الگوی تولید در بستر آنلاین در داخل کشور

سلام دوستان؛ بحث همیشه سر اختصاص است. اختصاصی بودن یا هر چیز دیگری که بتواند این فرایند مختص بودن بدون الگو یا کپی برداری را تعریف کند. تا بحال سری به وبسایت های خبری انگلیسی زبان زده اید. گاهی اوقات احساس میشود که سازنده چنین وبسایت های بزرگی زیاد حال و حوصله کار روی گرافیک وبسایت رو ندارد. بله دقیقا در وبسایت های بزرگ فناوری شاید به این موضوع دقت زیادی نمیشود. اما خب سری هم به وبسایت های فروشگاهی زده اید؟ طبیعتا این کار را انحام داده اید. آیا با گرافیک خیره کننده ای که در پس طراحی آن ها نهفته است متعجب نشده اید. اما خب میدانید دقیقا عکس این موضوع برای داخل کشور دارد چشم همه ی ما را نوازش میکند. سری به وبسایت های خبری بزرگی بزنید که گرافیک خوب و تجربه کاربری خاصی را برای کاربران خود رقم میزنند اما سری هم به وبسایت هایی که فروشگاهی هستند بزنید. محصولات تکراری، دیزاین و طراحی تکراری و البته محتوای تقریبا تکراری، این موضوع از کجا سرچشمه میگیرد.
درحالی که وبسایت های خبری همگی محتوای تقریبا متفاوت دارند. خب اینکه سامسونگ یا آیفون در دادگاه پتنت ها پیروز شده اند خودش میتواند موضوع خوبی باشد برای اینکه درباره اش پای صحبت نشست. اما اصل موضوع اینست که سهام سامسونگ یا اپل باید برای وارد کننده محصولات آن شرکت به داخل کشور مهم باشد تا ما کاربرانی که نمیتوانیم حتی یکبار استفاده مفیدی از سرویس سلامتی سامسونگ روی گوشی های گلکسی سوار شده است داشته باشیم.

خب در واقع چی باعث شده است تا ما کاربران اینترنت اخبار گلکسی و قابلیت های جدید را مهمتر از این بدانیم که چگونه میشود وردپرس را تبدیل به ابزار کسب در آمد نمود. زمستان 94 فریش تم تصمیم به این گرفت که تمامی قالب های خود را به صورت یک پکیج در اختیار وبمستران عزیز قرار دهد. شما با میتوانستید که تمام قالب های فریش تم را خریداری کرده و با آن وبسایت خود را راه اندزای کنید. اما چرا این موضوع به دو صورت همه گیر شد. بسیاری دیگر از وبسایت های فروش قالب نیز اینکار را انجام دادند. اما نوع دیگری نیز آمدند و در فروم های وبسایت های ایرانی اقدام به فروش پکیج فری و دیگر آموزشها نمودند. از آن طرف هم کسانی که این خرید را انجام دادند یاد گرفتند که دیگر سراغ چنین افرادی نروند چون با پکیجی روبرو شدند که جز یک سری لینک بیهوده چیز یشتری نداشت. خوشحالیم که به موقع توانستیم جلوی این کارشکنی وبسایت های داخل را گرفته و تجارت خود را سالم پیش برد.
بله باز فعالیت ما کاربران ایرانی به این مسئله باز میگردد که به جای نوآوری دست روی مشتریان و یا ایده های دیگران بگذاریم. بجای اینکه بازار عرضه بسازیم، آمدیم و بازار موجود را نیز با کلاهبرداری های ملیونی اشباع نمودیم.
متاسفانه موضوع وبمستری در حال حاضر به دوصورت پیش میرود و آن هم اینست که وبمستر باید تابع جامعه ی آزاد و استفاده از قوانین متن باز و رایگان باشد. مثلا در فریش یک افزونه وردپرس معرفی شده است که میتوانید آن را رایگان استفاده کنید. اما خب امیر موسوی عزیز نیز این راه پیش روی ما و شما گذاشته که با اختیار خود و بدون هیچ اجباری بتوانید کمکی به سازنده این افزونه که نوعی برنامه محسوب میشود داشته باشید. این یک مثال بود. از آن طرف هم بازار خوبی برای فروش برنامه نیست. و این یعنی نرم افزارهایی که شما میخواهید آن را در بازار برای فروش عرضه کنید سریعا خبرش را میشنوید که مثلا با 90 درصد تخفیف به خودتان هم نیز پیشنهاد میشود. و این روند تا زمانی که ما دست از نو آوری برداشته باشیم دست از رعایت کپی رایت برداشته باشیم ادامه دارد.
همین امروز شما میتوانید یک فروشگاه راه اندازی کنید. یک هاست تهیه کنید. وردپرس را نصب کنید و قالب مناسبی را روی آن گذاشته و فروشگاه خود را داشته باشید. اما مهم اینست که آیا شما میتوانید بفروشید. اصلا محصولی که شما برای فروش گذاشته اید ارزش خرید دارد. بعضی هستند که محتوا میفروشند. یعنی شما برای دسترسی به خدماتی که در یک وبسایت ارائه میشود باید هزینه دوره ای برای آن پرداخت کنید. خب در این صورت کسانی میتوانند یکبار عضو وبسایت شما شده و تمام محتوای وبسایت شما را به نام خود انتشار داده و هم کسب و کار شما را به عرصه نا امیدی و کسالت بازار کشانده و هم فرهنگ بدی را در این چرخه پیاده کنند. براستی آیا کپی کردن ارزش دارد؟ اما میدانید تا سازمانی بزرگتر از حال حاضر برای پیگیری کپی و حق نشر در بازار شبکه یا اینترنت کشور ایجاد نشود نو آوری ایجاد نخواهد شد.
ما عادت داریم که کنترل شویم. اگر پلیسی سر خیابان نباشد. راننده مسابقه هم حتی نمیتواند به گرد پای ما برسد اما وقتی پلیس باشد طرز رانندگی ما آنقدر مطابق قانون است که خود پلیس ها هم نمیدانند چه قانون های اضافه ای را رعایت کرده ایم. درست است که قانون اضافه وجود ندارد ولی خب کم و کستی هم شاید در قانون نباشد. پس باید طبق قانون رفتار کنیم.
بهتر است از امروز به فکر ایجاد بستر فکری خود برای ارئه تراوشات ذهنی خود باشیم چه اشکالی دارد که ما بجای اینکه از دیگران بگیریم و بفروشیم خودمان بسازیم و بفروشیم.
بهتر است از امروز بجای دیگران، با خودمان شروع کنیم.
ویژگی یک فروشگاه خوب اما شاید موفق نه! اینست که متمایز است. نکته ی بین یک فروشگاه خوب و موفق اینست که اولا هر فروشگاه موفقی خوب نیست. دقت کنید که خوب بودن را ما به این صورت معنا کرده ایم که این فروشگاه خوب مشتریانی راضی دارد و تبدیل به برند شده است.  ولی هر فروشگاه خوبی موفق نیز است دوم اینکه یک فروشگاه خوب هیچ وقت شکست نمیخورد اما یک فروشگاه موفق میتواند دوران افولی داشته باشد که حتی غیر منتظره رخ داده است. چرا که موفقیت بین رقبای دیگری نیز تقسیم میشود. اما شما خوب باشید تا جایگاه خود را پیدا کنید. البته در خوب بودن نیز رقیب دارید ولی اینبار رقابت دلچسب تر است. رقابت سالم اینجاست که هر کدام از طرفین دست به تولید اختصاصی بزنند نه اینکه صرفا محصولی که دیگری ارائه داده است را دوباره با شیوه ای جدید ارائه دهد. هنگامی که برادر استیو جابز آیفون را معرفی کرد گفت ما تلفن همراه را از نو اختراع کرده ایم. و اپل نیز با ثبت استراتژی های خود در مورد آیفون، به هیچکس اجازه نداده است تا در خاک آمریکا محصولی را معرفی کند که شبیه آیفون باشد. اینجاست که اپل یه فروشنده خوب و موفق است. اما فیسبوک یا گوگل که از تبلیغات درآمد دارند. کدام تبلیغشان را شما میپسندید. تابحال در یوتیوب با تبلیغی روبرو شده اید که خوشحالتان کند. خیر! چون شما از تبلیغ خوشتان نمی آید. فقط اینجا اجباری را میپذرید و آنهم اینست که ویدیو را میبینید ولی باید یک آهی تبلیغاتی نیز ببنید. اینجاست که شما برای دیدن ویدیو بهای دیدن آن را نیز با دیدن یک مورد اضافی که تبلیغ یک محصول است میپردازید. اما در قبال آیفون شما پول پرداخت میکنید. برگردیم به قوانینی که اپل توانسته در قبال آیفون و طراحی آن پیش پای دیگر رقیبان بگذارد و همین موارد بود که به ایجاد لبه ی سری جدید سامسونگ با نام اج شد که یک نوآوری فوق العاده بوود که میتوانست کارها را سریعتر کند اگر چه این ضعف سامسونگ بود که نتوانست آن را به خوبی تعریف کند. هنگامی محدودیت های کپی وجود داشته باشد خلاقیت نیز روی خوش خود را نشان خواهد داد. به امید روزی که رقابت سالم در کشور نیز به وجود آید. متمایز که باشید جایگاه خود را پیدا خواهید کرد. در ضمن بهتر است جلوتر از دیگران حرکت کنید.
   ویژگی های یک فروشگاه خوب و معتبر
موفق باشید.
منبع: فریش تم – ارائه دهنده: آموزش ایمیل مارکتینگ – آموزش بازاریابی اینترنتی – آموزش اصول ارتباط با مشتری

الگوی تولید در بستر آنلاین در داخل کشور


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog