دانشگاه‌ها دروس اختیاری را در قالب سقف مجاز سنوات طراحی می‌کنند


معاون آموزشی وزارت علوم گفت:بزودی بخشنامه‌ای به دانشگاه‌ها ارسال می‌شود که در آن به دانشگاه‌ها اجازه داده می‌شود دروس اختیاری مورد نیاز را برای رشته‌ها در قالب سقف مجاز سنوات طراحی کنند.



به گزارش سایت پی ان یو نیوز دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در جلسه شورای دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه در بحث رشته‌های مجازی یک سری ابهاماتی در کشور وجود دارد، گفت: برای رفع این ابهامات طرحی در دست تدوین است که پس از نهایی شدن و تصویب در مراجع قانونی به دانشگاه‌های کشور ابلاغ خواهد شد.


وی با اشاره به اینکه تحت هیچ شرایطی نباید دانشگاه‌ها را با دانشگاه‌های دیگر مقایسه کرد، تصریح کرد: دانشگاه‌ها باید مولفه‌های کیفی و استانداردهای خود را حفظ کنند.


شریعتی با بیان اینکه بحث هدفمندی رشته‌ها یکی از دغدغه‌های وزارت علوم است، افزود: در این مقوله علاوه بر مولفه‌های کمی، مولفه دیگری تدوین شده است و آن انطباق رشته با بازار کار است.


وی با اشاره به اینکه انتظار وزارتخانه این است که درخواست دانشگاه‌ها برای اخذ رشته‌های جدید متناسب با بازار کار باشد، ادامه داد: باید تحولی در درخواست‌ها ایجاد شود و دانشگاه‌ها به جای اینکه بخاطر هیات علمی درخواست رشته جدید و اشباع شده کنند، خواستار انتقال اعضای هیات علمی خود به جاهای دیگر باشند.


معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: شروع کلاس‌ها بر عهده خود دانشگاه‌ها است و دانشگاه‌ها در این زمینه تصمیم‌گیر هستند، اما در مورد ورودی‌های جدید، شروع کلاس‌ها با توجه به زمان اعلام نتایج کنکور انجام می‌شود و زمان بندی کنکور هم با توجه به اینکه مقوله کشوری است، قابل تغییر نیست. 


وی با اشاره به اینکه حدود ۹۰ درصد برنامه‌هایی که بیش از ۱۰ سال عمر دارند، مورد بازنگری قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: اگر برنامه‌هایی وجود دارد که بازنگری نشده یا بازنگری آن تاثیرگذاری لازم را نداشته است، حتما این مساله به وزارتخانه انتقال داده شود.


شریعتی در مورد نسبت استاد به دانشجو، تاکید کرد: شاخص مصوب قطعی در این زمینه وجود ندارد، اما استاندارد قابل قبول یک به ۱۲ تا یک به ۱۸ است که این اعداد هم بصورت تجربی به دست آمده است.



 

دانشگاه‌ها دروس اختیاری را در قالب سقف مجاز سنوات طراحی می‌کنند


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog