آیا سوئد اولین کشوری است که پول نقد را به طور کامل کنار می‌گذارد؟

مردم در کشور سوئد به طور گسترده‌ای از کارت‌های بانکی و اپلیکیشن‌های پرداخت موبایل استفاده می‌کنند و پول نقد بسیار کم استفاده می‌شود. مطالعات جدید نشان می‌دهد، این کشور تا سال ۲۰۲۳ پول نقد را به طور کامل کنار خواهد گذاشت و در معاملات رایج و روزانه مردم جایی ندارد. البته؛ خرده‌فروشان و فروشگاه‌های کوچک انتظار دارند تا چند سال پس از آن هم پول نقد از مردم دریافت کنند.

آگهی متنی میان‌متنی:

در سراسر جهان؛ استفاده از پول نقد به تدریج در حال نزول است. در کشور چین؛ طی یک سال استفاده از پرداخت‌های موبایلی دو برابر شده و پول نقد کمتری معامله می‌شود. در کشورهای دیگر هم کم و بیش شاهد سرعت گرفتن استفاده از کارت‌های بانکی و روش‌های پرداخت غیرحضوری و الکترونیکی هستیم.

در کشور خودمان ایران؛ وضعیت استفاده از کارت‌های بانکی و اپلیکیشن‌های پرداخت موبایلی با گذشته قابل مقایسه نیست و تاکسی‌ها، فروشندگان دوره‌گرد؛ نانوایی‌ها، سبزی‌فروش‌های خیابانی و مشاغل این چنینی نیز مجهز به کارت‌خوان یا سیستم‌های پرداخت الکترونیکی شدند و مردم برای هزار تومان کارت می‌کشند.
سوئد یکی از کشورهای بسیار پیشرو در این زمینه است. طی چند سال گذشته؛ پرداخت‌های الکترونیکی در این کشور بسیار اوج گرفته و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند به تدریج شاهد پول نقد در دست مردم نباشند.

محققان دانشکده اقتصاد کپنهاگ اعتقاد دارند کشور سوئد در شرایطی به سر می‌برد که می‌تواند طی چند سال به سرعت تبدیل به اولین کشور کاملا دیجیتالی در حوزه مالی شود. آن‌ها اعتقاد دارند این کشور تا سال ۲۰۲۳ به طور کامل می‌تواند پول نقد را کنار بگذارد و خرده‌فروشان دیگر از پول نقد استفاده نکنند.
البته؛ انتظار می‌رود هنوز تا سال ۲۰۲۵ پول نقد در اختیار مردم باشد و خرده‌فروشان هم ناچار شوند پول نقد دریافت یا پرداخت کنند. در حال حاضر؛ ۹۷ درصد خرده‌فروشان سوئد پول نقد دریافت می‌کنند ولی تنها ۱۸ درصد کل معاملات با استفاده از پول نقد است.
نکته جالب دیگر درباره این کشور؛ استفاده بسیار زیاد از کارت‌های بانکی و اعتباری در مقایسه با پرداخت‌های موبایلی است. در واقع؛ مردم با کارت‌های بانکی بسیار راحت‌تر خرید می‌کنند و اپ‌های موبایلی در موضع ضعف قرار دارند.

تنها ۰.۴ درصد پرداخت‌های غیرنقدی در سوئد با موبایل انجام می‌شود. کارشناسان به طور واضح و مشخص نمی‌دانند چرا مردم از موبایل برای پرداخت‌های خود استفاده نمی‌کنند ولی حدس می‌زنند عواملی مانند راحتی، اعتماد، سادگی و نظایر این‌ها باعث شده کارت‌های اعتباری و بانکی بیشتر محبوب باشند.
در سوئد هم بانک‌ها و هم خرده‌فروشی‌ها مردم را به پرداخت‌های الکترونیکی و غیرنقدی تشویق می‌کنند تا خطر سرقت کاهش یافته و با خیال آسوده‌تر بتوانند خرید و معامله کنند.
اگر این کشور بتواند مطابق برآوردها تا سال ۲۰۲۳ پول نقد را از اقتصاد خود حذف کند؛ اولین کشور دنیا در کنار گذاشتن پول نقد محسوب می‌شود.
منبع

آیا سوئد اولین کشوری است که پول نقد را به طور کامل کنار می‌گذارد؟


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog