هتل آپادانا، بنایی ارزشمند در کنار تخت جمشید + تصاویر هتل

هتل "آپادانا" تخت جمشید از جمله بناهای زیبا و ارزشمند شهر مرودشت است که متعلق به دوران پهلوی دوم بوده و در شهر مرودشت فارس، در جوار بنای رفیع تخت جمشید واقع شده است. در ادامه با معرفی و تصاویر این هتل با پایگاه خبری هتل‌جار همراه باشید.
به گزارش پایگاه خبری هتل‌جار، هتل "آپادانا" تخت جمشید از جمله بناهای زیبا و ارزشمند شهر مرودشت است که متعلق به دوران پهلوی دوم بوده و در شهر مرودشت فارس، در جوار بنای رفیع تخت جمشید واقع شده است. در ادامه با معرفی و تصاویر این هتل با پایگاه خبری هتل‌جار همراه باشید.


تاریخچه

ساخت این مهمانسرا طبق مدارک موجود در سال 1332 آغاز و پس از گذشت دو سال به بهره‌برداری کامل رسید .

با وجود قدمت کم، فراز و نشیب‌های متعددی در روند بهره‌برداری از این مهمانسرا رخ داده است. در سال 1338 پس از گذشت چهار سال از بهره‌برداری، وزارت فرهنگ و هنر وقت به دلایل متعددی تصمیم گرفت تا با تملک هتل آن را از حالت عمومی خارج ساخته و به پایگاهی جهت خدمات‌رسانی به هیات‌های تحقیقاتی باستان‌شناسی تبدیل کند.

در زمان برگزاری جشن‌های دو هزار و 500 ساله در سایت تخت جمشید، تغییرات اساسی در بنا انجام شد و این مکان به عنوان یکی از پایگاه‌های اقامتی مهمانان خارجی مورد استفاده قرار گرفت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل سازمان میراث فرهنگی، این بنا به تملک سازمان درآمد و همچنان نقش خدماتی و اداری خود را به جز در دوره کوتاهی پیش از تعطیلی دهه 70 که دوباره به خدمت عموم مردم در آمد، حفظ کرد.


تعطیلی و بازگشایی مجدد

این بنا در نهایت به دلیل ضعف ساختاری تأسیسات و نیز فقدان تأسیسات زیربنایی لازم جهت رفاه گردشگران و بازدیدکنندگان سایت باستانی تخت جمشید، تعطیل شد.

وجود پتانسیل‌های مناسب جهت توانبخشی و مرمت کالبد مهمانسرا، مهمترین عاملی بود که مجریان طرح پردیس را بر آن داشت تا در سال 1378 با اعمال تغییراتی در طرح و پیش‌بینی تأسیسات لازم، عملیات بازسازی و بهره‌برداری مجدد از این واحد اقامتی مجددا کلید زنند.


امکانات و ویژگی‌ها 

این بنا در میان باغی به وسعت ده هزار و 50 متر مربع قرارگرفته که در محیط خشک اطراف فضائی مطبوع را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌سازد. طرح مهمانسرای آپادانا به گونه‌ای در نظر گرفته شده بود که رستوران هتل را به دو بخش مجزا و بدون ارتباط مستقیم با یکدیگر تبدیل و از این نظر مجموعه را از نظر سرویس‌دهی و نگهداری دچار مشکل می‌ساخت. 

از سوی دیگر با توجه به اشراف منظری بازدیدکنندگان تخت جمشید به هتل، استفاده از مصالح هماهنگ و همرنگ با محیط، کمترین آلودگی بصری را در سایت تاریخی، مهم و بی‌نظیر شهر پارسه ایجاد می‌کند.

عمده‌تر‌ین مصالح به‌کار رفته در بنا، آجر و خشت است. همچنین سنگهای به کار رفته در محوطه از کوه رحمت، که منبع اصلی ساخت ستون‌ها و نقش برجسته‌های موجود در تخت جمشید است، استخراج شده و به کار رفته است.

از دیگر عناصر مهم موجود در محوطه می‌توان به استخر شنای جلوی مهمانسرا اشاره کرد که در گذشته در خدمت رفاه هیات‌های باستان‌شناسی قرار داشته است. 


در ادامه تصاویری از هتل پس از انجام عملیات بازسازی و بهره‌برداری مجدد را مشاهده می‌نمایید.





















هتل آپادانا، بنایی ارزشمند در کنار تخت جمشید + تصاویر هتل


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog