سنگ، صبر، لعل

سنگ، صبر، لعل
به بهانه اکران فیلم «لانتوری» در لار
عدنان کارگزارفرد: همه چیز از دلبستگی شدید کارگردان لانتوری به سوژه فیلم آغاز شده و جذابیت و به روز بودن موضوع رضا درمیشیان را چنان شیفته و شیدای تم فیلم کرده است که مدیوم سینما کمرنگ می شود.
تعدد کلوز آپ ها و روایت مستند وار شروع فیلم تلاشی است برای نزدیکی و هم ذات پنداری با کاراکترهای داستان و در عین حال،  بدون هرگونه قضاوتی طیف گسترده و متضادی از آرا و نظریه ها را به بیننده عرصه می نماید تا در پایان بیننده، خود، قاضی و دانای کل باشد و بتواند علت های اصلی یک معلول را شناسایی کند. بالطبع با توجه به گستردگی عوامل شکل دهنده یک ناهنجاری اجتماعی پوشش تمامی آنها در ساختار فیلم سینمایی امری محال است و هنر هفتم ادعایی برای ایفای نقش علومی چون جامعه شناسی، فارغ از هویت ساختاری پرده جادویی خود، ندارد و آنچه یک اثر را ماندگار و دیدنی می کند بیان هنرمندانه معضلات و آسیب های جامعه، با شناخت رسانه ای چون سینما و قاب و قالب سینمایی است بدون آنکه به اصطلاح گل درشت باشد.
آغاز فرایند فیلم سازی با یافتن سوژه و ایده مورد نظر شروع می شود و با پرورش، بسط و گسترش آن ادامه و قوام می یابد. فرایند و برایند فیلم نامه، کارگردان، بازیگران، عوامل فنی و تجهیزات مربوطه به خلق یک اثر منجر می شود اما در مورد این فیلم خاص، بیشتر انرژی و اشتیاق کارگردان صرف جستن موضوع شده است و به روز بودن و تاحدی اطمینان خالق اثر از فروش باعث شده سایر وجوه فیلم کمتر مورد توجه قرار گیرد. به شخصیت پاشا توجه کنید. از رابین هود بازی هایش و تحقق آرزوهای کودکان و گذشنه مبهم و پرورشگاهی بودنش شخصیت زورگیر و چاقو زدن های متوالی و سپس گریستن تا عشق برق آسایش به مریم همگی خام و پردازش نشده اند. نمی توان با او همراه شد و درکش کرد. نه تنها پاشا که سایر شخصیت ها همچنین مشکلی دارند بله بسیار سطحی اند و عمق ندارند می توان هزار چرای بی پاسخ از دل فیلم نامه بیرون آورد و واضح است بازیگر نمی تواند در چنین فیلم نامه ای شاخص باشد و به چشم بیاید.
پراکنده گویی از دیگر معایب فیلم است با توجه به موضوع حساس فیلم، تلاش درمیشیان برای گنجاندن بحث هایی مانند آقازادگان، دلواپسی، شکاف طبقاتی و قصاص و قضاوت که امکان بررسی دقیق نداشته، در حد یک کنایه و متلک زودگذر، باقی می ماند و الکن است.
در این میان تا مشخص شدن وضعیت شکایت آمنه صبوری از مشهورترین قربانیان اسیدپاشی از فیلم به علت اقباس از وقایع زندگی و استفاده ی بدون اجازه او از کلمات کلیدی کتابش و در مقابل تکذیب متقابل تهیه کننده و کارگردان، نمی توان دز مورد اصالت اثر با قطعیت سخن گفت.
بی انصافی است اگر در مورد تسلط فنی کارگردان سخنی نگوییم و توانایی او در میخکوب کردن  ­تماشاگران در سکانس طولانی قصاص را تحسین نکرد. پس از فیلم های بغض و عصبانی نیستم و لانتوری سینمای ایران صاحب کارگردانی جوان و آتیه دار و با درک از شرایط روز جامعه و دغدغه اجتماع شده است که مسلما هر فیلم جدیدی از ایشان رخداد مهمی در عرصه فرهنگ خواهد بود.
از این نویسنده بخوانید:
سینما بهشت
شور وشعور/ یادداشتی بر فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت»
بادیگارد یا محافظ، مسئله این نیست
نوشته سنگ، صبر، لعل اولین بار در سایت خبری شهرستان خنج پدیدار شد.

سنگ، صبر، لعل


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog