فواید ویتامین B12 یا کوبالامین و منابع آن




ویتامین B12 یا کوبالامین : این ماده در ساخت گلبول های قرمز فعالیت دارد و روی سیستم اعصاب تأثیر می گذارد، از کم خونی جلوگیری می کند و برای جذب آهن در بدان لازم است و هم چنین برای اعمال هاضمه به طور طبیعی و جذاب اغذیه، مورد نیاز می باشد. ویتامین B12 برای انجام اعمال طبیعی اعصاب در بدن ضروری می باشد. از آن جا که ویتامین B12 برای تولید گویچه های سرخ نیز اهمیت دارد؛ کمبود شدید آن، که کم خونی بدخیم نامیده می شود، می تواند انرژی فرد را کاهش دهد.
ویتامین B12 برای سیستم اعصاب و کار طبیعی مغز و برای تولید استیل کولین که در اعصاب خاصیت انتقال فرمان را برعهده دارد و هم چنین در نگاهداری حافظه و توانایی قرائت سریع وارد عمل می شود.
کمبود ویتامین B12 موجب به هم ریختن انجام اعمال طبیعی، خستگی مفرط، یبوست و حالت افسردگی، سرگیجه، خواب آلودگی، ورم کبدی، حالت توهم، سردرد، حالات خشم و تندخویی، بدخلقی، حالت عصبانی، تپش قلبی، کم شدن حافظه، ناراحتی تنفسی و بیماری نخاغ شوکی می شود. منابع طبیعی ویتامین B12 : مخمرآبجو، تخم مرغ، قلوه، جگر سیاه، شیر و کلیه مواد لبنی و اغذیه دریایی .
نکته :
۱- این ویتامین در نباتات یافت نمی شودو فقط در گیاهان به میزان کمی وجود دارد. ولی در چند نوع از گیاهان نیز مشاهده شده است. مانند یونجه، سویا، لوبیا چیتی، رازک
۲- داروهای ضدورم و مفاصل و ضد انعقاد خون و پتاسیم مرمتی (کلرور پتاسیم) از جذب ویتامین B12 در جهاز هاضمه جلوگیری می کنند.
۳- مکمل های ویتامین B12 کاملاً بی خطر هستند، حتی دوزهای فوق العاده زیاد آن بدون ضرر از طریق ادرار دفع می شود.
۴- بدون اسید معده، حتی کسی که مقادیر کافی ویتامین B12 در رژیم غذایی خود مصرف می کند، ممکن است دچار کمبود این ویتامین شود.

امتیازدهی

Loading...



loading...

فواید ویتامین B12 یا کوبالامین و منابع آن


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog