یادداشت سندباد از واقعيت تا تخيل

 
یادداشت سندباد از واقعيت تا تخيل
 

هرمزگانی دات نت، داستان ساحل نشينان جنوب ، روايت هاي از دريا ، سفر ، طوفان ، نهنگها و كوسها و لاكپشتهاي عظيم الجسه ، پرندگان مختلف و جزاير ناشناس ، و مردماني مختلف ، داستان دريانوردي ايرانيان بصورت مستند شروع مي گردد از دوران هخامنشينان و ساسانيان و تا به امروز ادامه دارد ، در دوراني مختلف اين دريانوردي با توجه به قدرتهاي حاكم ، اشكال مختلف به خود گرفته و كم و زياد گشته ولي ، بعنوان وسيله اي براي امر معاش ساكنان بومي جنوب ، هيچگاه متوقف نگشته است.

سفرهاي مختلف دريايي به خارج از منطقه ، با خود نيز داستهانها و روايتهاي مختلفی به همراه داشته است. در يكي دو ارشيو منابع هلندي اشاراتي شده به سندباد و روايتهاي آن و اشاره شده كه ايشان از منطقه خليج فارس و اطراف تنگه هرمز بوده ، يا در منطقه هرمز  سفر مي كرده  و اين داستانها ي سند باد بر مي گردد به حدود صدها يا هزاران سال قبل از ميلاد ، بنابر اين اشارات و نوشته ها ، تاريخ دريانوري منطقه به قبل از هخامنشيان و ساسانيان بر می گردد.
 
روايتهاي سندباد ماجراي زندگي صدها و هزاران دريانوردي است كه هزاران سال در منطقه دريا درنورديده ، با باد و طوفان دست و پنجه نرم كرده ، كشتي شكسته بر ساحلي ناشناس قدم گذاشته ، و با موجودات ناشناسي روبرو گشته اند.
 
روايت پدران و ابااجدا ما ساحل نشينان جنوب ، داستاني تمام نشدني از دريانوردي و دريا ، زندگي و تلاش ، سندباد هزاران سال است كه بر دريا مي تازد ، هيولاهاي مختلف شكست مي دهد و بر مشكلات چيره مي گردد.
 
زماني كه مي خوانيم در جنگ جهاني دوم هواپيماهاي ژاپني لنج ” بوم مسي ” متعلق به مردم بندر كنگ (هرمزگان) را در اطراف جزيره ملوك در اندونزي بمباران و غرق نمودند و تعدادی از ملوانها بعد از روزها و ماهها نجات يافته و به كنگ برمي گردند و داستانهاي سفر و اتفاقات ان روزگار را تعريف مي نمایند ، پي مي بريم كه سندباد بحري ، چيزي جدا از زندگي دريانوردان جنوب و ماجراي زندگي انها نيست و هردوراني سندبادهاي با روايتهاي گوناگون داشته است. (روايت دريا ، سفر ، حوادث و ماجراي دريانوردي )

روايت سندباد ، روايت زندگي ما ساحل نشينان جنوب ايران است. سندباد،حقيقتي است. كه براي سرگرم كردن كودكان آن را بصورت تخيل در آورده اند و سناريويي براي فيلمهاي كارتوني شده است.

روايت سندباد روايت زندگي ما مردم جنوب است كه سختيهاي زيادي پشت سرگذاشته و انقدر سخت كه به تخيل نزديك گشته است.
   پ.ن : نوشته اي به هلندي و اينكه سند باد از منطقه تنگه هرموز بوده و نقشه اي از ادريسي
 
یادداشت : عبدل گلشن سورو / ه رمزگانی دات نت


 
 
 
 
نوشته یادداشت سندباد از واقعيت تا تخيل اولین بار در هرمزگانی دات نت پدیدار شد.

یادداشت سندباد از واقعيت تا تخيل


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog