ناو کماندو های دریایی اسپانیایی (جان کارلوس اول) Juan Carlos I

ناو جون کارلوس برای حمل و جابجائی بالگرد های جنگی و ترابری کماندو های دریایی کشور اسپانیا ساخته شده است و یکی از بزرگترین ناو های جنگی ناوگان کشور پادشاهی اسپانیا است.این ناو در ماه مارس سال 2009 میلادی در کشور اسپانیا و توسط کارشناسان و مهندسان کارخانه کشتی سازی (Navantia Ferrol Shipyard) ساخته شده است به نام پادشاه اسپانیا جان کارلوس اول نام گذاری شده است.

ساخت این ناو بالغ بر 360 میلیون یورو هزینه برداشته شده است، ناو  جان کارلوس اول در سری کلاس ناو امریکائی واسپ نیرو دریایی ایالات متحده قرار دارد با این تفاوت که در ناو اسپانیایی ساخته شده رمپی برای پرواز هواپیماهای جنگی قرار داده اند که ناو جان کارلوس اول را به یک ناو هواپیمابر کوچک تغییر کاربری داده اند.

ناو جان کارلوس اول از چهار عرشه ساخته شده است که هر کدام از این عرشه ها برای مورد خاصی در نظر گرفته شده اند،عرشه برای پرواز، عرشه دوطبقه پارکینگ، عرشه برای خدمه و پرسنل ،عرشه برای پارک نفربرهای زرهی زنجیری و چرخدار کماندوهای دریایی که در عملیات دریا به ساحل از آنها استفاده میکنند.
ناو کماندوهای دریایی جان کارلوس اول ناوی است چند منظوره که می توان در قالب ناو هواپیمابر کوچک و همچنین برای کمک و پشتیبانی کماندوهای دریایی در خشکی از آن استفاده کرد، بغیر از این می توان برای حمل  144 کانتینر حمل بار از آن استفاده کرد.ضمنا" از این ناو می توان برای شرایط خاص و در مناطق که فاجعه ای انسانی بوجود آمده است مورد استفاده قرار بگیرد.برای این منظور در این ناو کلینیکی با تمامی وسایل طبابت و بیمارستان صحرائی شامل بخشهای جراحی ،شکسته بندی،سی سیو ،رادیوگرافی ،آزمایشگاه ،دندانپزشکی و غیره باضافه پرسنل مورد مربوطه وجود دارد .

عرشه پروازی ناو با طول 201.9 متر و عرض 32 متر می باشد و در روی این عرشه می توان تا 6 هواپیمای جنگی نمونه مدل ماتادور عمود پرواز و پنج بالگرد جنگی را قرار داد، در زیر عرشه پروازی عرشه پارکینگ بزرگ دو طبقه ای به مساحت کل 6000 مترمربع وجود دارد که در آن می توان 12 هواپیمای عمود پرواز و 7 بالگرد را جای داد و برای انتقال این تجهیزات از عرشه زیرین به بالای ناو از دو آسانسور باربر بزرگ استفاده می گردد.

در قسمت عرشه ماشین آلات و تجهیزات ناو مکانی بزرگ به طول 69.3 متر و عرض 16.8 متر و مساحت 1164مترمربع می باشد که در آن چهار دستگاه ماشین جنگی آبی و خاکی مدل LCM-8 و شش دستگاه قایق تندرو مدل RIB و دو دستگاه هاورکرافت مدل LCAC و مدل LVT جای میگردد. 

در قسمت دیگری از عرشه ناو گاراژی قرار دارد که در انجا 45 تانک جنگی سبک Leopard-2 و 77 دستگاه کامیون نظامی جای میگیرد.

سیستم حرکتی ناو جان کارلوس اول موتورهای الکتریکی می باشند که انرژی برق خود را از یک ژنراتور با توربین گازی و دو ژنراتور دیگر با موتور دیزل دریافت میکند و این سیستم حرکتی ناو باعث میگردد که سر و صدا،لرزش و تکانهای موجود، مصرف سوخت و رسیدگی و به تجهیزات موتوری و حرکتی ناو کمتر شود و قدرت مانوری ناو در دریاها و اقیانوسها بیشتر گردد.
کشور پادشاهی اسپانیا در نظر دارد یک فروند دیگر از نمونه ناو را سفارش دهد و کشور استرالیا هم خواهان سفارش و خرید چنین ناوی برای نیروی دریایی خود می باشد.


مشخصات ناو کماندوهای دریایی اسپانیایی Juan Carlos I به شرح زیر می باشد:
وزن خالی(تن ): 27079
طول (متر): 230,8  
عرض (متر): 32
آب خور(متر): 7,1
ماکزیمم سرعت (گره دریایی):21 (39 کیلومتر)
برد مفید(میل دریایی/کیلومتر): 9000/14300
تعداد خدمه(نفر): 243
سلاح های موجود در ناو جون کارلوس:
- چهار دستگاه توپ دریایی 20 میلی متری مارک Oerlikon.
- چهار قبضه تیربار با کالیبر 50 میلی متری.
- دو سیستم پرتاب راکت ESSM یا RAM-1 .    
 - کماندوهای دریایی(نفر):902      
- پرسنل و خدمه هوائی(نفر): 172                  
- بالگرد های NH-90, SH-3D (Sea King), (CH-47) Chinook (فروند): 18            

ناو کماندو های دریایی اسپانیایی (جان کارلوس اول) Juan Carlos I


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog