خونریزی چیست؟ راه های کنترل خونریزی خارجی و داخلی

خون پاک و سالم با داشتن اکسیژن بیشتر رنگش قرمز روشن است که از قلب به وسیله سرخرگ ها به تعدادی از مویرگ ها فرستاده می شود و آنرا به همه جای بدن برسانند . گردش خون از قلب به سرخرگها سیاهرگ ها و مویرگ ها و برگشت به قلب و از انجا به ریه سپس از ریه به قلب و دوباره به سرخرگ ها و… به طور مدام ادامه دارد .
در نقاطی که سرخرگ از نزدیک سطح بدن و در زیر پوست می گذرد می توان طپش قلب و حرکات خونی را که رگ جریان دارد و نبض نامیده می شود حس کرد . مثلا با گرفتن مچ دست نبض را به اسانی احساس کرد .
 
کنترل خونریزی خارجی :
در برخورد با خونریزی های شدید راحت ترین کار این است که روی محل خونریزی را فشار مستقیم وارد کرده و نباید فشار را کم و زیاد کرد و یا بعد از مدتی دست را بردارید که این کار باعث از بین رفتن لخته و شروع مجدد خونریزی است . برای بستن خونریزی از گاز استریل یا دستمال تمیز استفاده کنید و روی زخم بگذارید اگر گاز یا دستمال خونی شده انرا برندارید بلکه پارچه یا گاز دیگری روی ان بگذارید و ان را محکم ببندید .
دومین راه فشار روی مسیر عبور شریانهای خونرسانی به زخم است و با فشار روی آنها می توانیم جریان خون را به حداقل برسانید مانند دیواره بازو ، کشاله ران و…
 
کنترل خونریزی داخلی :
۱. اگر خونریزی در اندامهای حرکتی باشد نباید ان ها را حرکت داد و از روش های مهار شدن خونریزی انجام داد.
۲. در صورتی که آسیبی به بیمار نرسد پا ها را کمی بالاتر ببرید تا خون به بدن سرازیر شود .
۳. رساندن اکسیژن به بدن
۴ . بیماری که دچار خونریزی داخلی است به هیچ عنوان چیزی از راه دهان به او ندهید .
۵ . در خونریزی های داخلی که مربوط به شکم و قفسه سینه است باید بیمار را هر چه سریع تر به مراکز درمانی انتقال  دهید تا مورد عمل جراحی و کنترل خونریزی قرار گیرد .
نوشته خونریزی چیست؟ راه های کنترل خونریزی خارجی و داخلی اولین بار در نیو حرف سایت جامع آموزشی پدیدار شد.

خونریزی چیست؟ راه های کنترل خونریزی خارجی و داخلی


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog