چهار میلیارد بشکه نفت و 44تریلیون فوت مکعب گاز ذخایر 17میدان نفت و گاز قشم

جنوبی ها
چهار میلیارد بشکه نفت و 44تریلیون فوت مکعب گاز ذخایر 17میدان نفت و گاز قشم

قشم- ایرنا- مشاور عالی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در صنعت نفت و انرژی گفت: 17 میدان نفت و گاز با ذخیره افزون بر 44 تریلیون فوت مکعب گاز و چهار میلیارد بشکه نفت در این جزیره وجود دارد.
[چهار میلیارد بشکه نفت و 44تریلیون فوت مکعب گاز ذخایر 17میدان نفت و گاز قشم]
محمدجواد دهقانی روز سه شنبه در نشست خبری با فعالان رسانه ای انجمن خبرنگاران قشم، افزود: ذخایر یاد شده، این منطقه را به یکی از مهمترین مراکز صنعت نفت و گاز کشور تبدیل کرده است.
وی با بیان اینکه جزیره قشم در سال های پیش رو نقش مهمتری در اقتصاد کلان کشور ایفا می کند، گفت: براساس سیاست های رتبه بندی شده شورای عالی مناطق آزاد کشور، مزیت قشم در حوزه انرژی تعریف شده است و منابع ارزشمند این منطقه براساس سیاست کلان کشور در جهت توسعه اقتصاد ملی و همسو با سیاست های اقتصاد مقاومتی دنبال می شود.
دهقانی اضافه کرد: در همین چارچوب چندین طرح پالایشگاهی، مجتمع پتروشیمی، ذخیره سازی نفت خام و فرآورده های نفتی و بانکرینگ با سرمایه گذاری داخلی و خارجی و با نظارت وزارت نفت در منطقه آزاد قشم برنامه ریزی شده است.
وی اظهار کرد: چهار پالایشگاه نفت با خوراک اولیه نفت خام سنگین و فوق سنگین با زمینه صادراتی یکی از پالایشگاه ها، روزانه 140هزار بشکه نفت را پالایش می کند.
مشاور عالی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در صنعت نفت و گاز با بیان اینکه قیر محصول اصلی پالایشگاه های نفت قشم است، از نفتا، گازوئیل و بنزین به عنوان دیگر فرآورده های پائین دستی این پالایشگاه ها یاد کرد.
دهقانی با بیان اینکه تاکنون مجوز برداشت 25 میلیون متر مکعب گاز در قشم صادر شده، افزود: چهار مجتمع پتروشمی در این منطقه ایجاد می شود که محصول نهایی آنها افزون بر چهار میلیون تن خواهد بود.
وی تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، علاوه بر تامین نیاز داخلی، بخش اعظمی از این محصولات به خارج از کشور صادر می شود.
دهقانی اظهار کرد: ظرفیت ذخیرسازی نفت خام و فراورده های نفتی قشم در سه مرحله دنبال می شود که در مرحله نخست ذخیره سازی 30 میلیون بشکه، در گام بعدی 60 میلیون و در مرحله نهایی 100 میلیون بشکه نفت در این منطقه ذخیره سازی می شود.
وی همچنین به حوزه بانکرینگ و سوخت رسانی به کشتی های عبوری از خلیج فارس اشاره کرد و گفت: در این حوزه نیز منطقه سلخ جزیره قشم براساس طرح جامع «سوئکو» و «فاسترویلر» (طرح های مطالعاتی انجام شده در قشم) به عنوان قطب اصلی بانکرینگ جنوب کشور شناخته شده و قرار است ظرفیت خدمات سوخت رسانی تا 750 هزار تن در ماه ارتقاء یابد.
مشاور عالی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در صنعت نفت و انرژی اظهار کرد: هم اینک طرح بانکرینگ با ظرفیت 50 هزار تن در این منطقه در حال آماده شدن و بهره برداری و طرح توسعه آن با سرمایه گذاری یک شرکت مشترک داخلی و خارجی و با هدف بانکرینگ 750 هزار تن در ماه در دست بررسی است.
وی ادامه داد: با اجرای این طرح در آینده نزدیک، قشم به عنوان قطب بانکرینگ جنوب کشور و خلیج فارس، 50 درصد نیاز حوزه خلیج فارس و دریای عمان را تامین می کند.
جزیره قشم با حدود یکهزار و 500 کیلومتر مربع وسعت و حدود 117 هزار نفر جمعیت به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس، یکی از شهرستان های مهم استان هرمزگان در جنوب ایران است و به دلیل ذخایر عظیم نفت و گاز یکی از قطب های مهم انرژی و بانکرینگ ارزیابی می شود.
نوشته چهار میلیارد بشکه نفت و 44تریلیون فوت مکعب گاز ذخایر 17میدان نفت و گاز قشم اولین بار در جنوبی ها دات کام پدیدار شد. و تارنامه جنوبی ها دات کام - مجله موسیقی هرمزگان است

چهار میلیارد بشکه نفت و 44تریلیون فوت مکعب گاز ذخایر 17میدان نفت و گاز قشم


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog