خواص ماده غذایی پروبیوتیک ها در مواد غذایی

خواص ماده غذایی پروبیوتیک ها در مواد غذایی
از نگاه سازمان جهانی غذا و دارو FDA و سازمان بهداشت جهانی با WHO ، پر بیوتیک میکرو ارگانیسم های زنده شامل انواع باکتری، قارچ ها و مخمر ها هستند که دریافت آنها برای حفظ سلامتی بدن به ویژه بهبود عملکرد دستگاه گوارش مفید و ضروری است. در تصور اغلب ما اسم باکتری، قارچ و مخمر مساوی با بیماری است اما از این غافلیم که بدن ما محل سکونت بسیاری از باکتری های بیماری زا و غیر بیماری زا است . پرو بیوتیک ها یا باکتری های پرو بیوتیک ، در دسته باکتری های مفید تقسیم بندی شده و وجود آن ها  تنها بیماری زا نیست، بلکه برای بدن ضروری است. دلیل اصلی آن نیز تاثیر مثبت این باکتری ها روی عملکرد روده ها و جذب بهتر غذا است نکته جالب اینکه یکی از مکان های اصلی سکونت این باکتری ها در بده ، روده بزرگ است.
پروبیوتیک ها چه می کنند؟
به این دلایل باید مصرف مواد غذایی پرو بیوتیک را در برنامه غذایی قرار داد :
ترمیم: کافی است یک دوره آنتی بیوتیک مصرف کرده باشید، به این ترتیب بخشی از باکتری های مفید بدن به ویژه باکتری های ساکن روده ی بزرگ از بین رفته و مقاومت بدن در مقابل عوامل بیماری زا کاهش پیدا می کند. از سوی دیگر هضم و جذب مواد غذایی نیز دچار اختلال می شود ، اما مصرف مواد غذایی پرو بیوتیک باعث جایگزین شدن مجدد باکتری ها شده و به این ترتیب دستگاه گوارش دوباره ترمیم خواهد شد .
تعادلک هر چه میزان پرو بیو تیک ها در بدن بیشتر باشد، به همان نسبت میزان باکتری های بیماری زا کاهش پیدا می کند، به این ترتیب از خطر ابتلا به بیماری نیز کاسته می شود. در واقع دریافت پرو بیوتیک ها از طریق مصرف منابع حاوی آن باعث ایجاد تعادل بین باکتری بد و خوب بدن خواهد شد.
کنترل: یکی از علت های ابتلا مکرر به بیماری یا ابتلا به بیماری های عفونی، کمبود پرو بیوتیک ها در بدن است، به این دلیل که باکتری های پرو بیوتیک یکی از عوامل جلوگیری از ابتلا به بیماری به ویژه بیماری های عفونی است.
انواع پروبیوتیک ها را بشناسید
بسیاری از باکتری ها در گروه پرو بیوتیک ها دسته بندی می شوند اما آنچه برای انسان مفید است در دو نوع خلاصه می شود :
لاکتوباسیلوس هاک این نوع باکتری یکی از شاخص ترین باکتری های پروبیوتیک است. خانه ی اصلی این باکتری در خوراکی هایی مانند ماست و دیگر خوراکی های فرآیند شده است . بعضی از واریته های این باکتری برای درمان اسهال و افراد دارای اختلال در جذب لاکتوز کمک گرفته می شود . به همین دلیل هم یکی از راهکار های کنترل اسهال مصرف ماست است.
بیفیدوباکتروم: این باکتری در بعضی از انواع لبنیات وجود دارد . برای کنترل نشانه های افراد مبتلا به سندروم روده­ی تحریک پذیر یا  IBS از لبنیات حاوی این باکتری می توان کمک گرفت.
چه بیماری هایی را درمان می کنند؟
پروبیوتیک ها به هضم بهتر مواد غذایی و عملکرد بهتر دستگاه گوارش به ویژه روده ها کمک می کنند. بنا بر این مصرف آنها به درمان بعضی از بیماری های گوارشی مانند سندروم التهاب روده ها، اسهال عفونی و اسهال ناشی از حساسیت به آنتی بیوتیک کمک می کند.
مصرف پروبیوتیک ها علاوه بر درمان اختلال و بیماری های دستگاه گوارش باعث درمان بیماری هایی مانند بیماری های پوستی مثل اگزما، درمان مشکلات دستگاه ادراری، حفظ سلامت دهان و دندان و کمک به کنترل علائم بیماری هایی مانند آفت و افزایش مقاومت بدن در زمان ابتلا به سرماخوردگی می شود.
منابع آن کجاست؟
بحث اصلی پیش از انتخاب خوراکی، اطمینان از پرو بیوتیک بودن این خوراکی هاست، اما راه مطمئنی برای تشخیص آن وجود ندارد به این دلیل که حتی طعم آن تفاوت چندانی با انواع غیر پروبیوتیک ندارد. بنابر این بستگی به وجدان تولید کنندگان محصولات خوراکی و البته دستگاه های نظارتی دارد که چقدر در واقعیت این نوع محصول را تولید می کنند هستند خوراکی های حاوی پرو بیوتیک در همین چند مورد زیر خلاصه نمی شود . بعضی از آن ها در سبد خوراکی ما وجود نداشته و ویژه سایر کشورهاست، برای مثال “تمپه” نوعی خوراک اندونزیایی تهیه از خمیر سویا و قارچ است، اما ذائقه ما با مصرف این نوع خوراک سازگار نیست.
 ۱٫ ماست: بهترین ماست حاوی پروبیوتیک ها، ماست های سنتی تهیه شده در منزل است ، ماست تهیه شده از سیر بز یکی از بهترین منابع پرو بیوتیک بوده و به درمان مشکلات گوارشی کمک می کند.

کفیر: نوعی محصول لبنی شبیه دوغ که البته ترکیب های منحصربه فرد و شیوه تهیه خودش را دارد. کفیر علاوه بر پرو بیوتیک ها حاوی آنتی اکسیدان است.
۳ . پنیر: این خوراکی هم می تواند به شکل پروبیوتیک تولید شود. پنیر تهیه شده از شیر بز خاصیت پرو بیوتیک بیشتری دارد.
شکلات تلخ: پروبیوتیک ها می توانند از طریق شیر مورد استفاده در تهیه شکلات وارد شکلات تلخ شوند.
کلم : منظور هر نوع کلمی نیست. اگر کلم را رنده کرده و پس از آب پز کردن آن را با کمی سرکه سیب مخلوط کرده و بخورید، پروبیوتیک مورد نیاز بدن تامین خواهد شد./مجله دانستنیها


نوشته خواص ماده غذایی پروبیوتیک ها در مواد غذایی اولین بار در نیو حرف سایت جامع آموزشی پدیدار شد.

خواص ماده غذایی پروبیوتیک ها در مواد غذایی


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog