان دارو در کودکان ، خصوصا زیر ۴ سال ، توصیه نمی شود. همچنین خانم های باردار و شیرده باید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت نمایند. اگر زخم معده یا روده دارید ، در مصرف شاهی محتاط باشید.

با شاهی بیشتر آشنا شوید


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog