تک‌ فرزندی خوب است یا بد؟

تک‌فرزندی خوب است یا بد؟
 
همه میگویند یک بچه دیگر داشته باشید.میگویند این فرزند شما چون تنهاست مشکل دارد!

واقعا چاره چیست؟ قطعا برای زوج هایی که دارای یک فرزند هستند تصمیم بسیار سختی است که راه صحیح چیست؟ از یک طرف احساسات برای داشتن فرزند دوم و از سوی دیگر هزینه ها ، از یک طرف صحبتهای متناقض اطرافیان و فراتر از این ها سایر دغدغه های تربیتی والدین را تحت فشار می گذارد.

درباره تک فرزندی ۲باور وجود دارد. باور اول اینکه چند فرزندی بسیار دشوارتر از تک فرزندی است چون پدر و مادر همه انرژی خود را روی یک فرزند میگذارند. در صورتیکه به باور عده ای تک فرزندی مشکل‌تر است چون والدین فقط یک فرصت تکرار نشدنی برای تربیت فرزند خود دارند. به هر حال تک فرزندی چاقوی دو لبه است که نقاط ضعف و قوت گوناگون دارد. در ادامه مختصرا به معایب و محاسن هر دو باور می پردازیم.

*ویژگیهای تک ‌فرزندها

بسیاری از تک فرزندها نمیتوانند ناامیدی‌ و فشارهای روانی را تحمل کنند. آنها در خانواده‌ای رشد میکند که افراد بالغ در آن حضور دارند و کودک دیگری نیست که بتواند با او ارتباط برقرار کند. توجه و علاقه والدین سبب میشود کودک احساس کند شخصی مهم است. کودک میگوید من دوست دارم تنها فرزند خانواده باشم. هیچ رقیبی نداشته باشم و کسی حسادت مرا تحریک نکند. کودکانی که در خانواده تک فرزند زندگی میکنند، احساس امنیت و اعتماد به نفس زیادی دارند و دیدگاه‌های خود را براحتی بیان میکنند. آنها زودتر از دیگر کودکان به فعالیت اقتصادی مشغول میشوند.

همچنین در خانواده های دارای یک فرزند هزینه هایی که صرف رفاه می شود بر روی یک فرزند تمرکز دارد. در واقع والدین درآمد خود را صرف یک فرزند می کنند.

*معایب تک‌فرزند بودن

یکی از معایب تک فرزند بودن، تأثیر آن بر مراحل رشد کودک است. این کودکان کسی را ندارند تا با او رقابت یا بازی و دعوا کنند. آنها دوست و همدمی در منزل ندارند بنابراین برخی از احساسات را تجربه نمیکنند و فرصتی برای کنترل و مدیریت آنها نخواهند داشت. مراقبت افراطی از تک فرزند  او را به فردی ضعیف و کم تحمل تبدیل میکند. اگر والدین اجازه ندهند فرزندشان با احساسات سخت و ناراحت کننده رو به رو شود یا امکان آشکار کردن این نوع احساسات را برای او فراهم نکنند، تحمل وی را برابر این نوع احساسات ضعیف خواهند کرد. هرچه حمایت آنها از تنها فرزندشان بیشتر شود، قدرت و تحمل وی در رویارویی با مشکلات کاهش میابد و از این رو بسیار شکننده و آسیب‌پذیر میشود. در خانواده‌های تک فرزند، والدین و فرزندان هر دو احساس میکنند نیاز شدیدی به یکدیگر دارند. پس ناگزیر به مراعات یکدیگر هستند.

به گفته اکثر روانشناسان خانواده از چند عضو به نام پدر، مادر،خواهر و برادر تشکیل شده است. در خانواده های تک فرزند ، فرزند از نقصی به نام فقدان خواهر یا برادر رنج می برد.

همچنین در خانواده های تک فرزند مادر یا پدر مجبورند مدتهای زیادی نقش همبازی کودک خود را ایفا کنند که این امر نیز در نوع خود خسته کننده و معمولا خارج از حد انرژی والدین است.

حال تصمیم صحیح با شماست.

مطالب بیشتر آموزش ساخت چت جعلی به روی برنامه های اجتماعی برای اندروید آموزش تصویری بافت گل بافتنی با قلاب آموزش تصویری بافت گل تزئینی هک آنلاین بازی کلش اف کلنز
نوشته تک‌ فرزندی خوب است یا بد؟ اولین بار در نیو حرف سایت جامع آموزشی پدیدار شد.

تک‌ فرزندی خوب است یا بد؟


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog