برگی از تاریخ استعمارستیزی مرزبانان بلوچ؛



برگی از تاریخ استعمارستیزی مرزبانان بلوچ؛
قهرمانانی از خطه بلوچستان که متجاوزان انگلیسی را زمین گیر کردند/ " تنگ نالک " سندی پرافتخار از فداکاری ها و وطن پرستی قوم بلوچ
قهرمانان و مرزداران شجاع بلوچستان با روحیه استکبار و استعمار ستیز توانستند در مقابل سیاست‌های متجاوزان انگلیس بایستند و از ورود بیگانگان به داخل خاک میهن جلوگیری و آنها را زمین گیر کردند و تا دنیا دنیا باقی است این استعمارگران پیر دیگر هرگز فکر هجوم به این سرزمین پهناور را ندارند.



به گزارش تفتان ما ، استعمار در تاریخ ریشه دارد که به واسطه آن منافع ملت ها و دولتها در اختیار بیگانگان قرار می گرفت اما این واژه برای مردمان غیور بلوچ ایرانی غریب و ناآشناست.
 
در تاریخ می خوانیم که از قدیم الایام کشورهایی مانند انگلیس بعنوان روباه پیر و مکار، ایتالیا، آلمان، پرتغال و بعدها آمریکا و غیره آمده اند و برای رسیدن به اهداف خود که همان سرمایه کشورها و دولت بوده دست به مستعمره ساختن ایالت ها و سرزمین ها زده اند.
 
حضور بیگانگان در آفریقا، هند و ایران و منطقه خاورمیانه نشان می دهد که غربی ها از راه دور برای خدمت و نگهداری ملت ها نیامده اند و مقصد اصلی آنها بهره برداری از سرمایه های غنی و ارزشمند و متعلق به ملتها بوده است.
 
احاطه غربی ها به برخی مناطق ایران به واسطه ضعف دولت ها مسیری را برای به تاراج بردن سرمایه های ملت غیور کشورمان فراهم ساخته بود، که این امر با هوشیاری و بیداری مردمان شجاع و دلیری همچون غیور مردان بلوچ، رئیس علی دلواری در منطقه جنوب و غیره سبب حفظ مرزها و سرمایه هایمان شد و زحمات این دلاورمردان در قلبهایمان به زیبایی می درخشد.
 
تاریخ گواهی می دهد که مرزداران شجاع ایرانی و مردمان خون گرم بلوچ در استان پهناور سیستان و بلوچستان بعنوان افرادی مبارز و شجاع و استکبارستیز توانستند در مقابل سیاست‌های متجاوزان انگلیس بایستند و از ورود بیگانگان به داخل خاک میهن جلوگیری کنند.
 
تاریخ می نویسد که مردمان خاش و اقوام متحد و همپیمان بلوچ چگونه سرزمینی به نام دره نالک را در جوار تفتان سربلند به گورستان سربازان متجاوز انگلیسی مبدل ساختند و در حقیقت باید به یاد رشادت های قوم دلیر بلوچ در تنگه نالک  و به پاس خون های پاکی که ریخته شده، از تنگه نالک فراتر از یک تاریخ یاد کنیم و به این سند تاریخی سرزمینمان افتخار کنیم.
 

 
سالهاست که  از آن ماجرای شکست انگلیس ها در مقابل مردم بومی منطقه و نیاکان استکبار ستیز خاش می گذرد اما آنچه که در دل های ما برای همیشه جاودان خواهد ماند یاد و خاطره افرادی است که با غیرت خود تا پای جان در مقابل کسانی ایستادند که قدرت های زیادی در مقابل آنها دچار ضعف شده بودند.
 
همین ویژگی وفاداری، مرز داری و دلاورمردی و حس به ساختن وطن و میهن سبب شده که در سالهای قبل و بعد از انقلاب اسلامی مرزهای ایران در این استان با شکوه و عظمت امن بماند و متجاوزان نتوانند به خاک ایران دست درازی داشته باشند.
 
دوازدهم شهریور ماه بعنوان روز استعمارستیزی و روز پاسداشت مردی شجاع و دلاور رییسعلی دلواری در تاریخ ایران به ثبت رسیده است لذا این روز را به فال نیک می گیریم و به متجاوزان هشدار می دهیم که ایرانی های غیرتمند و شجاع همچون گذشتگان خود در صحنه حاضر هستند و اجازه نمی دهند که سرمایه هایشان به تاراج برده شود و به نام بیگانگان مصادره شود.
 

 
این قوم دلیر به قدمت تمام تاریخ از خود ایثار نشان داده اند و چنان در مقابل ارتش انگلیس ایستادند که تا دنیا دنیا باقی است دیگر فکر هجوم به این سرزمین پهناور را نداشته باشند.
 
تنگه نالک با محیطی متفاوت و بکر در فاصله 120 کلیومتری زاهدان و در دامنه کوه تفتان در اطراف(3کیلومتری)روستای زیبای سنگان بخش مرکزی خاش با نصب تابلوهای راهنما و نوشتن خلاصه ای در دو طرف این دره که اکنون در کنار جاده خاش-میرجاوه میتوان مشاهده کرد و این دره سندی بر افتخارات این خطه از سیستان بلوچستان است و محیطی بکر که نمادی از وطن پرستی و فداکاری نسل جوان در پاسداری از میهن و ناموس است که سالهاست میزبان گردشگرانی از جای جای ایران عزیز اسلامی است.
 
این نبرد را به دلیل آن "حماسه"، می نامند که صرفاً به دلیل حس وطن دوستی و غیرت قوم بلوچ این نبرد بر بلوچ های سرحد هموار شد و پیروزی پنجاه نفری قوم بلوچ بر لشکر سیصد و سی نفری انگلیسی با اسلحه های دودی در مقابل اسلحه لشکر انگلیسی ها مجهزترین سلاح های آن زمان بود.
 
* کشور ایران از دیرباز مورد هجوم کشورهای بیگانه و متجاوزگر بوده است
سرطایفه شهنوازی شهرستان خاش در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: ایران از دیرباز به دلیل موقعیت استراتژیک و نیز دارا بودن منابع سرشار مادی مورد هجوم کشورهای بیگانه بوده که از جمله این کشورها می توان به انگلیسی ها که رقیب سرسخت روسیه بود نام برد.
 
سردار خوبیار شهنوازی گفت: هنوز در خاطرمان هست که چگونه انگلیس و روسیه درصدد بودند همواره ایران را به عنوان دروازه هند حفظ کنند و چگونه برای یکدیگر خط و نشان می کشیدند و برای بدست آوردن خاک ایران به عنوان دو رقیب در مقابل هم جدال می کردند و شاید با خود فکر می کردند مردم ایران دست بر روی دست گذاشته اند و خاک ایران را در کسیه ای ربان پیچ به آنها تحویل می دهند.
 
* قوم بلوچ بعنوان نمادی از استقامت و پایداری است
وی با بیان اینکه قوم بلوچ بعنوان نمادی از استقامت و پایداری است، تصریح کرد: قوم بلوچ در طول تاریخ به خوبی نشان داده است که هیچ وقت حاضر نشده است ذره ای از خاک ایران به دست دشمنان بیفتد و مقتدارانه در پای میهن و ناموسشان خون ریختند.
 
شهنوازی با اشاره به جانفشانی و غیرت قوم بلوچ در دره نالک و تشریح این نبرد، گفت: در خرداد ماه سال1295 هجری شمسی نیروهای انگلیسی به فرماندهی ژنرال دایر، سردار جیند خان یاراحمدزهی(شهنوازی) که یکی از شجاع ترین مردان بلوچ بود و تعدادی از بزرگان بلوچ را اسیر کردند.
 

 
وی بیان کرد: پس از آنکه انگلیسی ها در 8 تیر ماه 1295 هجری شمسی قصد عبور از دره نالک را داشتند و میخواستند اسرا از طریق میرجاوه به هندوستان منتقل کنند، اما قوم با غیرت و وطن دوست بلوچ، انگلیسی ها را در این دره غافلگیر کردند و این دره توسط تفنگچی های بلوچ مسدود شد.
 
وی ادامه داد: پس از رسیدن انگلیسی ها به دره نالک آنها در کمین نیروهای مبارز بلوچ افتادند و نبرد بسیار سختی بین قوم بلوچ و انگلیسی ها رخ داد که قوم بلوچ با همت و توکل برخدا توانست 330 نیروی انگلیسی را در این دره به درک واصل کند و اسیران را از چنگال انگلیسی ها نجات دهد.
 
* قوم بلوچ مرزداری خود را به جهانیان به اثبات رسانده است
سرطایفه شهنوازی بیان کرد: قوم بلوچ همواره غیرت و مرزداری خود را به جهانیان به اثبات رسانده اند و در زمانهای مختلف و زمانی که دولتی اینجا نبوده و مرکز دولت تا بم و کرمان بوده است، قوم بلوچ و طایفه شهنوازی؛ با آلمانی‌ها، پرتقالی‌ها و غیره درگیر شدند و از خاک و وطن خود دفاع کردند.
 
وی از امنیت موجود مرزها به دست مرزداران بلوچ ابراز خرسندی کرد و گفت: استعمارگرانی که سالهای قبل در دره نالک خاش شکست خوردند حال هرزگاهی به عنوان مدعی دفاع از قوم بلوچ قد علم می کنند و با به شهادت رساندن غیور مردان بلوچ در مرزها سعی در تفرقه افکنی بین برادران مسلمان شیعه و سنی دارند. اما آنها باید بدانند هنوز همان خون غیرت بلوچ در رگهایمان جاری است و اکنون با قدرت بیشتری در مقابل توطئه های آنها خواهیم ایستاد.
 
* قوم بلوچ همواره با دل و جان از مرزهای میهن اسلامی دفاع کرده است
شهنوازی با اشاره جان‌بازی و رشادت مردم بلوچ در انقلاب و جنگ، اظهار کرد: بلوچ همواره با دل و جان از مرزهای میهن اسلامی دفاع کرده و با اهدای خون شهیدان در مقاطع مختلف تاریخ گلگون این مرز و بوم در هشت سال دفاع مقدس نمونه ای از مصداق رشادت این قوم است.
 
* تنگه نالک نمادی از فداکاری و وطن پرستی مردمان این منطقه است
یکی از معتمدین و رییس شورای دروک مرکز دهستان سنگان نیز در این خصوص به خبرنگار ما گفت: تنگه نالک با دره ها و محیطی بسیار آرام، نمادی از فداکاری و وطن پرستی مردمان این منطقه است.
 
محمد کرد گفت: این تنگه نماد پاسداری قوم بلوچ از خاک میهن و دارای جایگاه مقدسی برای اهالی مردم این خطه از سیستان و بلوچستان بوده و خواهد بود، چرا که در نبردی که در این تنگه اتفاق افتاد 330 انگلیسی کشته شد و همین سبب شد که انگلیس این کشور استعماری شکست سختی از این قوم غیور بخورد.
 
* قوم بلوچ اجازه تجاوز به خاک ایران را هرگز نمی دهد
وی بیان کرد: قوم بلوچ قومی بزرگ است که در دفاع از وجب به وجب خاک میهن در مقابل هر عنصر ضد ایرانی ایستاده است و اکنون نیز اگر متوجه شود کشوری ذره ای چشم داشت به  خاک  این کشور را دارد همانند اجدامان در تنگه نالک به پا خواهیم ایستاد و هرگز زیر بار زور گویی های آنها نمی رویم.
 

 
این معتمد منطقه، با بیان اینکه قوم بلوچ در دره نالک به متجاوزان و بیگانگان نشان داد قوم بلوچ با پلیدی‌ها و بد سرشتی‌ها مبارزه می کند، اذعان کرد: این دره، مکانی است که دلاوران بلوچ در این دره متجاوزان انگلیسی را مفتضحانه شکست دادند.
 
* پاسداران بلوچ در همه جبهه ها بر علیه کفر آماده خدمت هستند
کرد ادامه داد: پاسداران مرزی بلوچ این حافظان اسلام در همه جبهه ها بر علیه کفر آماده خدمت هستند آنها با جان و دل و عشق و علاقه به اسلام خدمت می کنند و از این بابت بسیار ابراز خرسندی می کنند.
 
وی در پاسخ عوامل خود فروخته به گروهک های تروریستی به نام دفاع از بلوچ، بیان کرد: عاملان حرکات تروریستی که دست نشانده انگلیس و آمریکا هستند گمان برده اند با به شهادت رساندن مرزبانان بیگناه به اهداف شوم خود دست یافته اند و این در حالی است که آرزوی مرزبانان کشور ما رسیدن به مقام شهادت است.
 
وی اظهار کرد: سیستان و بلوچستان استان پهناوری است که نقش امنیت پایدار در مرزها بر روند توسعه اقتصادی رابطه مستقیمی خواهد داشت و قطعا سرمایه گذاری در بخش خصوصی  در این استان خواهد توانست بر پیشرفت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی روند بسیار خوبی خواهد داشت.
 
* تنگ نالک سندی تاریخی از فداکاری ها و خودگذشتگی مردمان بلوچ است
بخشدار مرکزی خاش نیز در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بیان اینکه دره نالک سنگان پهنه و عرصه بسیار بزرگ و وسیعی دارد، اظهار کرد: تنگ نالک سندی تاریخی از فداکاری ها و خودگذشتگی مردمان بلوچ در روزگاران قدیم است که الگوی بسیار خوبی جهت پاسداری از وطن برای مردمان کشور است.
 

 
مجتبی شجاعی بیان کرد: این دره که روزگاری شاهد مبارزه و ایثارگری های قوم بلوچ بوده،  باید ثبت ملی شود چرا که علاوه بر نبرد با انگلیسی ها، داری پتانسیل ها و ظرفیت های سرزمینی و محیطی منحصر بفردی است که طبیعت کوهستانی و آب شیرین و گونه های گیاهی خاصی دارد.
 
وی تصریح کرد: دره نالک سندی تاریخی از ایثار و فداکاری و وطن پرستی مردمان منطقه و سرمشق نسل جوان در پاسداری از میهن و دارای جایگاه مقدسی برای مردمان خاش است.
 
* روحیه مرزداری و استکبار ستیزی از ویژگی های قوم بلوچ است
وی با بیان اینکه قوم بلوچ همواره وفاداری خود را به نظام به اثبات رسانده است، گفت: روحیه مرزداری، دشمن شناسی، بصیرت، آگاهی، هوشیاری، حس نوعدوستی و استکبار ستیزی از ویژگی های قوم بلوچ است و حماسه نالک نشان داد مردمان این سرزمین وفادارترین مردم به کشور هستند.
 
شجاعی خاطرنشان کرد: دشمنان نظام بدانند حماسه و نبرد قوم بلوچ با متجاوزگران انگلیسی در دره نالک افتخار و سند همه ایرانیان است و در تاریخ پرشکوه این کشور برای همیشه جاودانه و ماندگار خواهد ماند و هرگز با هیچ نیرنگ و توطئه ای پاک و محو نخواهد شد.
 
وی اظهار کرد: در حماسه بزرگ و غیرتمند نالک تمام مردم سرحد لشکر ژنرال دایر را نابود کردند و حتی یک نفر انگلیسی هم نتوانست از این نبرد جان سالم به در ببرد و هنوز هم استخوان های متجاوزگران انگلیسی در زیر صخره های این منطقه مدفون است و مهر تاییدی بر این ادعاست.
گزارش از محمدامین میربلوچزهی - علیرضا هاشمی فر
انتهای پیام/

برگی از تاریخ استعمارستیزی مرزبانان بلوچ؛


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog