دلایل حساسیت زار بودن حنا


دلایل حساسیت زار بودن حنا

حنا گیاهی است ضد قارچ و التهاب، که به خصوص در افراد مسن، جلوی قارچ زدن ناخن های دست و پا را می گیرد. در اسلام هم مصرف این گیاه توصیه شده است. حنا پوست بدن را ضخیم می کند، طوری که حتی می تواند جلوی آسیب های فیزیکی را هم بگیرد. علاوه بر این، حنا حنا برای موهای سر هم خوب است و از شوره زدن آن جلوگیری می کند. معمولا رنگ این گیاه در کشورهای مختلف و مناطق گوناگون متفاوت است و از نارنجی روشن، قرمز تیره و آجری تا قهوه ای متغیر است. اما حنایی که در تاتوی موقت استفاده می شود، تاحدودی با گیاه آن متفاوت است. معمولا حنای سنتی بسیار دیر رنگ می گیرد و رنگ آن چندان هم مطلوب نیست و برای نقش و نگار روی پوست نمی تواند کاربرد داشته باشد. به همین دلیل، ماده ای به نام “P.P.D” یا “پارافنیلین دی آمین” به آن اضافه می کنند. “P.P.D” یک ماده حساسیت زای بسیار مشهور است؛ در حالی که گیاه حنا خودش در میان گیاهان دیگر کمترین میزان حساسیت زایی را دارد. اضافه کردن این ماده به حنا رنگ آن را تیره می کند و مدت رنگ گیری اش را هم کاهش می دهد. به این ترتیب حنایی که در تاتو موقت استفاده می شود، ناخالص می شود. حنا سنتی معمولا از سه تا ده روز روی پوست باقی می ماند. در حالی که پس از اضافه کردن این ماده، عمر ماندگاری آن بر پوست هم افزایش می یابد.
زمانی که پوست دست، پا یا اطراف شانه را با حنا تاتو می کنید، احتمال دارد که بدن نسبت به ماده “P.P.D” حساسیت نشان دهد. معمولا بعد از استفاده، محل تاتو قرمز می شود و خارش شدید می گیرد. در شدیدترین حالت، جای آن تاول می زند و ممکن است برای همیشه تیرگی رنگ پوست که در اصطلاح به آن “اسکار” می گویند، باقی بماند. یعنی در نهایت جای آن مانند جای سوختگی روی پوست خواهد ماند. اما عوارض آن به همین جا ختم نمی شود؛ ورود این ماده به بدن، حساسیت متقاطع ایجاد می کند و زمانی که شخص به آن حساسیت نشان دهد، سیستم ایمنی بدن اش به حال آماده باشد در می آید. به این ترتیب، نسبت به آلرژن هایی (مواد حساسیت زا) که قبلا هیچ مشکلی با استفاده از آن ها نداشته هم حساس می شود؛ مثلا ممکن است بعد از این، برخی غذاها، بعضی از داروها مانند داروهای فشارخون و قلب، لوازم آرایش، کرم ها و حتی رنگ مو را هم نتواند تحمل کند و بدن اش کهیر بزند. معمولا شخص حساس هربار که از این مواد استفاده کند، واکنش بدنش نسبت به آنها شدیدتر هم می شود.
معمولا برای این که سرعت رنگ گرفتن حنا و نفوذپذیری رنگ بیشتر شود، با سوزن های خیلی ظریف رنگ را وارد پوست می کنند. در این حالت جراحت های خیلی خفیف روی پوست به وجود می آید که می تواند منشا عفونت های پوستی- جلدی شود یا باعث اسکار شود و جای زخم برای همیشه روی بدن باقی بماند. تاتو روی قسمت هایی از بدن که پوست ظریف تر و حساس تر دارد )مانند اطراف شانه و بازو) به مراتب خطرناک تر است. معمولا هم پوست اضافه را می شود صاف کرد، اما جای آن باقی می ماند.
در کل، کسانی که پوست های حساس و آلرژیک دارند، به هیچ وجه نباید سراغ این مواد بروند. گاهی افراد با خوردن غذا یا دارویی خاص یا پوشیدن لباس هایی با الیاف خشن، دچار قرمزی و پوسته ریزی یا خشکی می شوند. اگر این نوع پوست یا حنای تاتو تماس پیدا کند، عوارض آن چند برابر خواهد بود.
روی پوست های خشک، به خودی خود ترک های ظریف و خفیفی وجود دارد که نفوذپذیری این مواد حساسیت زا به داخل پوست را بیشتر می کند. در نتیجه آلرژی بیشتری هم ایجاد می شود./مجله زندگی ایده آل
برای به روز بودن  و دریافت آخرین مقالات و مطالب علمی-آموزشی و مباحث خانواده به کانال تلگرامی ما بپیوندید.

دلایل حساسیت زار بودن حنا


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog