به بهانه نوروز 97


 سایت و مجموعه پردیس‌گیم، فرا رسیدن سال 1397 را به تک تک همراهان خود و گیمرهای ایرانی تبریک می‌گوید. آرزوی ما این بود که در شرایط بهتری سال 97 را با شما آغاز می‌کردیم؛ با این حال از اکنون این وعده را به شما می‌دهیم که نوروز 98 را در شرایطی نو و با پردیس‌گیمی جدید همراه با شما جشن خواهیم گرفت...⁣
به بهانه نوروز 97 ...
چه حیف که در چنین شرایطی برای سایت و پردیس‎گیم باید از نوروز و عید و عیدانه سخن به میان آورد و نوشت، بهاریه‎ای بر سال جدید و جمعی بندی سالی که گذشت، سالی که چنان برای صنعت گیم و همه دست اندرکارانش خوب و درخشان بود که ما چون بسیاری دیگر مولانا وار ناله: "چون می‎روی بی من مرو، ای جانِ جان بی تن مرو... از چشمِ من بیرون مشو ای مشعله تابان من" در مدح عزیمتش می‎سراییم.
سخن از مشعله تابان شد، یادی از مشعله تابان امسالمان یعنی Persona 5 کنیم، که اکثرا سال را با حیرت از عظمت و شکوه آن آغاز کردیم. داستان بچه مدرسه‎ای هایی که ظلم را در انفعال تاب نیاوردند و برای تغییر اوضاع و شرایط دست به یک انقلاب اساسی زدند، انقلابی که نخست در وجود خودشان چون بهاری شکفته زد و شکل گرفت و سپس چنان که شاملو گفت:  "پشت پنجره بود که گل داد یاس پیر...".
بعدتر از همین سرزمین تابانی که "پرسونا" را بر ما ارمغان آورده بود، شگفتی‎هایی همچون "Nioh" و "Nier Automata" ظهور کردند، اولی که در سالی بدون سری "سولز" چون نوشداریی گوارا، نه تقلیدی، اما در یک راستا و با حفظ فاصله و جهانی منحصر به فرد ما را به دنیای شگرف خود فرو برد و دومی هم در یک برداشتی به غایت "کوجیمایی" از ژانر "سایبرپانک" دست به بازی با همه مرزهای روایت و مفاهیمی چون زندگی و پایان‎بندی‎های نوآغازگرش شد.
کمی آنسوتر "نینتندو" بعد از چندین سال خاموشی، انگاری که چون آخرین شاهکار "ایشی‎گور"، "غول مدفون" سر از خاک بیرون آورد و رستاخیزی نوین را آغازگر شد."نینتندو سوویچ" یک کنسول هیبریدی، که نخست تعریف ما از کنسول‎های بازی را دوباره نویسی کرد و سپس با شاهکارهایی چون "ماریو اودیسی" و "افسانه زلدا" نشان داد که هنوز که هنوز است به آن بیان مشهور "دود از کنده بلند می‎شود".
در ذوق شاهکارهای متعدد شرقی‎ها غوطه می‎خوردیم که غرب نه با بلاک‎باسترها که با نبوغ مستقل‎سازهایش به مقابله به مثل برخواست، در زمانی که همه بازی‎های پر زرق و برق ناقص و گرفتار "پرداخت‎های درون برنامه‎ای" بودند، "سوپرجاینت" دست به خلق ژانری نوین چون "بسکتبال کیهانی" در "Pyre" زد و در کنارش "What Remains of Edith Finch" نوع بدیعی از ادبیات را که بیشتر تنها مختص به رمان‎های موج نویی بود وارد مدیوم گیم کرد.
امسال شاید تولد دوباره‎ای برای "ندای وظیقه" و "کیش قاتلین" بود که سعی داشتند با تغییر ستینگ و بازه زمانی به ریشه‎ها بازگردند، اما شاید بتوان آن‎را تولدی جدید برای بازی‎های چند نفره، و مولتی‎پلیر در نظر آورد چرا که با قد علم کردم امثال "Fortnite" و "PlayerUnknown's Battlegrounds" ما شاهد ژانری نوین و اقبال فزاینده به گیم‎ها شدیم.
خلاصه که اثر خوب زیاد بود و تغییرات مثبت بسیار، اما خود ما چه‎طور؟
آیا توانستیم بیشتر بازی کرده و زندگی کنیم، آیا به تعادلی که همه بازی‎ها در مکانیزم‎هایشان به دنبالش هستند در زندگی خود رسیدیم؟ چقدر بازی کردیم؟ چقدر زندگی؟ چقدر رفاقت؟ چقدر مطالعه؟ چقدر زمان برای خود و بعد هم برای دیگران.
شاید همین حفظ تعادل و یافتنش بزرگترین چالش ما در زندگی امروز باشد، زمانی که می‎شود تا ساعت‎ها غرق یک صفحه مجازی بود و روزمرگی را بی‎توجه انکار کرد، اما نباید غافل شد که شاید این خود یک چاه در مقابل چاله#های پیش روی ماست، امیدوارم که هیچ یک از ما در سال 97 به داخل چاه نیفتیم.

و در آخر یک هدیه گیمینگ کوچک برای شما پردیس‌های عزیز .... تقویم گیمینگ سال 97
دریافت تقویم گیمینگ پردیس‌گیم

به بهانه نوروز 97


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog