تغذیه بیماران کبد چرب

تغذیه بیماران کبد چرب
افرادی که مبتلا به کبد چرب هستند، باید رژیم غذایی متناسب با میزان درگیری و پیشرفت بیماری و سطح آنزیم های کبدی داشته باشند. اولین قدمی که بیماران مبتلا به کبد چرب باید بردارند ترک الکل و دخانیات و کاهش وزن می باشد./ تغذیه بیماران کبد چرب /
مواد غذایی که بیماران مبتلا، باید از سفره غذایی خود حذف کنند شامل:
۱ – الکل: کبد چرب الکی، در افرادی که الکل صرف می کنند شیوع بالایی دارد. الکل یکی از مهم ترین مواد آسیب رسان به کبد می باشد، این ماده به کبد فشار مضاعفی وارد می کند و در نهایت منجر به از کارافتادگی آن می شود.
۲ – آرد بدون سبوس: آرد سفید، یکی از مهم ترین آردهای بدون سبوس می باشد، که احتمال ابتلا به بیماری سیروز کبدی را افزایش می دهد، بنابراین بیمارانی که دارای کبد چرب می باشند باید از مصرف محصولات آرد سفید پرهیز کنند و در وعده های غذایی خود بجای نان سفید از نان سنگگ استفاده کنند.
تغذیه بیماران کبد چرب

 
۳ – مواد غذایی فرآوری شده: گوشت های فرآوری شده، فست فودها، سوسیس ،کالباس، ناگت، نمک و شکر تصفیه شده، برنج های فرآوری شده مانند برنج های هندی باید محدود شوند. بجای شکر سفید از شکر قهوه ای و عسل و نمک دریایی جایگزین نمک سفید شود. مصرف ادویه جات، نمک و قند لازم است کاهش یابد. بجای طعم دهنده های مصنوعی از آب لیمو ترش استفاده شود، زیرا علاوه بر طعم دهندگی به تصفیه کبد بسیار کمک میکند.
۴ – مواد غذایی سرخ کردنی: سرخ کردنی ها و غذاهایی که روغن زیادی برای پخت آنها مصرف می شود یکی از مهم ترین عواملی هستند که زمینه ساز کبد چرب هستند، بنابراین افرادی که به کبد چرب مبتلا می باشند باید از مصرف این خوراکی ها خودداری کنند و غذاهای بخارپز و آبپز را جایگزین کنند. مواد غذایی که حاوی شیرین کننده ها و رنگ های مصنوعی هستند حتی المقدور محدود شوند.
۵ – نوشیدنی های مصنوعی: از مصرف انواع نوشابه ها، آبمیوه های مصنوعی و نوشیدنی های گازدار جهت جلوگیری از افزایش وزن و پیشرفت بیماری خودداری شود.
۶ – تنقلات: چیپس و اسنک که از جمله تنقلات پرکالری و پرچرب می باشند باید از رژیم غذایی این اشخاص حذف شود.
۷ – روغن ها: بهترین روغن های مصرفی برای بیماران کبدی، روغن های گیاهی مثل روغن کنجد، روغن زیتون و روغن کانولا می باشد. از حرارت دادن به روغن های گیاهی به منظور پخت غذا جدا خودداری شود.
۸ – غذاهای آماده و آب یخ: مصرف آب یخ موجب تشدید کبد چرب شده و عوارض خطرناکی برای بیماران دارد. از نوشیدن آب حین غذا خوردن خودداری شود زیرا باعث سوء هاضمه و اختلال در هضم غذا می شود و تاثیر منفی بر روی کبد دارد. غذاهای کنسروی و آماده نیز باید بصورت محدود مصرف شود.
با تشکر / طب – نیوحرف

مطالب بیشتر آموزش متوقف کردن ویدیوهای فیس بوک لغو تمام صفحات پسندیده شده در فیس بوک آموزش حذف پیام ها در فیس بوک فضیلت ماه رجب و تقویم این ماه
نوشته تغذیه بیماران کبد چرب اولین بار در نیو حرف سایت جامع آموزشی پدیدار شد.

تغذیه بیماران کبد چرب


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog