چه زمانی به مشاور خانواده مراجعه کنیم ؟

چه زمانی به مشاور خانواده مراجعه کنیم ؟

 
 
پزشکانی که باید ازدواج شما را نجات دهند
وقتی جسم تان بیمار است به پزشک مراجعه می کنید ، وقتی روح تان بیمار می شود پیش روان پزشک و روان درمانگر می روید ، اما اگر ارتباط و ازدواج شما با خواستگار و همسر تان دچار مشکل شد ، به کجا مراجعه می کنید ؟ خیلی ها در این مواقع ، دست به دامان دوست و آشنا و بزرگ تر های فامیل می شوند،  اما راه علمی این است که به روان شناسان متخصص در امور ازدواج یا همان مشاوران مراجعه کنید . مطلب زیر ، ( به قلم یکی از مطرح ترین نویسنده های حیطه روان شناسی در آمریکا  ) نگاهی است به زمان های که مشاوران ازدواج می توانند به شما کمک کنند و زمان های که کاری که کاری از آن ها برای حل مشکلات شما بر نمی آید.
وقتی مشاور به کار نمی آید
 
اگر احساس شما این است که در ی  ارتباط دچار مشکل هستید و دلیل این مشکل ریشه در احساسات یا رفتار ها  و شخصیت شما دارد . مراجعه به مشاور ازدواج راهگشا نیست و بهتر است به یک روان پزشک یا روان درمانگر و روان شناس متخصص در زمینه اختلال شخصیت مراجعه کنید.
من سال هاست که در زمینه مشاوره ازدواج کار می کنم و چند هزار مراجعه کننده داشته ام ، بر اساس تجارب شخصی خودم می توانم بگویم که تمام مشکلات ارتباط فرد با فرد را در سه گروه کلی می شود جا داد : مشکلات شخصیتی،  مشکلات صمیمیت احساسی و مشکلات مربوط به ایجاد علاقه و جذابیت .
یک مشاور ازدواج می تواند به شما کمک کند تا در مهارت های ارتباطی خود ترقی کنید یا این که اگر دچار مشکلی شده آید شما را متوجه آن مشکل کند ، اما این مشاور نمی تواند به شما کمک کند که بر مشکلات شخصی و صفات  ناپسند خودتان غلبه کنید . شاید بهتر باشد در این مورد بری شما مثال بزنم :اگر احساس می کنید خاطرات و مسائل دوران کودکی تان بر روابط شما تاثیر می گزارد و باعث ایجاد مشکل در روابط شما می شود ، به درمانگر مراجعه کنید. اگر دچار اعتیاد  و سو مصرف مواد مخدر هستید به درمانگر مراجعه کنید . اگر فکر می کنید شخصیت سو استفاده گر و استثمار کننده دارید به درمانگر مراجعه کنید و. ….
اگر بتوانید بر مشکلات شخصی ، درونی و شخصیتی خودتان غلبه کنید ، آن وقت است که می توانید تمام و کمال وارد یک ارتباط مناسب شوید و اگر آن موقع در ارتباط مشکل داشتید می توانید به مشاور ازدواج مراجعه کنید .  هرگز سعی نکنید قبل از حل مشکلات شخصی خودتان ، مشکلات ارتباط را حل کنید.
شوری که دوباره زنده می شود
 
اگر احساس می کنید آن شور و هیجان اولیه ارتباط شما و نامزدتان از بین رفته ( به قول معروف آن جرقه اولیه خاموش شده است ) می توانید با مراجعه به روان شناسان و مشاوران ازدواج سود ببرید. شما با این مشاوره ها می توانید ” هیجان ”  و ” شوق ” را به ارتباط خود برگردانید.  شاید آن شور و شوق روز های اول آشنایی هرگز قابل تکرار نباشد ، اما می توان کاری کرد که رابطه همچنان زنده ،  پویا و پر هیجان باشد و در واقع آن احساس وابستگی میان شما پر رنگ باشد .
آینه ای پیش روی خواستگار تان بگذارید
 
همان طور که آینه ای در مقابل خود گذاشتید و به مشکلات شخصی  خودتان فکر کردید ، آینه ای مقابل خواستگار خودتان بگذارید و ببینید آیا او مشکلات شخصی،  شخصیتی یا احساسی دارد یا نه . شما می توانید خواستگارتان را متوجه این مشکلات پنهان کنید و از او بخواهید به یک متخصص و درمانگر مراجعه کند . اگر خواستگارتان نخواست به درمانگر و پزشک مراجعه کند ، کاری از دست شما بر نمی آید و شما باید به آن احترام بگذارید.  به هر حال او حق دارد که در مورد خودش تصمیم بگیرد و این شما هستید که می توانید که می توانید در مورد ادامه ارتباط با او تصمیم بگیرید.
مناطق ممنوعه روانی را بشناسید
 
شما می توانید اگر رابطه تان فاقد صمیمیت احساسی از سوی هر دو طرف است ولی هر دو طرف این خواستار ادامه آن هستند به مشاور ازدواج مراجعه کنید ( یادتان باشد که اگر فقط یکی از دو طرف ان ارتباط خواستار ادامه دادن آن بود ، مسئله دیگر فقدان صمیمیت احساسی نیست بلکه مشکل،  نبود جذابیت است و این جا دیگر مشاور ازدواج نمی تواند به شما کمک کند . )
در خلال مشاوره ازدواج ، شما یاد می گیرید به حیطه های امن یکدیگر ( مناطق ممنوعه ) احترام بگذارید ، چگونه ؟ با یادگیری و فهم این مسائل :
درک کردن و حمایت کردن از نامزدتان،  حتی وقتی اختلاف نظر دارید.
توانایی حمایت از او ، برای رسیدن به اهداف و تصمیمات مشترک
داشتن توانایی گوش کردن فعال ، که این مورد  به شما این امکان را می دهد کاملا منظور و مقصود طرف مقابل تان را بفهمید.
درک این که چگونه اخلاق ، رفتار و خلق و خوی شما بر نامزد تان و رابطه تان تاثیر  می گذارد.
توانایی بررسی اهداف و تصمیم های فردی و مشترک
اما یادتان باشد فرا گیری این مهارت ها نمی تواند کاری کند فردی که شما را دوست ندارد ، جذب شود ، این مشاوره نمی تواند به شما کمک کند.
واکنش های تان را کنترل کنید
زمانی هست که احساس می کنید خواستگار یا همسر شما مرتکب اشتباه یا گناهی بزرگ شده است اما شما می توانید به ارتباط با او ادامه دهید و او را ببخشید. در این مقاطع هم مشاوران می توانند به شما کمک کنند . در واقع داشتن مشاوری که در زمان بحران بتواند واکنش های شما را کنترل کند و به آن ها سمت و سوی مناسب بدهد و شما بتوانید در مورد احساسات گوناگون خود ( گناه بد بینی،  رها شدگی،  افسردگی و….. ) با وی صحبت کنید قطعا بسیار به کار می آید . در ضمن  در بسیار ی موارد حضور نفر سوم می تواند دو طرف یک رابطه را متوجه مسائلی کند که تا پیش از آن مورد غفلت قرار گرفته بودند.
مشاوران ضد بحران

گاهی اوقات زندگی مشترک شما با بحران هایی رو به رو می شود که ربطی به شما و همسرتان ندارد ( مشکلات مالی ،  بحران های خانوادگی و. …. ) در این جور موارد هم  مشاوران  ازدواج می توانند به کمک شما بیایند.  به هر حال آن ها تحصیل کرده در زمینه روان شناسی هستند و تجربه کاری به همراه علم آن ها باعث می شود بتوانند مشاوران خوبی برای پشت سر گذاشتن و حل کردن بحران ها باشند . مشاوران ازدواج حتی می توانند مسائل کوچکی را که رابطه شما رو بدون آن که خودتان حس کنید تخریب کرده اند را از لابه لای حرف های شما شکار کنند و به شما امکان بر طرف کردن آن ها را بدهند./مجله راز

چه زمانی به مشاور خانواده مراجعه کنیم ؟


خرید بک لینک
کپی رابت محفوظ است اخبار ایران و جهان
قدرت گرفته از niloblog