آیا مصرف پاستیل مانع از پوکی استخوان می شود؟

پاستیل ماده خوراکی و شیرینی است که از ترکیب شکر، شربت گلوکز، طعم دهنده ‌ها، رنگ ‌های خوراکی و “ژلاتین” ساخته می شود. گاهی هم در ساخت آن به جای ژلاتین از “پکتین” استفاده می شود که همان کار ژلاتین را انجام می دهد.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، ژلاتین پاستیل از پوست یا استخوان حیوانات مختلفی مانند گاو، خوک یا حتی ماهی درست می ‌شود اما در کشور ایران به دلیل مساله حلال بودن، تنها پوست و استخوان گاو و به ندرت ماهی کاربرد دارند.
مصرف ژلاتین خالص به همه افراد حتی آن‌هایی که در رژیم غذایی به سر می‌برند هم توصیه می‌‌شود چون این ماده غذایی سرشار از پروتئین است و کالری زیادی ندارد اما وقتی که با انواع رنگ ‌ها و اسانس ‌های طبیعی و مصنوعی و حتی شکر مخلوط می‌شود دیگر باید در مصرف آن ها حد اعتدال را رعایت کرد.
خیلی‌ها تصور می ‌کنند که پاستیل‌ منبع کلسیم است در حالی که این طور نیست و نمی ‌توان عادت به خوردن آن را عاملی برای پیشگیری از بروز پوکی استخوان در نظر گرفت.
البته به طور معمول یک پاستیل ژلاتین حاوی 80 درصد پروتئین، 13 درصد رطوبت و 2 درصد مواد معدنی دارد. پروتئین‌ های ژلاتین حاوی اسیدهای آمینه مفید برای سلامت انسان است.
همچنین افزودنی‌ های پاستیل مجاز هستند اما طبیعی نیستند و مصرف زیادشان به هیچ‌ وجه توصیه نمی‌شود. به علاوه پاستیل مقدار زیادی شکر دارد که مصرف مداومش برای دندان ‌ها و به طور کلی برای بدن مفید نیست و کالری بالایش می ‌تواند باعث بالارفتن وزن شود.
همچنین روغنی که به روی پاستیل می زندد روغن خوراکی است بیشتر برای براق شدن پاستیل‌ ها و جلوگیری از چسبیدن آن ها به یکدیگر به سطح شان افزوده می‌شود و میزان آن بسیار کم است و نمی‌تواند از نظر اضافه کالری دریافتی برای مان مشکلی ایجاد کند.

آیا مصرف پاستیل مانع از پوکی استخوان می شود؟


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog