کنجکاوی بچه ها فضولی نیست

کنجکاوی بچه ها فضولی نیست
تمام کودکان به طور غریضی کنجکاو هستند و به محض این که زبان باز می کنند و می توانند حرف بزنند. سوالاتی می پرسند که گویا  هرگز تمام شدنی نیست. بچه ها ممکن است سوالاتی بپرسند تا توجه والدین را به خود جلب کنند یا بخواهند تماس خود را با دنیای بزرگسالان حفظ کنند. سوالات کودکان به هر دلیلی که باشد باید تشویق شوند و حق پرسیدن آزادانه درباره هر چیزی به آنان داده شود، بچه هایی که بتوانند راحت سوال خود را بپرسند. اعتماد به نفس بهتری پیدا می کنند شاداب تر هستند و کنجکاوی بیشتری نسبت به دنیای پیرامون خود نشان می دهند. راهکارهای متفاوتی وجود دارد تا پدر و مادرها بتوانند بچه هایی کنجکاو پرورش دهندو آینده بهتری را برای آن ها رقم بزنند . در این مقاله بعضی از این راهکارها تشریح شده است.
از بچه ها سوال کنید
اگر والدین از کودک در مورد هر چیزی سوال کنند، کودک یاد می گیرد تا وی هم از پدر و مادرش سوال کند. والدین باید با بچه ها در مورد موضوعاتی که آن ها را به فکر و اندیشه فرو می برد گفت و گو کنند. پدر و مادرهایی که با فرزندشان در مورد عشق، زندگی و ارزش­ها حرف می زنند، ظرفیت آن ها را برای رشد کردن و ابراز دید گاه ­هایشان تقویت می کنند. به اضافه این که خودشان هم متوجه می شوند فزندشان به چه چیزهایی علاقه مند است.
جو صمیمی در خانه ایجاد شود
والدین باید در خانه محیطی برای بچه ها به وجود بیاورند که احساس آزادی بیان داشته باشند. اگر پدر و مادری به سوالات فرزندانشان صبورانه و صریح و آشکار پاسخ دهند. کودک از سوال کردن نمی ترسد و یاد می گیرد که پرسیدن زشت و ناپسند نیست. وقتی والدین داستانی را برای بچه ها می خوانند یا فیلمی را به اتفاق آن ها تماشا می کنند، قبل از پایان داستان یا فیلم بهتر است از کودک بپرسند به نظر تو داستان یا فیلم چطور به پایان می رسد؟ چرا فکر می کنی این طوری می شود؟ حالا اگر قهرمان داستان فلان کار را انجام بدهد، چه می شود؟ این پرسش ها ، تفکر انتقادی کودک را رشد داده و او را تحریک می کند تا خودش پاسخ را پیدا کند به این ترتیب، استقلال طلبی در او پرورش می یابد.
فوری پاسخ ندهید
وقتی بچه ها در مورد موضوعات سخت و نامناسب با سن خود سوال می کنند. بهتر است پدر و مادر فوری پاسخ ندهند و منتظر بمانند تا خود کودک جواب هایی را که به نظرش می رسد بیان کند.
به اضافه این که در جواب دادن باید صادق و روراست بود. نباید به کودک پاسخ های عجیب و غریب یا مضحک داد.
در پاسخ دادن صبور باشید
متاسفانه اکثر پدر و مادرها وقت کافی برای پاسخ دادن به همه سوالات بچه ها را به خرج نمی دهند و گاهی دیده شده که در پاسخ به پرسش های کودکف می گویند” از اول همین جوری بوده است. داری زیاد حرف میزنی، فضولی موقوفو …” در حالی که لازم است پدر و مادر صبورانه به پرسش های کودک پاسخ درست بدهند تا وی از پرسیدن لذت ببرد و اگر جواب پرسش کودک را نمی دانند. بهتر است صادقانه به او بگویند “نمی دانم” بگویند تا این جمله بی ادبانه “فضولی موقوف” را به زبان بیاورند.
به علاقه مندی­های کودک باید اهمیت داد
به طور معمول کودکان به موضوعات و فعالیت هایی علاقه مند هستند که پدر و مادر، باید در رابطه با آن ها اطلاعات مناسب در اختیار کودک بگذارند و از گفتن این جمله”حالا برو با اسباب بازی هایت بازی کن” خودداری کنند. چون چنین برخوردهایی به کودک القا می کند که چیزهای دیگر مهم تر از علایق اوست.
کنجکاوی کود باید تحریک شود
اغلب بچه ها علاقه مند به عکس، فیلم، موضوعات جدید و تجارب تازه هستند و باید اجازه تجربه کردن به آن ها داده شود. هر قدر فضای فعالیت بیشتر باشد، کنجکاوی کودک بیشتر تحریک می شود. پدر و مادر باید هر هفته یک یا دو چیز را در خانه، تغییر دهند و از کودک بپرسند چه چیزی عوض شده است تا کودک خوب دیدن را یاد بگیرد و توجه به جزییات کنجکاوی او را بیشتر کند.
بچه ها را نباید زیاد کنترل کرد
پدر و مادر نباید بیش از اندازه به کودک امر و نهی کنند و همیشه به او نگویند که هر کاری را چطور انجام بدهدیا انجام ندهد. برای مثال هنگام نقاشی کودک نباید به او گفته شود چه چیزی بکشد یا آن را چه رنگی بزند، بلکه باید اجازه داد خودش موضوع را انتخاب کند و البته بی مناسبت نیست در آخراز کودک خواسته شود در مورد نقاشی اش توضیح بدهد و بگوید چه چیزی کشیده است.
اجازه اشتباه کرده به کودک بدهید
بچه را باید در انجام امور راهنمایی و از دخالت در کارآن ها خود داری کرد. بچه ها باید یاد بگیرند اشتباه کردن، شکست نیست، بلکه فرصتی دوباره برای یاد گیری و پیشرفت است.
گفت و گو کنید
والدین باید درباره اهمیت کنجکاوی در زندگی بشر با بچه ها حرف بزنند و به آن ها بیاموزند کنجکاوی چطور روی دنیا تاثر گذاشته است. پدر و مادر باید برای کودک توضیح دهند که برق، کشتی، اتومبیل، کامپیوتر، تلفن و … همگی بر اثر کنجکاوی به وجود آمده است. همچنین بی مناسبت نیست برای کودک داستان هایی از زندگی مخترعین تعریف کنند./خانواده
نوشته کنجکاوی بچه ها فضولی نیست اولین بار در نیو حرف سایت جامع آموزشی پدیدار شد.

کنجکاوی بچه ها فضولی نیست


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog