عوامل ایجاد کننده آرتریواسکلروز کدام اند ؟

، امروزه بیش از ۲۰۰ فاکتور یا علت مختلف برای ایجاد آرتریواسکلروز شناخته شده اند که منشا و عامل کلیدی همه آن ها را به دو فاکتور اصلی نسبت می دهند. این دو عامل اصلی خطر ساز عبارتند از :
بهم خوردن تعادل واکنش های اکسیداسیون و آنتی اکسیداسیون در بدن :
به عبارتی غلبه عوامل اکسیداسیون بر آنتی اکسیداسیون که در اصطلاح علمی به آن اکسیداتیواسترس (oxidative stress) گویند. واکنش های اکسیداتیو و آنتی اکسیداتیو در بدن مانند کفه های ترازو هستند. سنگین شدن کفه واکنش های اکسیداتیو باعث ایجاد بیماری های مختلف در انسان ها می شود.
کمبود امگا-۳ در خون :
به عبارت دیگر به هم خوردن تعادل بین سطح اسید چرب امگا-۳ و اسید چرب امگا-۶ در بدن که در این حالت استعداد بدن در ابتلا به التهابات و عفونت ها افزایش می یابد و همین استعداد، به عنوان اولین کلنگ ایجاد آرتریواسکلروز است که زده می شود. همان گونه که گفته شد پایه و اساس همه عوامل ایجاد کننده سکته ها، به این دو فاکتور ذکر شده برمی گردد.
در این جا به شرح سایر عوامل ایجاد کننده آرتریواسکلروز می پردازیم. فاکتورهایی که هرکدام به تنهایی نقشی در ایجاد تنگی عروق داشته باشند. تمامی عوامل ذکر شده را ابتدا به سه دسته کلی تقسیم بندی کرده و سپس به شرح هر کدام به صورت جداگانه می پردازیم :
دسته اول : عوامل موثر در تغییرات چربی های خون
چربی های موجود در بدن در اثر کمبود ویتامین C ،  E و فلز کمیاب (املاح معدنی) سلنیوم اکسیده می شوند. وجود عوامل ذکر شده (سلنیوم و ویتامین های C ، E) به اندازه کافی در بدن مانع از عمل اکسیداسیون چربی ها و خطرزایی آن ها می شود.
دسته دوم : بالا رفتن سطح هموسیستئین در خون
امروزه هموسیستئین را به عنوان یک عامل اصلی در ایجاد تنگی عروق شناخته اند که به علت ناکافی بودن اسید فولیک (جزو ویتامین های گروه B) در بدن در درجه اول و سپس کمبود ویتامین های B6، B12 ایجاد می شود. اگر مقدار این سه ویتامین خصوصاً اسید فولیک از حد نیاز پایین تر باشد، هموسیستئین که در اثر متابولیسم متیونین در خون تولید می شود و به کمک این ویتامین ها سریعاً تبدیل می شود تا در خون باقی نماند، دائما تولید شده و باقی می ماند و سطح آن در خون افزایش یافته و به عنوان عامل بسیار مهم در تنگی عروق عمل می کند.
دسته سوم : بالا رفتن فشارخون
کمبود مگنزیوم (Mg) در خون یکی از عوامل بالا رفتن فشارخون و ایجاد آرترواسکلروز می باشد.
عوامل ایجاد کننده آرتریواسکلروز کدام اند ؟

امتیازدهی

Loading...



loading...

عوامل ایجاد کننده آرتریواسکلروز کدام اند ؟


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog