لای فای چیست و چگونه کار می کند؟

لای فای چیست و چگونه کار می کند؟
” لای فای”(Li-Fi) اصطلاحی اختصاری برای عبارت “Light Fidelit” است. همانند وای فای، لای فای هم روشی برای انتقال اطلاعات از نقطه­ای به نقطه­ی دیگر و بدون استفاده از سیم است. در وای فای از امواج رادیویی استفاده می شود. در حالی که لای فای از نور برای انتقال اطلاعات استفاده می کند. اطلاعات دودویی یا رشته­ای از صفر و یک ها تولید می شوند. هر منبع نوری، می تواند رشته­ها­ی این چنینی را به صورت رشته­ای “خاموش” ها و “روشن” ها منتقل کند. اما ال ای دی ها با سرعتی بسیار بالا، خاموش و روشن می شوند و در نتیجه سرعت زیادی برای انتقال اطلاعات در اختیارمان می گذارند.
تند و سریع
۱۰ گیگا بیت بر ثانیه: بالاترین سرعتی که فناوری لای فای ثبت کردهف ۱۰ گیگا بایت بر ثانیه است.
۱۱ مگا بایت بر ثانیه: سرعت انتقال اطلاعات در استاندارد وای فای ۸۰۲.۱۱b
۱۵۰ مگابایت: فناوری لای فای که به صورت تجاری در چین وجود دارد. سرعت ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه را در اختیارما می گذارد که هم چنان ۱۰ بار سریع تر از میانگین سرعت اتصال های وایرلس در کشوری مثل انگلیس است.
چرا لای فای اینقدر سریع است؟
در وای فای از امواج رادیویی استفاده می شود. در حالی که لای فای از نور برای انتقال اطلاعات استفاده می کند . نور مرئی بسیار متراکم تر از امواج رادیویی است حدود ۱۰ هزار بر متراکم تر این یعنی نور مرئی می تواند اطلاعات بیشتری منتقل کند. برای داشتن لای فای به تجهیزات نوری گران قیمت نیاز نداریم. لای فای می تواند از همین لامپ­ها­ی ال ای دی موجود برای انتقال اطلاعات استفاده کند.
مشکل استفاده از لای فای
از فناوری لای فای می توان برای اتصال کامپیوترها و روترها استفاده کرد ولی اتصال گوشی­ها­ی هوشمند و تبلت­ها به لای فای آسان نیست.
مساله:
چگونه می توان از طریق نور با دستگاهی متحرک ارتباط برقرار کرد؟
راه حل:
“پیور لای فای”(Pure LiFi) نام شرکتی است که به تازگی نشان داده سیگنال­های لای فای می توانند فراگیر باشند؛ به عبارت دیگر ، گیرنده­های امواج لای فای می توانند امواجی را که از سطوح دیگر باز تابیده اند، دریافت کنند. به این ترتیب می توان دستگاه­های متحرک را نیز به لای فای وصل کرد. این راه حل بی نقص نیست.
اتصال یک گوشی موبایل به لای فای، به اندازه­ی اتصال به وای فای قابل اطمینان نیست.
دیگر مزایای لای فای
هم وای فای و هم لای فای معایب و مزایای خودشان را دارند.
+ از آنجایی که لای فای از امواج رادیویی استفاده نمی کند در نتیجه تداخلی هم با ارتباط­های رادیویی ندارد.
+ وای فای می تواند از سطوح سخت(مثل دیوارها) عبور کند، اما این چیزی نیست که همیشه آرزومندش باشیم. لای فای از دیوار نمی گذرد و در نتیجه می تواند شبکه­ای خصوصی و محدود به دیوار­های اتاق مار در اختیارمان بگذارد.
 
لای فای در سرن
در موردپروژه­هایی که با مقدار بسیار زیادی اطلاعات سر و کار دارند( مثل شتاب دهنده­ی بزرگ سرن)، لای فای انتخاب بهتری است تا وای فای، لای فای، فناوری شگفت انگیزی است این فناوری نخستین روزهای خود را می گذراند و معلوم نیست درر آینده، چه اتفاقاتی برایش می افتد اما با خیال راحت می شود گفت که ترکیبی از وای فای و لای فای، می تواند بسیار مفید و کاربردی باشد./دانستنیها
نوشته لای فای چیست و چگونه کار می کند؟ اولین بار در نیو حرف سایت جامع آموزشی پدیدار شد.

لای فای چیست و چگونه کار می کند؟


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog