تغییر نام ویندوزها در منوی بوت، در سیستم های دو یا چند ویندوزه (Multi Boot)

اگر بر روی سیستم تان دو یا چند ویندوز داشته باشید با منوی بوت برای انتخاب یکی از ویندوزها آشنایی دارید که این منو در ویندوزهای 8 به بعد گرافیکی است. یعنی اگر یکی از ویندوزهای نصب شده 8 و بالاتر باشد منوی بوت گرافیکی را مشاهده خواهید کرد. در ادامه روش تغییر نام ویندوزهایی که در این منو مشاهده می کنید را خواهیم دید. این موضوع علی الخصوص هنگامی که ویندوزهای نصب شده همنام هستند بسیار مفید خواهد بود و می توان با افزودن عباراتی مانند 32Bit ، 64Bit و Build number ... نام گذاری ها را به دلخواه تغییر داد. برای این کار می بایست خط فرمان به صورت admin اجرا گردد.
تصویر: http://8pic.ir/images/mak9uqq3jwxmikl9xur8.png


اکنون دستور زیر را در خط فرمان وارد و اینتر کنید.
bcdedit


تصویری مشابه تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد که شامل چند عنوان است. عنوان اول Windows Boot Manager و بقیه Windows Boot Loader هستند. تعداد عناوین Windows Boot Loader برابر تعداد ویندوزهای نصب شده خواهد بود. اسم فعلی هر ویندوز جلوی پارامتر description قید شده است. همچنین به مقدار پارامتر identifier نیاز خواهیم داشت.
تصویر: http://8pic.ir/images/xrms8jj1s1aqh5ami47r.png


اکنون برای تغییر نام هر کدام از ویندوزها فرمان زیر را در خط فرمان وارد و اجرا کنید.
"bcdedit /set {identifier} Description "new name


در دستور فوق identifier را دقیقاً بر اساس مقداری که برای این پارامتر زیر عنوان Windows Boot Loader ویندوز مربوطه قید شده تنظیم کنید و به جای new name نام مورد نظرتان را تایپ کنید.
مثلا اگر بخواهیم نام Windows 7 از تصویر فوق را به Windows 7 B:7601 تغییر نام دهیم دستور به این صورت خواهد بود.
"bcdedit /set {current} Description "Windows 7 B:7601


نام ویندوز یا ویندوزهای دیگر را هم در صورت نیاز تغییر دهید و دوباره فرمان bcdedit را اجرا کنید تا تغییرات را مشاهده کنید. در تصویر زیر و در بالای پنجره دستور اجرا شده و در پایین آن نتیجه ی کار را مشاهده می‌کنید.
تصویر: http://8pic.ir/images/skjbek9oorzbr7d5zcng.png


همچنین بعد از ریستارت، تغییرات را در منوی بوت ملاحظه خواهید کرد.
تصویر: http://8pic.ir/images/uey6lgex5tsf95o1a21w.png


*نکات:*
منوی بوت چه گرافیکی باشد چه به فرم استاندارد در ویندوز 7 ، در روش های فوق تفاوتی ایجاد نمی کند. به عبارت دیگر اجرای دستورات فوق مستقل از نوع منوی بوت است.
تصویر: http://8pic.ir/images/499u9lomm0eof6rq5vie.png


همچنین فرقی نمی کند این دستورات در کدام ویندوز اجرا شوند. اما توجه داشته باشید که مقادیر identifier در هر ویندوز تفاوت خواهد داشت. برای درک موضوع توجه کنید که default به معنی ویندوزی است که سیستم به طور پیش فرض با آن بالا می آید. یعنی اگر در صفحه ی بوت ویندوزی را انتخاب نکنیم بعد از زمان تاخیر بالا خواهد آمد و ویندوز current هم ویندوزی است که در آن هستیم. در مثال بالا ویندوز جاری ویندوز 7 و ویندوز پیش فرض ویندوز 10 بوده است. اما اگر از ویندوز 10 وارد می شدیم آنگاه ویندوز 10 هم جاری بود هم پیش فرض. در این حالت مقادیر identifier به صورت زیر خواهند بود. علی الخصوص به ویندوز 7 که نه جاری و نه پیش فرض است توجه کنید.
تصویر: http://8pic.ir/images/d1xanjizjeua4cxj7fq9.png


به هر حال نکته ی مهم این است که مقدار identifier دقیقاً همان چیزی که هست در فرمان مربوطه استفاده شود. ∎

منبع:
Dual Boot - Change OS Name in Windows Boot Manager - Windows 7 Help Forums
Dual Boot - Change OS Name in Windows Boot Manager - Windows 7 Help Forums (http://www.sevenforums.com/tutorials/5110-dual-boot-change-os-name-windows-boot-manager.html)

تغییر نام ویندوزها در منوی بوت، در سیستم های دو یا چند ویندوزه (Multi Boot)


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog