فعالیت 130 ورزشکار در رشته پهلوانی و زورخانه ای در هرمزگان

جنوبی ها
بندرعباس- ایرنا – رئیس هیات پهلوانی و زورخانه ای هرمزگان گفت: 130 نفر از ورزشکاران استان در رشته ی پهلوانی و زورخانه ای فعالیت دارند.


به گزارش ایرنا ، رسول دهقانی چهارشنبه در مراسم پهلوانی در گود زورخانه ای جهان پهلوان تختی بندرعباس افزود: هرمزگان با دو گود زورخانه ای سال گذشته از بین 32 استان در سطح کشور مقام یازدهم را کسب کرده و این درحالی است که 21 استان دیگر پشت سر ما قرار دارند.
وی بیان داشت: هرمزگان دارای دو گود زورخانه در شهرستان های جاسک و بندرعباس است و یک گود زوخانه ای در بوستان دولت در بندرعباس درحال ساخت می باشد که بدلیل مشکلات بودجه ای ساخت آن به کندی پیش می رود.
رئیس هیات پهلوانی و زورخانه ای هرمزگان اظهارکرد: ورزش پهلوانی و زورخانه ای براساس پیگیری های انجام شده برای نخستین بار از طریق بخش نامه های معاون فرهنگی وزارت ورزش به رشته های مختلف ورزشی ، هیات ها و ادارات کل ورزش استان ها نیز تسری پیدا کرده است.
دهقانی باتوجه به اینکه ترویج فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای و مرام جوانمردی باید به صورت گسترده ای در جامعه صورت گیرد ، اضافه کرد: براین اساس مصوبه آیین نامه ترویج فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای تدوین شد که در راستای اجرای این آیین نامه وظایف سازمان ها و دستگاه های مشخص شده و ستادی تحت عنوان ترویج فرهنگ پهلوانی و زوخانه ای در استان تشکیل شد.
وی بیان داشت: فرهنگ پهلوانی و مرام جوانمردی نباید محدود به ورزش پهلوانی و زورخانه ای باشد و در سطح کشور در میان اقشار مختلف این مرام و منش باید ترویج شود.
این مسئول یادآورشد: پهلوان همواره یکی از نمادهای مفاهیم فرهنگی ورزشی در تمدن و تاریخ کهن ایران اسلامی بوده و جایگاه ارزشمند این عنوان تا جایی است که نمود خود را در اسناد تاریخی ورزشی نمایانده است.
وی خاطرنشان کرد: پهلوان علاوه بر دارا بودن قدرت بدنی برجسته به لحاظ دارا بودن سجایای اخلاقی و خصلت های والا از جمله تدین ، جوانمردی ، گذشت ، پاکدامنی و سخاوت همواره مورد احترام مردم بوده است.
دهقانی گفت: ورزش پهلوانی و زورخانه ای با فرهنگ ملی ، قومی ، دینی ، مذهبی ما ایرانیان عجین شده که باعث فخر و مباهات ایران زمین است و باید در جهت رشد و توسعه و احیای این میراث کهن و غنی تلاش کرد.
رئیس هیات پهلوانی و زورخانه ای هرمزگان با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری از ورزش باستانی نه به عنوان یک ورزش بلکه یک تاریخ و یک فرهنگ نامبرده است ، اظهارامیدواری کرد: با الگو قراردادن امیرمومنان حضرت علی (ع) در ادامه مسیر توفیق بهره مندی هرچه بیشتر از این روز ارزشمند را در ترویج و توسعه مرام پهلوانی و ورزش زورخانه ای داشته باشیم.
وی در پایان گفت: در راستای این هدف ارزشمند با تصویب آیین ترویج فرهنگ پهلوانی از طریق توسعه ورزش زورخانه ای در شورای فرهنگ عمومی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی در جهت رشد و توسعه این ورزش تلاش کنیم.
امام جمعه موقت بندرعباس نیز گفت: بسیاری از آسیب های اجتماعی که جوانان را تهدید می کند ، می توان با توسعه ورزش و تقویت روح و روان آنان کاهش داد.
حجت الاسلام محمدحسن فروزان نژاد افزود: هزینه کردن در ورزش یک سرمایه گذاری است و باید فرهنگ ورزش را در خانواده ها نهادینه کرد تا جامعه ای سالم تر و بانشاط داشته باشیم.
در این مراسم که با حضور فرماندار ، امام جمعه موقت بندرعباس و روسای هیات های ورزشی و دیگر مسئولان هرمزگان برگزار شد ، از هیات های ورزشی فعال تجلیل شد.
17 شوال سالروز پیروزی امیرالمومنان حضرت علی (ع) بر عمربن عبدود در غزه خندق به عنوان روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای در کشور نامگذاری شده است.
7195/6048


نوشته فعالیت 130 ورزشکار در رشته پهلوانی و زورخانه ای در هرمزگان اولین بار در جنوبی ها دات کام پدیدار شد. و تارنامه جنوبی ها دات کام - مجله موسیقی هرمزگان است

فعالیت 130 ورزشکار در رشته پهلوانی و زورخانه ای در هرمزگان


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog