هر آنچه که باید در مورد شیرینی های معمولی و رژیمی باید بدانید


هر آنچه که باید در مورد شیرینی های معمولی و رژیمی باید بدانید

اگر از فروشنده بپرسید، می گوید این شیرینی های لذیذ برای همه کاملا بی خطر است و می توانید هر چقدر دوست دارید بخورید! اما نظر پزشکان چیز دیگری است…
شما هم مانند بسیاری از بیماران دیابتی یا کسانی که به هر دلیلی باید وزن شان را کم کنند، به دنبال مواد غذایی هستید که کالری کمتری دارند؟ به نظر شما بهترین گزینه ها کدام­اند؟ معمولا در این شرایط، فروش غذاهای رژیمی رونق پیدا می کند که البته این روزها بیش از هر زمان دیگری هم در سوپر مارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی پیدا می شوند. حتی در برخی از قنادی ها دسته خاصی از شیرینی ها با نام رژیمی عرضه می شود که به نظر می رسد در تهیه شان از قندهای مصنوعی به جای قندهای طبیعی استفاده شده است. به نظر شما خوردن هر روزه این دسته از غذاها بر سلامتی اثر منفی خواهد گذاشت؟ یا آن که بدون هیچ محدودیتی می توان از آن­ها بهره برد؟ اینها سوالاتی است که توصیه می کنیم تا به آخر آن را مطالعه کنید.
نسل جدید شیرینی ها
از رژیمی بودن چه تعریفی دارید؟ برخی از افراد غذاهایی را رژیمی می دانند که مواد تشکیل دهنده شان سالم و مغذی است، مانند نانهای تهیه شده از آرد کامل و مخلوط مغزها؛ درحالی­که برخی دیگر این اصطلاح را به غذاهایی نسبت می دهند که از کل کالری شان کم شده است. جالب اینجاست که این روزها در میان انواع شیرینی ها نیز گروهی به نام رژیمی وارد شده که دیابتی ها با خیال راحت تری از آن استفاده می کنند؛ حتی گاهی نیز پا را فراتر نهاده و تصور می کنند، هر اندازه که می خواهند می توانند از آنها بخورند! در میان متخصصان تغذیه، آن ماده غذایی رژیمی نامیده می شود که به کمک صنایع غذایی تغییراتی در محتوای آن داده می شود؛ به این ترتیب که به جای ترکیبات پر کالری از ترکیباتی که تا حدی برای سلامتی خطر محسوب نمی شوند، استفاده شده و این جایگزینی شروع تولید محصولات رژیمی است.
بنابراین، کسانی که به دلیل بیماری های خاص و شرایط ویژه جسمی نمی توانند از گروهی از غذاها استفاده کنند، مصرف کننده این دسته از محصولات هستند. در میان ترکیبات یاد شده، قدیمی­ترین آنها، قندهای مصنوعی هستند که امروزه تنوع وسیعی نیز پیدا کرده اند و در تهیه انواع شیرینی ها و شکلتا استفاده می شوند؛ زیرا در بدن متابولیزه نشده و بنابراین کالری تولید نکرده و قند خون را بالا نمی برند. این موضوع می تواند برای بیمارانی نظیر دیابتی­ها گزینه­ای مناسب را فراهم آورد.» دکتر وفا در ادامه می افزاید: «به دلیل تغییر الگوی مصرف و شیوع روبه­رشد بیماری­هایی مانند دیابت، انواع سرطان ها و بیماری های قلبی- عروقی در کنار کاهش فعالیت فیزیکی و مصرف هر روزه غذاهایی که کالری بالا دارند و در عین حال چندان مغذی نیستند، تولید محصولات رژیمی رنگ و بوی تازه ای یافته است. به طور مثال، از ده سال قبل صنایع لبنیات به طور جدی به این صرافت افتاده اند که شیرهای کم چرب تولید کنند. به طوری که اگر در شیرهای معمولی ۳ درصد چربی وجود دارد، شیرهایی با ۵/۱ درصد چربی تولید شده و یا کاهش ۵۰ درصدی میزان چربی، مصرف شان برای افرادی که به چربی خون بالا، بیماری های قلبی و چاقی دچارند، اثرات مثبتی را بر جای می گذارد.»
بد و خوب با هم­اند
«گاهی این برچسب رژیمی در شیرینی جات به دلیل استفاده از قندهای مصنوعی است. اما برخی مواقع برمیگردد به نوع آرد مصرفی. به این ترتیب که از غلات کامل برای تولید آرد استفاده می شود و با افزایش درصد فیبر، از میزان کالری دریافتی کم می شود. اما اکثر شیرینی­پزها تمایل ندارند از راه دوم برای کم کردن کالری تولیدات شان استفاده کنند. زیرا رنگ سفید شیرینی ها نشان از مرغوبیت و تازگی آن­هاست. در حالی که شیرینی های تهیه شده با آرد کامل، تیره رنگ بوده و ممکن است برای مصرف کننده جذاب نباشد. اما افراد نباید فیبر بالای موجود در آرد کامل را از یاد ببرند. زیرا این دسته از مواد مغذی نهایتا هضم و جذب نشده و با سرعت کمتری قند خون را افزایش می دهند و همه این ها نکته ای می شود برای مصرف این نوع از محصولات در اصطلاح رژیمی. اما نظر مجله ایده آل آن است که در تهیه کیک های شکلاتی که به طور طبیعی تیره هستند، از این نوع آرد استفاده کنید تا هم میزان فیبر دریافتی بالاتر رود و هم میزان کالری ورودی کاهش یابد و در عین حال، ظاهر کیک نیز برایتان جذاب باشد». دکتر وفا درباره آثار منفی مصرف مکرر این نوع شیرین کننده ها می افزاید، «با وجودی که قندهای مصنوعی در بدن متابولیزه نمی شوند، اما چندین برابر بیشتر از قندهای معمولی قدرت شیرین کنندگی دارند (۳۰۰ تا ۴۰۰ مرتبه). بنابراین ذائقه فرد به این مقدار بالای شیرینی عادت کرده و نهایتا حساسیت فرد به مقدار کم شیرینی از بین خواهد رفت و برای حس کردن طعم شیرینی باید مقادیر بالایی از آن را میل کند، که این موضوع به صلاح مصرف کننده نخواهد بود. به طور مثال، اگر بخواهند از قند و شکر معمولی استفاده کنند باید دو تا سه برابر معمول قند رژیمی اضافه کنند تا طعم شیرینی احساس شود و این موضوع موجب دریافت اضافی کالری و نهایتا چاقی می شود. از این رو، توصیه می کنیم در مصرف این مواد محدودیت به خرج ندهید؛ زیرا حس چشایی شما به سرعت با شرایط جدید آداپته می شود».
همه چیز صفر نیست
به نظر شما وقتی شکلات یا کیکی رژیمی­ست، آیا باید هر اندازه که دوست داریم از آن استفاده کنیم؟ یا این که مصرف حتی رژیمی هر ماده غذایی نیز حد و حدودی دارد؟ دکتر وفا در این باره می گوید: «به طور کلی برچسب رژیمی به این مفهوم نیست که افراد آزادانه می توانند از این محصولات استفاده کنند، زیرا با وجود افزودن قندهای مصنوعی و کم شدن انرژی دریافتی، در آنها ترکیبات دیگری مانند آرد (به عنوان جزء اصلی)، روغن و شیر نیز وجود دارد که هریک دارای مقدار معینی انرژی است. حتی اگر آرد مصرفی از نوع کامل و شیر از نوع کم چرب باشد، زیاده­روی در مصرف شان می تواند زمینه ساز بیماری های متابولیکی شود. اما خوانندگان محترم نباید فراموش کنند که قندهای مصنوعی امروزی در محدوده مجاز به مصرف می رسند. زیرا قدرت شیرین کنندگی بالایی دارند و زیاده روی در مصرف شان می تواند تأثیرگذار بر طعم و مزه محصول و زیانبار برای سلامت مصرف کننده باشند. به­طور مثال، گلیسیرین شیرین کننده ای است که از گیاه شیرین بیان گرفته شده و ۳۰۰ مرتبه شیرین تر است و تطابق چشایی را کم می کند و افراد به مصرف بالای آن عادت می کنند و ممنوعیت کامل ندارند. به عللاوه، در میان انواع قندهای رژیمی قندی به نام اسپارتام نیز وجود دارد که در ساختمانش اسید آمینه فنیل آلاتین دیده می شود و حتما افرادی که به این اسید آمینه حساسیت داشته باشند و مبتلا به فنیل متوتوریا هستند، باید مراقب باشند و به برچسب بسته بندی محصول توجه کنند؛ زیرا میل کردن این قند می تواند به قیمت جان­شان تمام شود.» در آخر « درست است که صنایع غذایی کمک می کنند تا طعم شیرینی از زندگی یک فرد دیابتی یا کسانی که باید از قند کمتری استفاده کنند، خارج نشود، اما نباید آن فرد در مصرف این نوع از محصولات زیاده روی کند. خوردن این نوع از محصولات نیز به خصوص برای افرادی که بیماری شان در مراحل پیشرفته است، محدودتر خواهد بود و باید حدی را برای این منظور در نظر گرفت. نهایتا این که باید تعادل را در نظر داشت؛ ما برای مصرف آب هم حد متعادل را رعایت می کنیم، زیرا در غیراین صورت با مشکلات متعددی روبه­رو خواهیم شد، چه رسد به این که آن ماده غذایی ساختار پیچیده تری چون قندهای مصنوعی داشته باشد»./مجله زندگی ایده آل
برای به روز بودن  و دریافت آخرین مقالات و مطالب علمی-آموزشی و مباحث خانواده به کانال تلگرامی ما بپیوندید.

هر آنچه که باید در مورد شیرینی های معمولی و رژیمی باید بدانید


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog