شاعران لارستان «درد مشترک» را زمزمه کردند

در بزرگداشت «شاملو» شاعر نامی کشور:
شاعران لارستان «درد مشترک» را زمزمه کردند
آفتاب لارستان: همزمان با سالمرگ «احمد شاملو» شاعر نامی ایران در دوم مردادماه، تعدادی از شاعران و علاقه مندان او در لارستان گرد هم آمدند و یاد وی را گرامی داشتند.
نخستین بزرگداشت «شاملو» شنبه شب، دوم مردادماه به میزبانی کافه کتاب پاراگراف و با همکاری انجمن شعر آفتاب لار با سخنرانی دکتر اسدالله نوروزی مدرس ادبیات فارسی در دانشگاه برگزار شد.

بررسی جنبه های مختلف آثار شاملو در سخنرانی دکتر نوروزی
دکتر اسدالله نوروزی در ابتدای سخنان خود گفت: امروز دوم مرداد روز خاموشی مردی است که فراموش نخواهد شد. وی سپس به جنبه های مختلف برجستگی احمد شاملو پرداخت و گفت: ۱۶ سال از مرگ شاملو می گذرد و هرچه از آن فاصله می گیریم و گرد و غبار زمانه کنار می رود عظمت وی بیشتر مشخص و هنر شاملو بیشتر شناخته می شود.
این مدرس دانشگاه تاکید کرد که محبوبیت شاملو در جلوه های مختلف آثار اوست و در ادامه نمونه هایی از اشعار کلاسیک، نیمایی و سپید شاملو را قرائت کرد.
دکتر نوروزی سپس با تشریح حوزه های مختلف آثار شاملو و محدود نبودن وی به شاعر بودن، چهار شاملو را از هم تفکیک کرد و گفت: شاملو جلوه های مختلفی دارد و می توان شاملوی شاعر، محقق، مترجم و مصحح را از هم تفکیک و درباره کیفیت این آثار بطور مجزا بحث کرد. وی با این مقدمه شاملوی شاعر و محقق را «عالی»، شاملوی مترجم را «متوسط» و شاملوی مصحح را «ضعیف» ارزیابی کرد.
سخنران مراسم بزرگداشت شاملو در لار در کنار این مشخصه ها به گویندگی و دکلماسیون قدرتمند شاملو نیز اشاره کرد و گفت: در بین شاعران فقط نادر نادرپور می توانست هماورد شاملو در دکلمه اشعار باشد.
شعرخوانی شاعران
در ادامه مراسم، فرزاد قناعت پور که اجرای جلسه را نیز برعهده داشت ضمن تاکید بر این نکته که شاعران معاصری که روحیه اجتماعی قوی داشتند در اشعار خود نیز نوآور و خلاق تر بودند شاملو را مصداق این نوآوری شاعرانه توصیف کرد و سپس چند شعر ماندگار و درخشان شاملو را قرائت کرد.
در ادامه نیز چند شاعر از لار، خور و گراش به قرائت اشعار خود پرداختند. محمدابراهیم خوشه چرخ، موسی پورپلاش، محمد خواجه پور، خلیل روئینا، صادق اخضری و عبدالرضا مفتوحی از جمله این شاعران بودند.
به زودی فایل صوتی سخنرانی دکتر نوروزی را در همین سایت بشنوید.

نوشته شاعران لارستان «درد مشترک» را زمزمه کردند اولین بار در سایت خبری شهرستان خنج پدیدار شد.

شاعران لارستان «درد مشترک» را زمزمه کردند


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog