زندگی نامه مارک تواین

زندگی نامه مارک تواین
داستان های کلبری فین ماجراهای تام سایر و شاهزاده و گدا برای همه سنین آشنا و مملوس است . کمتر کسی پیدا شده که از خواندن چنین داستان هایی لذت نبرد و پند نگیرد . متن این داستان ها برگرفته شده از رنج ، غم و ستم به بردگان و فقرای جوامع آمریکا و انگلیس که نویسنده همه این مسائل را از دوران کودکی دیده و تجربه کرده است لذا توانسته با قلم روان خود این واقعیت ها تلخ را به رشته تحریر در آورد و در قالب داستان برای کودکان و نوجوانان بگنجاند . اگر چه مضمون داستان ها آنقدر پرمحتوا و آموزنده وجالب است که بزرگ ترها نیز مجذوب کتاب های مارک تواین می شوند .
این نویسنده آمریکایی که نام اصلی اش «ساموئل لانگهورن کلیمنس» بود سعی داشت ظلم وستم اربابان وزورگوها در آمریکا را به صورت داستان در آورد و موفق هم شد . مارک تواین درباره پرجم آمریکا گفته بود که لکه های سفید آن باید تیره شود و به جای ستاره ها اسکلت سرهای روی صلیب نقش ببندد . حال در ذیل به توصیف زندگی این نویسنده ملی ومردی می پردازیم گر چه می توان او را خالق کتاب های خارجی رموز ، شاهزاده و گدا ، عصر طلایی ، زندگی روی می سی سی پی ، ماجراهای هاکلبری فین دانست .
دوران کودکی
ساموئل کلمنس در ۳۰ نوامبر سال ۱۸۳۵ همزمان با عبور ستاره دنباله دار هالی در فلوریدا به دنیا آمد . او به طنز پیش بینی کرده بود که آن ستاره او را روزی همراه خود خواهد برد که البته همین گونه هم شد . ۷۵ سال بعد یعنی در سال ۱۹۱۰ در حالی که ستاره دنباله دار مجددا آمریکا را ترک می کرد تواین را نیز با خود برد . پدر ساموئل ، جان مارشال یک وکیل حقوقی بود و مادرش جین لامپتون کلمنس تمام عمرش را به بچه داری و امور خانه گذراند .
ساموئل پسر بچه ای باز یگوش و ماجرا جو بود . به ویژه وقتی که با دوستان هم سن و سال خود اوقات خود را می گذراند ، دست به کار های عجیب مانند کندن زمین به منظور یافتن طلا و یا نفت می زد . او دوستی به نام «بلانکنشیپ» داشت که در مزرعه مجاور خانه ساموئل زندگی می کرد ساموئل و تام شب ها به اتفاق هم به بیرون از خانه می رفتند و به امید یافتن گنج در قبرستان های متروکه و غار های تاریک کاوش می کردند . یک بار هم از روی کنجکاوی و بازیگوشی یک واگن روی ریل مخصوص حمل زغال در معدن را به راه انداختند و مشکل آفرین شدند.به طور کلی تمامی کتاب هایی را که ساموئل در دوران بزرگ سالی به رشته تحریر درآورد برگرفته از خاطرات دوران کودکی اش بود . برای مثال کتاب معروف ماجرا های «تام سایر» و«هاکلبری فین» تقریبا همان رفتار و کردار دوران کودکی ساموئل به همراه دوستش تام می باشد . ساموئل ۱۱ ساله بود که پدرش به ذات الریه مبتلا شد و آنان را تنها گذاشت و از دنیا رفت . به همین دلیل ساموئل مجبور شد مدرسه را ترک کند و به دنبال کار بگردد . او توانست در یک چاپخانه کاری بیابد و نان اور خانواده شود ، برادر بزرگ ترش «اریون» نیز در یک چاپخانه حروف چین بود او مبلغی را جمع کرد و توانست امتیاز چاپ یک روزنامه را بخرد و به این ترتیب ساموئل نزد برادرش مشغول به کار شد ، وقتی «اریون» به سفر های کاری می رفت ساموئل به خوبی از عهده کارها بر می آمد .
ساموئل بخش های داستان های کوتاه طنز و لطیفه روزنامه را تحت نظارت خود قرار داد و دست به قلم شد البته با وجود سن کمی که داشته اما در قالب لطیفه و طنز مشکلات مردم را بیان می کرد در ان زمان ۱۷ ساله بود و روزنامه های دیگر از او دعوت به عمل اوردند که برایشان مطلب بنویسد لذا به نیویورک ، فیلا دلفیا و سنت لوییس رفت تا در چند روزنامه کار کند و مقاله بنویسد . ساموئل در کار حروف چینی و نوشتن داستان های کوتاه طنز تجربه کسب کرد و حقوق خوبی می گرفت اما تنها حروف چینی و داستان نویسی پاسخگوی روحیه ماجرا جوی او نمی شد و تصمیم گرفت راه دیگری را در زندگی پیش بگیرد.
سفر بر روی رود خانه می سی سی پی
ساموئل ۲۱ ساله بود که تصمیم گرفت ملوانی و یا به گفته ای باشویی و شاگردی در کشتی را تجربه کند . البته باید اذعان داشت که او به سبب فقر و تنگ دستی دست به کار های مختلفی می زد اما روحیه ماجرا جویانه اش نیز او را به چنین کار هایی سوق می داد .او در کشتی  به نام « پنسیلوانیا» به سر پرستی آقای بوکسبی مشغول به کار شد و به نظافت کشتی می پرداخت . آقای بوکسبی صاحب کشتی مردی بود سخت گیر وبدخلق بود و همیشه از کارهای ساموئل  ایراد می گرفت . چندی بعد هنری برادر کوچک ساموئل نیز به او پیوست . این دو برادر با تلاش و کوشش روی عرشه کشتی کار می کردند تا بتوانند برای خانواده امرار معاش  کنند . روزی «تام براون» ناخدای کشتی به خاطر اشتباه کوچکی که «هنری» در کار هایش انجام داده بود او را کتک زد. ساموئل در برابر دفاع از برادرش یک صندلی را در سر «تام براون» کوبید و به این ترتیب هردویشان از کار اخراج شدند و با کوشش زیاد در کشتی دیگری مشغول به کار شدند.
ساموئل همیشه به برادرش «هنری» نصیحت می کرد که باید در برابر سختی ها مقاوم بود و برای نجات مردم ستم دیده تلاش کرد . روزی «هنری»در قسمت دستگاه بخار کشتی مشغول به کار بود که ناگهان دیگ بخار منفجر شد  و هنری به شدت آسیب دید و پس از شش روز که در بستر به سر می برد چشم از جهان فروبست. مرگ برادر ، برای ساموئل ضربه مهلکی بود . او همیشه خود را مقصر می دانست که چرا به جای او در قسمت دستگاه بخار نبود و چرا برادرش را به آن قسمت فرستاده است . ساموئل بعد از چهار و نیم سال کار باشویی روی رودخانه می سی سی پی ملوان ورزیده ماهری شد و اکثر ناخداهای کشتی های گونان رودخانه می سی سی پی او را می شناختند و برایش احترام قائل بودند.
متاسفانه جنگ داخلی آمریکا در سال ۱۸۶۱ آغاز شد و ساموئل مجبور به جنگیدن برای جنوبی ها گردید .او در طی جنگ ، برای روزنامه محلی «دیلی تریتوریال» ارتش داستان های کوتاه  و طنز می نوشت و ۲۵ دلار در هفته دریافت می کرد. او در ابتدا داستان هایش را به نام «مارک تواین» را برای خود انتخاب کند . وقتی ساموئل شاگرد و کارگر کشتی بود و روی دماغه کشتی ، نشست  و برای بارگیری در ساحل و بندر خطاب به ناخدا فریاد می زد : «مارک تواین» … یعنی دو متر مانده برای لنگر انداختن یا به اصطلاح محلی می سی سی پی ، عمق کافی دو متری آب جهت کناره گیری کشتی ، لذا نام مارک تواین را برای خود برگزید و از آن پس آن نام را بر وی گذاشتند.
ورود به دنیای ادبیات
او پس از پایان جنگ در سال ۱۸۶۳، گواهی نامه کشتی رانی گرفت مارک تواین با نوشتن داستان های سرشار از نشاط و طنز مشهور شد. مردم از این که می دیدند حرف دلشان به صورت طنز بیان می شود خوشحال و لذت می بردند. او در چند مجله و روزنامه معتبر آمریکا مقاله و داستان می نوشت و به دلیل صریح گویی وبیان حقیقت مدتی به زندان افتاد وبعد از آزادی او را به سان فرانسیسکو فرستادند و تعهد گرفتند که داستان هایی مانند گذشته ننویسد؛ اما مارک تواین دست بردار نبود . او درباره ی ظلم و ستم اربابان بر بردگان سیاه پوست داستان هایی در قالب طنز می نوشت و به این ترتیب صاحبان بردگان را عصبانی می کرد. او در مجله «مورتینگ کال» مشغول به کار شد. اما بازهم به دلیل آنچه که می نوشت شماطت شد و از سان فرانسیسکو نیز اخراج و به دهکده «ساکرامنتو» فرستاده شد . در آنجا  کتاب «قورباغه پرنده» که اولین داستان بلند طنز  او بود را به رشته ی تحریر در آود . در آن موقع ۳۱ سال داشت ، سپس به مدت ۵ ماه به سفر دور اروپا رفت . در سال ۱۸۶۷ وقتی از اروپا بازگشت «بی گناهان در خارج» را  بر اساس آنچه در سفر دیده و شنیده بود نوشت . کتاب های ماجراهای تام سایر و هالکبری فین برگرفته از خاطرات ، تجربیات ، ایده ها و شنیده های دوران کودکی اش بود .
«عمه پالی» همان مادرش «جین کلمنس» بود و «هاک »نیز بر اساس خاطراتش از دوست عزیزش «تام پلانکنشیپ»بود .به این ترتیب توانست داستان هایی واقعی و پر از پند و اندرز برای نوجوانان بنویسید .
ازدواج تواین
مارک تواین در طی سفرهایش به ایالات مختلف آمریکا و کسب تجربه با «چارلز لانگدون» آشنا شد. چالرز خواهری به نام «اولیویا»داشت . همین آشناهای ساده تبدیل به رفت و آمد و سپس ازدواج شد . آن دو در دوم فوریه ۱۸۷۰ میلادی با یکدیگر ازدواج کردند و مدتی در هاتفورد و کونگتی کات ساکن شدند و خانه ای بزرگ ساختند و صاحب سه دختر شدند . مارک تواین چندین کتاب در آن دوران نوشت و به چاپ رساند و همسرش «اولیویا» نیز او را در ایجاد محیطی آرام برای نوشتن یاری می کرد . مارک تواین در نزدیکی خانه اش یک قایق فرسوده و کهنه ای را یافته ، روزها به آنجا می رفت و با یاد دوران جوانی اش که کارگر کشتی بود داستان می نوشت .این قایق محلی خوب برای نوشتن داستان های او به شمار می رفت .
سال های پایانی عمر
مارک تواین سال های آخر عمر خود را در «کونگتی کات» گذراند. همه به مردی که روزگاری باشویی کشتی ، حروف چین ، کارگر معدن ، سکان داری کشتی و یک نویسنده مردمی بود احترام می گذاشتد و دوستش داشتند در ۲۰ آوریل ۱۹۱۰ ستاره ی دنباله دار هالی بار دیگر در آسمان آمریکا ظاهر شد . طبق گفته مارک تواین با این ستاره به دنیا آمده ام و با این ستاره از دنیا خواهم رفت . همین گونه هم شد و پیش بینی مارک تواین به حقیقت پیوست. او بر اثر بیماری قلبی در همان روز از دنیا رفت . بعد از مرگ وی کتاب هایش به چندین زبان ترجمه شد و به صورت فیلم نیز در آمد .
مارک تواین می گوید :
یک دروغ می تواند نیمی از دنیا را سیاحت کند در حالی که حقیقت را در کفش هایش گذاشته است .
زندگی چیزی جز مبارزه ی میان عقل و عاطفه نیست .
ازدواج قرار داد دو نفره ای است که در همه ی دنیا و اعتبارش از همه قرار داد هامحکم تر و معتبر تر است ./خانواده سبز
 

مطالب بیشتر طرز تهیه ترشی انار (میوه پاییزی) زیباترین سواحل جهان تحلیل کامپیوتر با برنامه WhySoSlow بیماری های مقاربتی
نوشته زندگی نامه مارک تواین اولین بار در نیو حرف سایت جامع آموزشی پدیدار شد.

زندگی نامه مارک تواین


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog