QuranPDF ؛ قرآن با ترجمه فارسی با فرمت PDF ؛ ادای دین آفتابگردان به قرآن

سال گذشته نیاز پیدا کردم که یک قرآن مانند قرآن‌هایی که در خانه و مساجد داریم اما با فرمت PDF داشته باشم که روی گوشی‌ام بریزم که برای حفظ یا قرائت شبی یک صفحه در مساجد و... از آن استفاده کنم. هر چند که قرآن‌های مختلفی به صورت اپلیکیشن ارائه شده است اما هیچ کدام از آن‌ها مانند کتاب قرآنی که شما در منزل دارید نیستند؛ یعنی: - اولاً با خط عثمان‌طه باشند. - ثانیاً ترجمه دقیقاً مانند کتاب‌های فیزیکی در زیرنویس آیات باشد که به خواندن بهتر ترجمه و نسبت دادن آن به متن عربی کمک کند. - ثالثاً دقیقاً با روش عثمان‌طه صفحه‌بندی شده باشند و مشخص باشد که ابعاد صفحه چه‌مقدار و ابتدا و انتهای صفحه چه آیه‌ای است. (برای حفظ یک سوره خیلی مهم است که شکل کلی صفحات برای حافظ مشخص باشد چون آیات را نسبت به محل‌شان در صفحه حفظ می‌کند)
خیلی عجیب است که چند ساعت در وب گشتم اما حتی یک PDF قرآن که این ویژگی‌ها را داشته باشد یا حتی نداشته باشد اما در شأن زبان فارسی باشد پیدا نکردم!
تعجب کردم که چرا حتی یک مؤسسه، فایل PDF کتاب قرآن خود را منتشر نکرده!؟
به هر حال، طراحی این PDF در لیست پروژه‌های دانشجویی قرار گرفت و خوشبختانه در ترم گذشته، خانم مهسا طاهرنژاد و خواهر ایشان قبول کردند که این قرآن را به عنوان پروژه پایانی خود آماده کنند. کار نسبتاً طولانی‌ای بود اما خداوند بر ما منت گذاشت و این افتخار را نصیب ما کرد که اولین قرآن PDF با زیرنویس فارسی و با طرح کتاب‌های قرآن را برای زبان فارسی آماده کنیم.
کار تنظیم آیات و ترجمه تک‌تک صفحات با خانم‌ها طاهرنژاد و کارهای گرافیکی مانند طراحی صفحات ابتدایی و قالب بقیه صفحات با بنده بوده است.
با افتخار معرفی می‌کنم:
QuranPDF

QuranPDF عنوان پروژه‌ای خواهد بود که ما امید داریم که به مرور نه تنها در ایران بلکه در همه کشورها مورد استفاده قرار بگیرد.
ما تمام صفحات را با فرمت Word آماده و طوری تنظیم کرده‌اید که با کمی زحمت، ترجمه آن با ترجمه هر زبانی جایگزین و خروجی PDF گرفته شود.
بنابراین، ما نه تنها قرآن را در قالب PDF بلکه در قالب Word (با فرمت docx) و به صورت کاملاً آماده در اختیار عموم قرار می‌دهیم تا به زبان‌های مختلف و یا با ترجمه‌های مختلف منتشر شود.
این پروژه که زیرمجموعه پروژه‌های Arc (مرکز تحقیقات آفتابگردان) قرار می‌گیرد، إن شاء الله به مرور ارتقا خواهد یافت و غنی‌تر خواهد شد.
برای دانلود این قرآن با فرمت PDF به سایت رسمی آن مراجعه نمایید:
http://quran.aftab.cc
تجربه نشان داده هیچ فرمت و حالت نمایشی‌ای، PDF نمی‌شود ! PDF در همه دستگاه‌ها به یک شکل و به راحتی اجرا می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم اگر با قرآن بر روی دستگاه‌های همراه مأنوس هستید، این قرآن را تجربه کنید...
برای دانلود سورس صفحات (با عنوان QuranDoc) و تمام متریال‌ها (فایل‌های فتوشاپی، عکس‌ها، حاشیه‌ها و...) و همینطور آموزش‌های لازم جهت صفحه‌آرایی و تنظیم متون برای هماهنگ شدن با صفحه یا هماهنگ شدن ترجمه با متن عربی و دیگر قضایا به صفحه رسمی پروژه در آرک مراجعه نمایید:
http://research.aftab.cc/quranpdf
نکاتی در مورد QuranPDF:
- پیش از آغاز به کار، ما ده‌ها قرآن تایپ شده با فونت‌ها و تایپ‌های مختلف را از منابع مختلف بررسی کردیم و بهترین قرآن تایپی را از بین آن‌ها انتخاب کردیم.
- با افراد مختلف در مورد بهترین ترجمه فارسی قرآن مشورت کردیم و جستجوهای مختلفی در محافل علمی انجام دادیم تا نهایتاً به این نتیجه رسیدیم که ترجمه مرحوم استاد فولادوند معتبرترین ترجمه در بین علمای مرتبط با فن ترجمه و از طرفی متناسب‌ترین ترجمه از نظر طول جملات فارسی با طول آیات است؛ بنابراین این ترجمه انتخاب شد.
- صدها طرح اسلیمی و تذهیب بررسی شده است تا نهایتاً چند طرح برتر در صفحات اول و حاشیه کل صفحات این قرآن به کار گرفته شده است. (ای کاش می‌شد زحمتی که برای این قرآن کشیده‌ایم را به تصویر بکشیم تا بدانید چند ساعت وقت برده! و البته که برای قرآن هر چه زحمت بکشیم در حقیقت برای خودمان کشیده‌ایم...)
- ابعاد صفحات، ۸ در ۱۳.۵ سانتی‌متر و برابر با کتاب‌های جیبی انتخاب شد که بهترین تناسب را با گوشی‌های موبایل نیز دارد.
- سعی می‌کنیم به مرور در ویرایش‌های آینده، بهبودهایی در ظاهر صفحات ایجاد کنیم. (اگر کسی از دوستان تمایل به کمک در این زمینه داشت به من اطلاع دهد)
- بخش quran.aftab.cc خبرهای دیگری هم در آینده دارد...
 
اگر از QuranPDF استفاده کردید، برای دست‌اندرکاران آفتابگردان و به ویژه دست‌اندرکاران این قرآن دعا کنید.
موفق باشید؛ حمید رضا نیرومند

QuranPDF ؛ قرآن با ترجمه فارسی با فرمت PDF ؛ ادای دین آفتابگردان به قرآن


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog