مصرف غذاهای گیاهی، احتمال بروز بیماری‌های التهابی را کاهش می دهد

الگوهای تغذیه‌ای غربی که پایه‌شان مواد گوشتی است، رابطه مستقیمی با التهاب دارند. درمقابل، الگوهای تغذیه‌ای سالم که عمدتا مبتنی برمیوه و سبزیجات است، رابطه معکوسی با التهاب دارد. به‌‌‏بیان دیگر، مصرف بیشتر غذاهای گیاهی، یعنی احتمال کمتر بروز التهاب.
دلیل اینکه مصرف گوشت با التهاب مرتبط است، احتمالا به‌‌‏علت پروتئین و چربی حیوانی است. محققان دریافتند که مصرف بیشتر پروتئین حیوانی (مخصوصا گوشت قرمز) باعث می‌شود میزان ترکیبات التهاب‌‌‏زا، در خون بالغینِ چاق، بیشتر شود.
ازطرفی چاقی باعث افزایش خطر ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها می‌شود، که احتمالا به‌‌‏دلیل التهاب مرتبط با چاقی است. زیرا دراین‌‌‏حالت، ترکیبات التهاب‌‌‏زایی به‌‌‏نام “پروستاگلاندین‌‌‏ها”، باعث می‌‌‏شوند که عملکرد طبیعی سلول‌‌‏های بدن تحت‌‌‏تاثیر قرار گیرند.
عواملی که باعث بالارفتن سطح این ترکیبات التهاب‌‌‏زا می‌شوند:
عواملی مثل :
۱- سیگار کشیدن،
۲- رژیم‌‌‏های غذایی سرشار از چربی‌ اشباع شده (مثل چربی‌‌‏های حیوانی)،
۳- چاقی.
چرا خوردن چربی‌‌‏های اشباع شده باعث تولید پروستاگلاندین‌‌‏ها می‌شوند؟
زیرا چربی‌های حیوانی حاوی اسید آراشیدونیک هستند و بدن ما، اسید آراشیدونیک را برای ساخت ترکیبات التهابی مانند پروستاگلاندین استفاده می‌کند. این ترکیبات التهابی می‌‌‏توانند رشد سرطان سینه را تحریک کنند و همچنین در ابتلا به سرطان روده، سرطان ریه و سرطان سر و گردن نقش مهمی را ایفا می کنند.
درمقابل، تمامی غذاهای گیاهی، اثرات ضدِ التهابی دارند. هرچند این اثرات در برخی از گیاهان بیشتر است، زیرا آنتی‌‌‏اکسیدان بالایی دارند، مثل : انواع توت‌ها و سبزیجات برگ سبز تیره؛ و نشان داده شده است افرادی‌‌‏که پنج بار در روز، این دسته از میوه و سبزیجات را استفاده می‌‌‏کنند، نسبت به کسانی‌‌‏که پنج بار در روز، سایرغذاهای گیاهی با آنتی‌‌‏اکسیدانِ کمتر –مثل موز و کاهو- را مصرف می‌‌‏کنند، مشخصا التهابات سیستماتیک واختلالات کبدی کمتری دارند.

مصرف غذاهای گیاهی، احتمال بروز بیماری‌های التهابی را کاهش می دهد


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog